6 praktische tips: Chronische aandoening & onbegrip

onbegrip

6 praktische tips: Chronische aandoening & onbegrip

Het hebben van een chronische aandoening is niet niks. Ten eerste is het onwijs moeilijk om te realiseren dat je psychisch of lichamelijk niet volledig kunt meedraaien en ten tweede is er nog een maatschappij om je heen die altijd wel een mening heeft. Onbegrip is iets wat een grote rol speelt bij het hebben van een chronische aandoening wat het zeker niet makkelijker maakt. Hoe ga je om met mensen die je niet (willen) begrijpen? We delen er 6 praktische tips over!

6 praktische tips: Chronische aandoening & onbegrip

Eerder schreven we al een artikel over onbegrip waarin we voornamelijk uitleggen hoe belangrijk het is om te praten over je aandoening; want pas als jij praat over wat er speelt kunnen anderen je ook begrijpen. Echter zijn er ook nog wat andere manieren die je kunt gebruiken als mensen je niet (willen) begrijpen.

1. Gebruik de lepeltheorie

De lepeltheorie is een manier om uit te leggen hoe het voelt om een chronische aandoening te hebben. Deze theorie is ooit bedacht door Christine Meserandino, zij heeft het gebaseerd op haar aandoening lupus. Maar in principe kan dit voor iedere aandoening gebruikt worden.

We hebben de lepeltheorie uitgewerkt in een aparte blog, die je hier kunt lezen.

2. Zoek video’s met (korte) uitleg

Als je via YouTube gaat zoeken op je aandoening, krijg je vaak wel educatieve video’s waarin (kort) wordt uitgelegd wat de aandoening inhoudt. Het kan helpend zijn om dit soort video’s te laten zien aan je familie, collega’s of vrienden om hen meer inzicht te geven in wat jouw aandoening inhoudt.

Ook in groepsverband kan dit gunstig zijn, bijvoorbeeld in de klas. Het is altijd anders om het via een video te zien (bijv. van een professional) dan als ze het van jou horen. Vervelend maar waar.

onbegrip

3. Geef voorbeelden met vergelijkingen

Het is heel moeilijk om echt te begrijpen wat er in iemand omgaat of hoe hij of zij zich voelt. Om dit wat duidelijker te maken kun je voorbeelden geven a.d.h.v. vergelijkingen. Op deze manier kan het voor de ander wat begrijpelijker worden en de kans dat iemand dan beter snapt waar je het over hebt, is zeker aanwezig.

Zelf heb ik fibromyalgie; veel mensen kunnen zich niet indenken hoe het is om iedere dag pijn te hebben (logisch). Wat ik doe is vaak de vergelijking maken met de pijn die door griep wordt veroorzaakt. Op deze manier begrijpen mensen beter hoe de pijn voor mij voelt, omdat ze het kunnen vergelijken met iets wat ze zelf ook ooit hebben gevoeld.

Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde (de pijn door fibromyalgie en de spierpijn door griep) maar het komt wel enigszins overeen. Probeer voor jezelf iets te vinden om een vergelijking te maken.

4. Blijf in jezelf geloven

Het belangrijkste is dat jij weet wat de waarheid is. Ga niet twijfelen aan jezelf omdat er mensen zijn die je niet (willen) begrijpen. Jouw gevoel, emoties en pijn mogen er zijn, dit hoef je niet weg te stoppen omdat er mensen zijn die geen begrip hebben. Deel je verhaal met mensen die wél in je geloven. En vooral: blijf geloven in jezelf, zorg goed voor jezelf en kies jouw eigen weg. Ondanks de mening van anderen.

Dat is zeker niet altijd makkelijk maar onthoud dat jij leeft voor jezelf. Jij bent de enige die weet wat goed voor je is. Pas je niet aan aan je omgeving maar doe wat voor jou het beste is.

5. Houd niet te veel vast aan mensen die geen begrip hebben

Wat je ook doet of probeert, er zullen altijd mensen zijn die niet kunnen begrijpen hoe jij je voelt en dat is oké. Je kunt mensen niet dwingen om je te begrijpen, hoe pijnlijk dat soms ook is. Probeer deze mensen los te laten en te accepteren dat zij niet bij je passen. Het kost vooral heel veel energie om vast te houden aan mensen die alleen maar onbegrip tonen.

Zorg er liever voor dat jij je energie steekt in mensen die jou wel (willen) begrijpen, die voor je klaar staan en naar je willen luisteren. Dát zijn uiteindelijk de mensen die er echt toe doen.

6. Ben eerlijk tegen anderen

Als je begrepen wilt worden is het ook belangrijk om eerlijk te zijn over hoe het met je gaat. Als jij altijd maar een lach laat zien en zegt dat het goed gaat, kan dit voor anderen best verwarrend zijn. Je mag gewoon eerlijk zijn, ook als het minder goed gaat. Je hoeft niet meteen je hele verhaal te delen maar je kunt wel vertellen dat je bijvoorbeeld pijn hebt, of weinig energie.

Ook als je een afspraak moet afzeggen omdat het niet haalbaar is, geef dan aan waarom. Dit kan voor de ander prettig zijn omdat hij/zij op deze manier weet dat het geen onwil is, maar dat het gewoon niet gaat. Door eerlijk te zijn is de kans groot dat je beter begrepen wordt.

Jij bent goed zoals je bent

Het voelt soms alsof je de enige bent die met zulke moeilijkheden zit, maar niets is minder waar. Er zijn veel jongeren die hetzelfde meemaken, die ook tegen het thema onbegrip aanlopen.

Heb jij behoefte om met deze jongeren in contact te komen om jouw verhaal te delen met anderen die jou echt begrijpen? Meld je dan aan bij de ECJP Community op Facebook; een groep met bijna 150 jongeren met een chronische aandoening.

Je bent welkom!

Hoe ga jij om met mensen die jou niet (willen) begrijpen? Deel jouw tips in een reactie, wellicht dat je een ander er weer mee kunt helpen!

 

Nog even verder lezen?

 

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Geef een reactie:
Meer artikelen

Hulp nodig?

App of mail ons:

More Posts

Of bericht ons op Facebook:

Ervaringscentrum Jong Perspectief...

is dé plek voor en door jongeren met een chronische aandoening of beperking.

Bij ECJP is kun je je vraag of situatie kwijt kunt en vind je praktische steun.

Lees herkenbare ervaringsverhalen en nuttige informatie die je verder helpt met jouw situatie! We zijn er om het het gemakkelijker te maken om keuzes te maken en om twijfels weg te nemen, zodat we met elkaar het maximale uit het leven kunnen halen.

Lettertype vergroten
Draai contrast om
Scroll naar top