Wanneer je jong bent en een chronische aandoening hebt voelt het soms alsof er geen tijd voor jezelf overblijft. Je moet naar school, hebt misschien een bijbaantje, je wilt sociale contacten onderhouden en als je dat allemaal hebt gedaan ben je vaak blij als je kunt gaan liggen. Een chronische aandoening kost het lichaam veel energie, tijd voor jezelf en ontspanning kan daarom nog wel eens aan je voorbij gaan. En dat, terwijl dat eigenlijk zo belangrijk is. Tips om hier mee om te gaan lees je in deze blog.

Jong en een chronische aandoening; 5 tips voor meer tijd voor jezelf

Terwijl je leeftijdsgenootjes hun school of studie kunnen combineren met werk, sociale contacten, sport, stappen, verjaardagen en andere uitjes ben jij wellicht blij als je school überhaupt kunt volhouden. Dat is een behoorlijke confrontatie want het zou natuurlijk het mooiste zijn als jij dit allemaal ook zou kunnen.

Wanneer je een chronische aandoening hebt moet je veel ballen in de lucht houden; er gaat vaak veel tijd zitten in ziekenhuisbezoeken, therapie afspraken en daarbij kost het hebben van een lichamelijke en/of psychische aandoening gewoon onwijs veel energie. Om dit te combineren met andere zaken én om nog wat tijd voor jezelf over te houden is een uitdaging. Tijd voor wat handige tips!

1. Maak een planning

Om tijdig te weten wat je te wachten staat en waar je aantoe bent is het handig om een planning te maken. Op die manier heb je een overzicht van jouw taken en zie je ook waar nog ruimte is (of waar je ruimte kunt maken!) voor ontspanning of om iets te doen wat je leuk vindt of energie van krijgt. Bij het maken van een planning is het belangrijk dat je reëel bent naar jezelf toe en probeert voldoende balans te creëren tussen inspanning en ontspanning.

Zonder planning kan het lastig zijn een goede balans te behouden en doordat je niet goed weet waar je aantoe bent ben je snel met alles en niets bezig. Hierdoor wordt veel energie – die juist zo hard nodig is – verspild.

“Zeg vaker nee tegen anderen en zaken waar je eigenlijk geen energie voor hebt, waardoor je automatisch vaker ‘ja’ zegt tegen jezelf.”

2. Ga met je decaan/mentor in gesprek

Anderen kunnen alleen rekening met je houden als jij aangeeft wat je nodig hebt. Het is altijd de moeite waard om in gesprek te gaan met je decaan of mentor om de opties en mogelijkheden te bespreken. Zijn er lessen die je eventueel kunt missen, of waar je thuis aan kunt werken? Zijn er mogelijkheden om minder stage te lopen? Is het mogelijk de opleiding eventueel te verlengen?

Deze zaken kunnen je helpen om net wat meer ruimte te creëeren zodat je alles ook vol kunt houden.

Check trouwens ook altijd of er een mogelijkheid is om met een vertrouwenspersoon te praten op school, dit kan erg verlichtend zijn!

3. Stel prioriteiten en zet jezelf op nummer één

Als je een chronische aandoening hebt, lichamelijk of psychisch, is het onwijs belangrijk prioriteiten te leren stellen en dan vooral om van jezelf prioriteit nummer één te maken. Een hele lastige, want voor jezelf kiezen kan behoorlijk egoïstisch voelen, maar toch is het dat niet. Het is juist belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en vaker ‘nee’ te zeggen tegen anderen.

Door duidelijk je grenzen aan te geven, te luisteren naar je lichaam en dicht bij jezelf te blijven bereik je vaak meer dan andere continu tegemoet willen komen. Stel duidelijke prioriteiten, luister daarbij eerst naar je eigen behoefte en handel daarnaar.

Je zult zien dat je hierdoor meer tijd en energie overhoud omdat dit niet meer verspilt wordt aan taken die jou in rap tempo energie wegnemen. (Denk aan verjaardagen waar je geen zin in hebt, uitjes met mensen die je eigenlijk niet zo leuk vindt, de buurvrouw helpen met haar appeltaart of een klasgenootje helpen uit gevoel van verantwoording); zeg vaker nee tegen zulke dingen, waardoor je automatisch vaker ‘ja’ zegt tegen jezelf.

 

tijd voor jezelf

4. Ben mild voor jezelf

Het is logisch dat je – net zoals je leeftijdsgenoten – gewoon wilt werken, sociale contacten wil onderhouden en alles wil doen wat een ‘gezond’ iemand op jouw leeftijd ook zou doen. Hierdoor kan het zijn dat je de lat voor jezelf hoog gaat leggen en je behoorlijk streng bent voor jezelf.

Daarom deze tip: ben mild voor jezelf. Dat verdien je! Lukt het je niet om te werken? Kijk wat de mogelijkheden zijn voor eventuele tegemoetkomingen, zoals studietoeslag of vervoersvergoeding. Accepteer dat je misschien meer tijd nodig hebt voor je opleiding, dat het nodig is gebruik te maken van regelingen, uitzonderingen en aanpassingen; het is oké.

Ben wat liever voor jezelf en weet dat jij het goed doet, op jouw manier.

5. Plan ‘me-time’ bewust in

Tijd voor jezelf, waarin je iets kunt doen wat jij fijn vindt of lekker even kunt ontspannen is onwijs belangrijk. Je lichaam heeft deze rust hard nodig en als je niet regelmatig even stilstaat kom je jezelf gauw genoeg tegen.

Plan daarom iedere dag bewust minimaal een half uurtje ‘me-time’ in op een moment wat jou het beste uitkomt. Doe iets wat je leuk vindt, wat jouw ontspanning geeft of waar je even van kunt opladen. Denk aan mediteren, wandelen, tekenen, rusten, lezen; net wat jij fijn vindt. Door dit bewust in te plannen zul je zien dat je ook beter die tijd voor jezelf kunt nemen en het ook echt makkelijker doet.

Lees ook: Hoe onderhoud je sociale contacten als je maar beperkte energie hebt? >

Gun het jezelf

Tijd voor jezelf is belangrijk, tijd waarin je kunt rusten, bij kunt komen, kunt ontspannen en alles even kunt loslaten. De drukte van de dag is tegenwoordig al chaotisch genoeg, laat staan als je daarbij ook nog lichamelijke of psychische klachten hebt. Gun jezelf die tijd, zorg goed voor jezelf en maak van jezelf je eerste prioriteit.

 

Heb jij nog aanvullingen op deze blog om meer tijd voor jezelf te creëeren? Laat het weten in een reactie onder deze blog!

 

Op de hoogte blijven van ECJP? Volg ons via FACEBOOK en INSTAGRAM
Of kom gezellig bij de ECJP Community, daar ben je meer dan welkom!

Lettertype vergroten
Draai contrast om