7 Alternatieven voor psychische hulp zonder hulpverlener

hulp hulpverlener

7 Alternatieven voor psychische hulp zonder hulpverlener

Een tijdje terug kregen we via WhatsApp de vraag binnen wat de opties zijn als je wél over je psychische problemen wilt praten, maar níét met een hulpverlener. Ja, goeie vraag! In dit blog lees je 5 alternatieven oor psychische hulp zonder hulpverlener.

Ik wil praten over mijn psychische problemen maar niet met een hulpverlener. Wat zijn de opties?

Als je rondloopt met psychische problemen of niet lekker in je vel zit is het áltijd belangrijk om hier met iemand over te praten. Of dit nou met je familie is, met vrienden, een professional of wie dan ook.

Praten over waar je mee zit, wat je bezighoudt, wat je denkt en voelt kan je helpen om zaken een plekje te geven en meer ruimte te creëren in je hoofd. We weten echter zelf ook dat hulp van een professional, van een hulpverlener, best wel ‘een ding’ kan zijn. De drempel hiervoor kan hoog zijn, het vertrouwen te laag of er te veel weerstand om deze stap te nemen.

Maar welke opties zijn er dan als je geen hulp wilt van een hulpverlener maar wél je verhaal wil doen? We delen 7 opties met je en delen de voor- en nadelen ervan.

1. Familie of vrienden

Praten met vrienden of familie is altijd een optie. Het kan prettig zijn omdat deze mensen je al kennen en dicht bij je staan. Je hoeft ze misschien niet alles tot in de details uit te leggen omdat ze je kennen en weten wat er gebeurd is of hoe jij je voelt. Wellicht dat zij je tips kunnen geven, een luisterend oor kunnen bieden en jou ondersteunen om een lastige periode door te komen.

Het nadeel kan echter zijn dat deze mensen té dicht bij je staan. Het kan voor hen daardoor lastig zijn om je advies te geven en voor jou kan het in sommige situaties misschien moeilijk zijn om echt alles te delen. Maar jezelf open (durven) stellen naar vrienden en familie en praten over je moeilijkheden kan een mooie eerste stap zijn.

Vind je het moeilijk om met je ouders te praten? Lees dan ons artikel: Praten met je ouders over moeilijkheden, hoe pak je dit aan? 7 Tips >>

2. Leraar of vertrouwenspersoon op school

Misschien heb je op je school een leraar waar je goed mee kunt praten. Het is mogelijk om bij hem of haar je verhaal te doen. De kans is echter wel aanwezig dat wanneer de problemen te groot zijn, je alsnog wordt doorverwezen naar een vertrouwenspersoon bij jou op school omdat zij beter weten hoe ze met psychische klachten om kunnen gaan.

Je leraar is opgeleid om jou les te geven, niet om je te ondersteunen bij psychische klachten. (Al weet ik uit ervaring dat sommige dit van nature toch prima kunnen ;)).

Op vrijwel iedere school is een vertrouwenspersoon aanwezig, niet echt een hulpverlener, wel iemand die er is om naar je te luisteren. In gesprek met een vertrouwenspersoon kan een laagdrempelige manier zijn om je verhaal te doen bij iemand die je eigenlijk niet echt kent. Het voordeel van praten met iemand die je niet kent is dat je er alles kunt delen zonder veroordeeld te worden. Ook kennen zij in veel gevallen de mensen uit jouw netwerk niet waardoor je over mensen kunt praten zonder dat zij weten over wie het precies gaat.

Het nadeel van een vertrouwenspersoon is wel dat ook al praat je met hen in vertrouwen, wanneer de situatie te bedreigend wordt voor jezelf zullen zij actie moeten ondernemen en bijvoorbeeld je ouders inlichten. Maar dat is vrijwel altijd het geval.

Lees de ervaring van Meta en Nathalie over praten met een vertrouwenspersoon >>

3. Hulp zonder hulpverlener online of telefonisch

Het is tegenwoordig op veel manieren mogelijk om online hulp te krijgen, zoals de luisterlijn. Hierover deelde we eerder al een artikel met 10 manieren om online (gratis) hulp te krijgen.

Het kan fijn zijn om met iemand in gesprek te gaan die je niet kunt zien, je kunt jouw verhaal typen of bespreken via de telefoon. Op sommige websites kan het zelfs volledig anoniem en heeft de ander dus werkelijk geen idee wie jij bent.

Dit kan prettig zijn omdat je op deze manier jezelf kunt beschermen en anoniem je verhaal kunt delen. Ook is de drempel waarschijnlijk lager omdat je je verhaal kunt typen of vertellen aan de telefoon in plaats van dat je het deelt met iemand die tegenover je zit. 

Het nadeel hiervan kan wel zijn dat de hulp in veel gevallen beperkt is. Ze kunnen voornamelijk een luisterend oor bieden en je tips en handvaten aanreiken.

hulp hulpverlener

4. Neem een coach

Een coach kan soms net wat laagdrempeliger voelen dan een psycholoog of psychiater. Daarbij: ook veel mensen zonder psychische problemen maken gebruik van een coach omdat het gewoon heel verhelderend kan zijn om iemand te hebben die met je meekijkt en jou aanmoedigt.

Coaching is in de meeste gevallen ook een stuk makkelijker om te verkrijgen, er zijn meestal geen wachtlijsten of criteria waaraan je moet voldoen. Het is een kwestie van aanmelden en een kennismaking inplannen om vervolgens aan de slag te gaan.

Ben je er alleen wel van bewust dat wanneer je klachten te erg zijn, een coach niet altijd de juiste ondersteuning kan bieden. Nogmaals: psychologen en psychiaters zijn opgeleid om jou te ondersteunen en te helpen je mentale gezondheid te verbeteren.

De app NiceDay kan je helpen om de juiste coach te vinden.

5. Contact met lotgenoten

Lotgenoten weten wat je doormaakt waardoor ze je ook echt goed begrijpen. Het kan daarom fijn zijn om om met hen in gesprek te gaan.

Er zijn ook plekken online waar je met lotgenoten in contact kunt komen zoals onze eigen fijne ECJP Community, de community van All of Me en zo zijn er nog wel meer pagina’s op Facebook waar lotgenoten bij elkaar komen.

Zoek in de zoekbalk op jouw diagnose en vervolgens in groepen mocht je zoekende zijn naar een groep waar je terecht kunt.

Meer informatie over lotgenotencontact lees je in ons artikel: Lotgenoten, hoe kom je er mee in contact en waar vind je ze?

6. Ervaringsdeskundige

Ervaringsdeskundige zijn mensen die in de zelfde situatie hebben gezeten als waar jij nu in zit. Iemand die een aangrijpende gebeurtenis zoals bijvoorbeeld een chronische ziekte, doorleefd heeft en er mee heeft leren leven. Om vervolgens de ervaring die in die tijd is opgedaan, te gebruiken om anderen te helpen. Zoals we dat bij ECJP dus ook doen.

Ook Ixta Noa is een organisatie waar ervaringsdeskundigheid voorop staat. Ze zijn actief in verschillende regio’s zoals Nijmegen, Groningen, Enschede, Leeuwarden, Zutphen en Utrecht. Op de locaties kun je binnen de openingstijden binnenlopen in het Praktijkhuis voor een goed gesprek, steun of om er gewoon even te mogen zijn. Je kunt er koffie of thee drinken en deel nemen aan een gezamenlijke lunch.

Is de locatie voor jou te ver weg? Dan zijn ze er ook online om hulp te bieden, Ixta Online. Je hebt dan wekelijks contact met één van de ervaringsdeskundigen waarmee je kunt bespreken waar je tegenaan loopt, of het kunt hebben over je (leer)doelen. Dit online contact verloopt via een cliëntensysteem: MeXtra. Je hebt dan een eigen dossier waarin opdrachten worden klaargezet die passen bij jouw situatie.

Wil je je aanmelden voor Ixta Online? Dat kan via deze link.

7. Hulp via apps

De meest eenvoudige manier is misschien wel hulp via apps. Je kunt een app makkelijk installeren op je smartphone en hulp vragen wanneer je het nodig hebt. Er zijn verschillende apps ontwikkeld die ondersteuning kunnen beiden bij psychische gezondheid. Een aantal voorbeelden van apps zijn:

Benieuwd welke apps nog meer ondersteuning kunnen bieden als je een chronische aandoening hebt? Bekijk het overzicht met handige apps.

Waarom geen hulp van een hulpverlener?

Belangrijk is om bij jezelf na te gaan waarom je geen hulpverlener wilt om mee te praten. Is het angst? Schaamte? Heb je geen vertrouwen in de hulpverlening? Vind je de stap te groot?

Besef je dat hulpverleners er júíst zijn om jou te helpen, ondersteunen en begeleiden. Ze zijn ervoor opgeleid om jou op een professionele manier te helpen met je mentale gezondheid.

Probeer voor jezelf te achterhalen waarom je niet met een hulpverlener wilt praten en kijk of je dit kunt oplossen. Als het gaat om angst of schaamte, realiseer je dan dat dit echt niet nodig is. Jij mag er zijn, precies zoals je bent, en een hulpverlener zal jou niet veroordelen om het feit dat je hulp zoekt.

Vind je de stap tóch nog te groot? Probeer dan bovenstaande tips uit zodat je toch met iemand kunt praten over wat je bezig houdt en je je hart kunt luchten. Want dat is zo onwijs belangrijk!

Heb jij nog tips voor hulp zonder hulpverlener waarmee we ons lijstje kunnen aanvullen? Laat het zeker weten in een reactie!

Nog even verder lezen?
Geef een reactie:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meer artikelen

Hulp nodig?

App of mail ons:

More Posts

Of bericht ons op Facebook:

Ervaringscentrum Jong Perspectief...

is dé plek voor en door jongeren met een chronische aandoening of beperking.

Bij ECJP is kun je je vraag of situatie kwijt kunt en vind je praktische steun.

Lees herkenbare ervaringsverhalen en nuttige informatie die je verder helpt met jouw situatie! We zijn er om het het gemakkelijker te maken om keuzes te maken en om twijfels weg te nemen, zodat we met elkaar het maximale uit het leven kunnen halen.

Lettertype vergroten
Draai contrast om
Scroll naar top