Afspraken afzeggen is voor velen lastig waardoor het vaak gepaard gaat met schuldgevoel. Voor veel ‘gezonde’ mensen is dit al lastig, laat staan als je een chronische aandoening hebt en het liefst ‘gewoon’ mee wil doen. Naast het schuldgevoel tegenover een ander, is het ook nog eens confronterend tegenover jezelf.

Herken je dat? Dat je een afspraak toch door laat gaan terwijl je eigenlijk liever de hele avond onder een dekentje op de bank zou willen liggen? Tijd voor verandering! We delen wat handige tips met je die jou gaan helpen met afspraken afzeggen zonder schuldgevoel.

Afspraken afzeggen zonder schuldgevoel: zo doe je dat!

Vaak, als je aan mensen vraag hoe het gaat krijg je als antwoord: ‘druk’. We hebben tegenwoordig niet veel vrije tijd meer, een agenda staat al snel vol met school, werk, sociale contacten, hobby’s, sport en afspraken. Echter is het meer dan logisch dat je soms wel gewoon eens behoefte hebt aan tijd voor jezelf. Om even niet mee te hoeven in al die dingen die van je verwacht worden.

Hoezeer we ook tegen zo’n afspraak kunnen opkijken, afzeggen wordt lang niet altijd gedaan, want:

  • ‘De afspraak staat nou eenmaal’
  • ‘De ander verwacht dat ik er bij ben’
  • ‘Misschien is de ander teleurgesteld of boos als ik niet kom’

Allemaal overtuigende gedachten om tóch maar de deur uit te gaan. Maar is dit wel het beste voor je?

Een ander tevreden houden, en jijzelf dan?

Bij het maken van zo’n keuze kijken we vaak naar wat de ander vindt/ verwacht/ zal denken etc. als we niet komen. Maar denk jij ook aan jezelf? Aan wat jij vindt en wilt? Daarnaast vinden we het vaak vervelend voor de ander als we moeten afzeggen. Maar is het niet ook heel vervelend voor jezelf om een afspraak door te laten gaan terwijl jij daar eigenlijk geen zin, tijd of energie voor hebt?

Het is voor beide partijen veel fijner om eerlijk te zijn!

Het is voor jou niet fijn om naar een afspraak te gaan waar je helemaal geen zin in hebt. En voor de ander is het niet fijn als jij komt opdagen terwijl je dit eigenlijk niet goed uitkomt. Je stemming is dan toch minder, misschien ben je moe waardoor je niet goed kunt opletten of dingen langs je afgaan waardoor jullie er beide meer aan hebben als de afspraak verzet wordt.

afspraken afzeggen

Afspraken afzeggen: Overtuigende gedachten

Het is belangrijk om die gedachten als: ‘Ik kan deze afspraak écht niet afzeggen’, ‘Als ik er niet bij ben vind de ander me vast geen goede vriendin’ of ‘Ze zullen teleurgesteld zijn als ik niet kom’ op de achtergrond te zetten en te negeren.

Buig deze gedachten eens om: Wat levert het je op als je thuis blijft?

Meer energie? Minder stress? Opluchting? Morgen waarschijnlijk weer wat fitter omdat je nu rust neemt?

Door er op deze manier over na te denken voelt het een stuk minder zwaar en zul je beseffen dat je er goed aan doet om thuis te blijven. Geloof me dat je waarschijnlijk vooral opluchting voelt als je de afspraak afgezegd of verzet hebt. Doe vooral wat JIJ nodig hebt en goed bij voelt. Dat is zo belangrijk.

“Door afspraken waar je geen energie voor hebt af te zeggen of te verzetten, heeft je lichaam de tijd om weer op kracht te komen waardoor je je de dag daarna waarschijnlijk een stuk beter voelt.”

Verzin geen smoesjes

Afspraken afzeggen is voor veel mensen moeilijk en de eerlijke reden waarom we niet willen of kunnen komen voelt vaak niet ‘goed genoeg’ om thuis te blijven, dus doen we er nog een schepje bovenop! Echter zul je ervaren dat wanneer je een afspraak afzegt met een smoes, het schuldgevoel veel sterker aanwezig zal zijn.

Ben daarom eerlijk, geef aan dat je weinig energie hebt en beter op de bank kunt gaan liggen. Dat je niet zo’n gezellig gezelschap bent als je zo moe bent en de afspraak liever verzet. Door eerlijk te zijn bereik je veel meer en het is voor de ander ook prettig.

Afspraken afzeggen = goed voor jezelf zorgen!

Je hoeft je niet schuldig te voelen als je een afspraak afzegt. Eigenlijk is dit juist een manier waarmee je goed voor jezelf zorgt. Je geeft grenzen aan, kiest bewust voor jezelf en neemt de rust die je nodig hebt. Dat is eigenlijk alleen maar super goed!

Door afspraken waar je geen energie voor hebt af te zeggen of te verzetten, heeft je lichaam de tijd om weer op kracht te komen waardoor je je de dag daarna waarschijnlijk een stuk beter voelt. Je zorgt op zo’n manier dus super goed voor jezelf, en dat is echt niet iets waar jij je schuldig om hoeft te voelen.

Dat ben je zelfs verplicht naar jezelf toe.

Kies wat vaker voor jezelf, zeg wat vaker ‘nee’ en kijk eens hoeveel vrijheid en rust je daarvoor terugkrijgt! Dat is het absoluut waard. En: het wordt steeds makkelijker!

Nog even verder lezen?

>> Jong en een chronische aandoening: 5 tips voor meer tijd voor jezelf
>> Grenzen aangeven: 8 redenen waarom het je verder gaat helpen
>> Stress verminderen: 9 praktische tips die je direct kunt toepassen

 

Lukt het jou om afspraken zonder schuldgevoel af gezeggen?

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Lettertype vergroten
Draai contrast om