3 Stappen om een slechte dag goed door te komen

slechte dag

3 Stappen om een slechte dag goed door te komen

Iedereen heeft er wel eens eentje, maar wij – jongeren met een chronische aandoening – net wat meer dan een ander; een slechte dag. Ik heb voor dit artikel ervaringen verzameld, verhalen en blogs gelezen over het hebben van een slechte dag en geleerd hoe andere jongeren hier zoal mee omgaan. Hoewel ‘een slechte dag’ voor iedereen anders is zijn er ook overeenkomsten te vinden. Dit artikel richt zich op deze gelijkenissen.

3 Stappen om een slechte dag goed door te komen

Bij het lezen van de verschillende verhalen kwamen breed genomen drie stappen naar voren namelijk: balen, afleiding en voldoening.

  1. Balen, het is belangrijk om te balen om verder te kunnen met de dag.
  2. Afleiding, om de pijn te verzachten is het fijn om de focus te verleggen.
  3. Voldoening, om met een tevreden gevoel naar bed te gaan is het fijn om, als dat mogelijk is, iets te doen dat voldoening geeft.

Stap 1. Geef jezelf de ruimte om te balen

“Wees lief voor jezelf”

Het moment dat je constateert dat vandaag een slechte dag is, is zwaar. Geef jezelf even de ruimte om flink te balen, echt even een moment nemen om het tot je door te laten dringen. Een grote kop thee en een lekker warme trui en lekker dikke sokken kunnen helpen om het baalmoment wat te verzachten, wees in ieder geval lief voor jezelf.

Dat je dan goed hebt gebaald kan ervoor zorgen dat je iets van opluchting ervaart. Het kan vervolgens ook ruimte geven om te kijken hoe je nog iets van de dag kunt maken.

Stap 2. Afleiding, probeer je gedachten te verzetten

“Wind laat letterlijk mijn zorgen even wegwaaien”

Pijn – lichamelijk of mentaal – kan zo heftig zijn dat al je aandacht naar de pijn gaat, afleiding kan op zijn beurt goed helpen om je focus wat te verleggen. Veel jongeren schrijven over dat ze op een slechte dag een stukje gaan rijden, met de scooter, brommer, elektrische fiets of iets dergelijks.

“Wind laat letterlijk mijn zorgen even wegwaaien”.

Voor sommige helpt het om even een korte wandeling te maken met hetzelfde effect. Naast actieve manieren van afleiding zijn er ook wat relaxere manieren zoals: Netflixen, gamen, muziek luisteren etc. maak het jezelf vooral niet te moeilijk.

Voorbeelden:

  • Rijden, brommeren tegen de wind in of lekker met de wind meefietsen.
  • Chillen, geef jezelf de ruimte om een serie te bingen.
  • Schrijven, het kan helpen om je gevoelens van je af te schrijven.

slechte dag

Stap 3. Voldoening, fijn om ergens op terug te kunnen kijken

“een positieve draai geven aan mijn dag”

Er zijn ook vormen van afleiding die op hun beurt kunnen zorgen voor een gevoel van voldoening. Het kan heel fijn zijn om een tastbaar resultaat te hebben van iets dat je op een dag hebt gedaan. Denk bijvoorbeeld eens aan hoe fijn het kan zijn om een lekkere maaltijd voor jezelf te koken. Maar het kan ook anders, denk aan het maken van een tekening of bijvoorbeeld het doen van een klein klusje in huis.

Dit zijn activiteiten die niet persé veel energie kosten maar wel wat opleveren op korte termijn. Zo kun je aan het eind van de dag terugkijken en denken: dat heb ík toch maar weer mooi gemaakt/gedaan.

Voorbeelden

  • Bakken, een taart omdat je het waard bent
  • Tekenen, je moet toch iets met je gevoel
  • Klusjes doen, een opgeruimd huis voor een opgeruimde geest

Hoe ga jij om met een slechte dag?

En soms zitten er dagen tussen dat niets lukt, wees dan in ieder geval lief voor jezelf. En onthoud: “Some days are for living. Others are for getting through.”

Hoe ga jij om met een slechte dag? Laat het weten, jouw ervaring kan anderen helpen!

 

Nog even verder lezen?

 

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Geef een reactie:
Meer artikelen

Hulp nodig?

App of mail ons:

More Posts

Of bericht ons op Facebook:

Ervaringscentrum Jong Perspectief...

is dé plek voor en door jongeren met een chronische aandoening of beperking.

Bij ECJP is kun je je vraag of situatie kwijt kunt en vind je praktische steun.

Lees herkenbare ervaringsverhalen en nuttige informatie die je verder helpt met jouw situatie! We zijn er om het het gemakkelijker te maken om keuzes te maken en om twijfels weg te nemen, zodat we met elkaar het maximale uit het leven kunnen halen.

Lettertype vergroten
Draai contrast om
Scroll naar top