7 Tips: Communicatie op het werk over chronische aandoening

Praten over je psychische of fysieke klachten is belangrijk, niet alleen in je privéleven, maar zeker ook op het werk. Alleen is dat natuurlijk nét wat moeilijker dan dat je praat met vrienden of familie. We delen daarom graag wat tips die je daarbij kunnen helpen zodat communicatie op het werk over je chronische aandoening zo goed mogelijk verloopt.

Communicatie met collega’s en werkgever als je een chronische aandoening hebt

Werken met een chronische aandoening kan gepaard gaan met de nodige aanpassingen zodat het voor jou haalbaar is. Communicatie op het werk is daarom belangrijk, want als jij niet aangeeft wat je nodig hebt, kunnen anderen er ook geen rekening mee houden.

Maar uit ervaring weet ik ook, dat dit nog best wel lastig kan zijn. Tegelijkertijd heb ik daardoor geleerd hoe belangrijk het is, want juist omdat ik dit níét deed, werd er ook weinig rekening met me gehouden waardoor ik uiteindelijk continu over mijn grenzen ging en thuis kwam te zitten met een burn-out.

Onderstaande tips kunnen er voor zorgen dat je beter kunt communiceren en beter kunt meedraaien op de werkvloer.

1. Je werkgever heeft er niets aan als je uitvalt

Handig om te weten is dat je werkgever er niets aan heeft als jij uitvalt omdat je continu over je grenzen gaat. Dit houdt ook in dat het voor je werkgever aantrekkelijker is om jouw functie zo in te richten dat het voor jou haalbaar is, dan dat hij jou gaat pushen.

Een zieke werknemer kost voornamelijk veel geld, daarbij zal de functie opgevuld moeten worden wat betekent dat er gezocht moet worden naar een nieuwe werknemer.

Juist door eerlijk en open te zijn over je psychische of fysieke klachten kan je werkgever ook meer rekening met je houden en is de kans op uitval kleiner. Dus spreek uit waar je tegenaan loopt, geef aan wat jou kan helpen om het werk makkelijker te maken en denk zelf actief mee in de mogelijkheden.

2. Communicatie op het werk over je aandoening zorgt voor duidelijkheid

Om prettig samen te kunnen werken met je collega’s is het handig als zij op de hoogte zijn van jouw situatie. Op deze manier kunnen ze ook beter inspelen op jouw behoeften en weten ze goed wat ze van je kunnen verwachten.

Leg ze bijvoorbeeld uit wat jouw ziektebeeld inhoudt, wat het voor je betekent en hoe jij hier rekening mee moet houden. Ook de dingen die je zelf lastig vindt kun je benoemen, zoals een wisselend energieniveau of klachten die plotseling op kunnen duiken. Dit geeft duidelijkheid.

“Weet dat jouw ziekte niets zegt over jou als persoon of je manier van werken. Zolang jij je taken goed uitvoert, op een manier die bij jou past is het prima. Meer dan dat hoef je niet te doen. Doet je gezonde collega’ toch ook niet? ;)”

3. Benoem in een gesprek wat je wél kunt doen

Voor zowel je werkgever als collega’s kan het prettig zijn als je zelf kunt benoemen wat je eventueel wél kunt doen. Dat je een chronische aandoening hebt betekent niet dat je niets kunt doen, maar wel dat je soms wat meer aanpassingen nodig hebt.

Door zelf met oplossingen en mogelijkheden te komen kan het voor je collega’s en werkgever ook makkelijker zijn om rekening met je te houden. Daarnaast laat je hiermee zien dat je actief meedenkt en graag oplossingen biedt.

  • Kun je bijvoorbeeld geen 2 dagen aan een stuk werken? Geef dan aan dat je graag 4 halve dagen wil werken.
  • Lukt het je niet om bij een teamvergadering te zijn? Vraag dan of het mogelijk is om dit via skype bij te wonen zodat je thuis in je eigen omgeving bent en eventueel zelfs liggend de vergadering kunt volgen.
  • Zijn bepaalde taken te zwaar voor je? Geef aan welke taken je wel goed kunt uitvoeren of geef aan met welke aanpassingen het wel zou lukken.

Voor een werkgever is het vaak ook zoeken naar wat mogelijk is. Daarbij heeft de werkgever vaak geen inzicht in jouw ziektebeeld en is het daardoor ook moeilijker om met oplossingen te komen. Door dit zelf te doen help je dus zowel jezelf als je werkgever/collega’s.

4. Ben eerlijk over wat je wel en niet kunt

Eerlijk zijn over jouw situatie is van groot belang. Op deze manier hoef je niet op je tenen te lopen, kun je beter je grenzen aangeven en begrijpen je collega’s als je een bepaalde taak niet kunt uitvoeren. Het kan lastig zijn om je kwetsbaar op te stellen, maar juist door dit wel te doen zul je meer waardering krijgen en maak je de situatie voor jezelf wat makkelijker.

Ik heb bijvoorbeeld vaak ‘ja’ gezegd als me gevraagd werd of ik een bepaalde taak kon doen, terwijl dit eigenlijk te zwaar voor me was. Hierdoor ging ik over mijn grenzen maar dit wisten mijn collega’s niet. Dit zorgde ervoor dat ook daarna werd verwacht dat ik die desbetreffende taak wel zou kunnen uitvoeren, want ja dat deed ik de keer daarvoor ook. Echter wordt het hierdoor dus steeds moeilijker om aan te geven dat het eigenlijk niet lukt.

Door meteen eerlijk te zijn en je grenzen te stellen weten anderen goed wat ze van je kunnen verwachten en zal ook minder snel gevraagd worden of jij die taak kunt uitvoeren. Dit geeft rust.

5. Jouw ziekte zegt niets over jou of je manier van werken

Heb jij het idee dat je volop moet presteren en je voor 200% moet inzetten omdat je anders niet gewaardeerd wordt? Dit hebben veel mensen met een aandoening, een soort van bewijsdrang. Willen laten zien dat jij óók je werk goed kunt doen.

Weet dat jouw ziekte niets zegt over jou als persoon of je manier van werken. Zolang jij je taken goed uitvoert, op een manier die bij jou past is het prima. Meer dan je best hoef je niet te doen. Doet je gezonde collega’ toch ook niet? 😉 Dat jij aanpassingen nodig hebt, wil niet zeggen dat je minder goed bent in je werk.

Het gaat in veel gevallen om de uitkomst van een taak of werkzaamheid, niet zo zeer om het proces. Probeer voor jezelf ook los te koppelen dat jij meer moet presteren dan je collega’s omdat jij een chronische aandoening hebt. Je hoeft je niet te bewijzen, of extra je best te doen.

Vertrouw erop dat je het goed doet en zie je zelf niet als minderen in vergelijking met je collega’s. Dat jij een chronische aandoening hebt, wil niet zeggen dat je minder goed functioneert.

communicatie op werk

6. Geef aan als het even niet gaat

Voor zowel je werkgever als collega’s kan het prettig zijn als je direct aangeeft als het even niet gaat. Het is voor hen maar zeker ook voor jezelf prettiger als je op tijd een stap terug doet, dan dat je vol frustratie en stress je werk aan het doen bent. Anderen weten op zo’n moment niet wat er met je is en gaan je misschien afkeuren op je gedrag en jij gaat vol over je grenzen.

Door meteen aan de bel te trekken kun je er ook voor zorgen dat je sneller je rust kunt nemen of een stapje terug kunt doen. Daarbij weten je collega’s op deze manier wat er met je aan de hand is waardoor ze ook geen conclusies zullen trekken die niet kloppen.

7. Accepteer hulp van anderen

Krijg je feedback? Geeft iemand je tips? Of biedt iemand hulp aan? Voel je niet meteen aangevallen maar ga er vanuit dat de ander het goed bedoelt en het zegt om jou te helpen. Juist omdat de ander van een afstandje naar jouw situatie kijkt kan je collega nog niet eens zo’n gekke ideeën hebben. De kunst is alleen om je niet meteen aangevallen te voelen, maar eens na te denken over wat de ander je zegt. Misschien kun je er wel wat mee!

Daarbij is het belangrijk om hulp te durven vragen én deze ook te accepteren. Je hoeft niet alles alleen te doen en je hoeft je niet te bewijzen. Ben juist dankbaar voor de hulp die wordt aangeboden.

Vind je hulp vragen lastig? Lees dan: Hulp vragen, 5 redenen waarom dit een goede keuze is

Communicatie op het werk: Onbegrip kan altijd voorkomen

Het kan natuurlijk altijd voorkomen dat je niet begrepen wordt door je werkgever of collega’s, dat is super vervelend en belemmerend. Sommige mensen weten gewoon niet zo goed hoe ze met iemand om moeten gaan die psychische of fysieke klachten heeft. Mijn werkgever vond dit bijvoorbeeld ook heel lastig waardoor hij mij vaak uit de weg ging en ik het gevoel had niet gezien te worden. Dit resulteerde in het feit dat ik het ook lastig vond om daadwerkelijk mijn verhaal te doen en open te zijn.

Toch wil ik je meegeven om hier boven te staan. Vertrouw op jezelf en weet dat dat stuk onbegrip niets met jou als persoon te maken heeft maar meer met de ander.

Communicatie op het werk met collega’s of een werkgever en aangeven wat je nodig hebt kan lastig zijn omdat je zo graag wil laten zien dat je het wél kunt en niet wilt ‘zeuren’ of ‘moeilijk doen’. Maar onthoud wel dat juist dat stuk communicatie ervoor kan zorgen dat het op de werkvloer allemaal wat beter verloopt, er meer begrip ontstaat en je jouw werkzaamheden beter kunt invullen op een manier die bij jou past.

Hoe zorg jij voor goede communicatie op het werk over je aandoening? En wat zijn jouw tips om zo goed mogelijk kunt functioneren?

Nog even verder lezen?

Op de hoogte blijven? Volg ons op Facebook en Instagram.

Geef een reactie:
Meer artikelen

Verder lezen over een specifiek onderwerp?

Hulp nodig?

App of mail ons:

Of bericht ons op Facebook:

Ervaringscentrum
Jong Perspectief

is dé plek voor en door jongeren met een chronische aandoening of beperking.

Bij ECJP is kun je je vraag of situatie kwijt en vind je praktische steun.

Lees herkenbare ervaringsverhalen en nuttige informatie die je verder helpt met jouw situatie! We zijn er om het  gemakkelijker te maken om keuzes te maken en om twijfels weg te nemen, zodat we met elkaar het maximale uit het leven kunnen halen.

Jongeren leren kennen in
dezelfde situatie als jij?

Zodat je ervaringen met elkaar kunt uitwisselen, tips kunt delen
en een veilige plek hebt om je verhaal te doen?

Meld je dan aan voor ECJP Community, de besloten Facebookgroep
voor en door jongeren met een chronische aandoening.

Zodat je ervaringen met elkaar kunt uitwisselen, tips kunt delen en een veilige plek hebt om je verhaal te doen?

Meld je dan aan voor ECJP Community, de besloten Facebookgroep voor en door jongeren met een chronische aandoening.

Lettertype vergroten
Draai contrast om
Scroll naar top