Apps die ondersteuning kunnen bieden bij een chronische aandoening

Er zijn tegenwoordig onwijs veel verschillende app’s die ondersteuning kunnen bieden bij een chronische aandoening. Bijvoorbeeld een app om je symptomen te checken, om bij te houden hoe je gemoedstoestand is. Of app’s om te mediteren of je sportprestaties te tracken. In de ECJP Community vroegen we welke apps bij een chronische aandoening favoriet zijn en waarom en daar delen we graag een overzicht van.

Apps die ondersteuning kunnen bieden bij een chronische aandoening

We hebben een overzicht gemaakt van apps die gunstig zijn voor mensen met een chronische aandoening. In het overzicht hieronder hebben we de app’s opgedeeld per categorie. De meeste apps zijn gratis te downloaden maar velen hebben (zoals de meeste apps tegenwoordig) wel betaalde functies.

Inhoud:

Inhoud:

Meditatie en ontspanning apps

Behoefte om (vaker) te mediteren of even te ontspannen? Check onderstaande apps!

Meditation Moments

In deze app staan verschillende ingesproken meditaties, ademhalingsoefeningen en speciaal gecomponeerde muziek om beter tot rust te komen en te kunnen ontspannen. De meditaties zijn in het Nederlands ingesproken.


Headspace

Ook Headspace is een app waarin je meditaties kunt beluisteren. Je kunt zelf kiezen hoe lang je wilt dat de meditatie duurt en er zijn voor verschillende situaties, meditaties beschikbaar. Er zijn zelfs aparte meditaties voor als je wilt gaan slapen zodat je ontspannen in slaap valt.


VGZ mindfulness app

Deze app leert je meer in het nu te leven en om te gaan met stress. Je kunt losse mindfulness oefeningen doen (er staan er 40 in de app) maar de VGZ mindfulness app beschikt ook over een 5 weken programma (25 oefeningen in totaal).


Inzicht in voeding apps

Last van een intolerantie of allergie? Of wil je gewoon graag inzicht in wat en hoeveel je eet? Onderstaande apps kunnen daarbij helpen.

All I can eat

Bij de app All I can eat kun je checken wat je wel of niet mag eten bij bepaalde allergieën, en welke producten er een beetje tussen zitten, daarvan laat ie dan zien hoe veel van jou allergenen erin zitten. Super handig als je last hebt van een allergie of intolerantie.


Monash University FODMAP diet

Deze app is gunstig voor degene die een FODMAP dieet volgen. Via de app kun je precies zien welk product wel of niet geschikt is.


Sport en beweging apps

Vind je het lastig om voldoende te bewegen en wil je daar graag wat meer inzicht in? Er zijn verschillende apps waarmee je dit kunt tracken.

Sports Tracker

De Sports Tracker app is een fitness app waarin je eenvoudig je work-outs bijhouden. Denk aan wandelen, hardlopen, fietsen, skiën of andere activiteiten. Alles wat je doet wordt bijgehouden en uiteindelijk zie je een mooi overzicht van waar je bent geweest en hoe lang je bewogen hebt.


FitBit

FitBit is een digitale horloge waarmee allerlei zaken getrackt worden, zoals het aantal stappen dat je zet, je hartslag, hoe je slaapt, je menstruatiecyclus en je kunt in de app ook aangeven hoeveel je gedronken en gegeten hebt. Hierdoor krijg je een compleet overzicht. (Deze app is alleen te gebruiken in combinatie met een FitBit.)


Pijn en stemmingstrackers

Het kan fijn zijn om een duidelijk overzicht te hebben van hoe je je voelt, en wanneer je de meeste pijn hebt. Onderstaande apps helpen je om hier een goed overzicht van te krijgen.

Catch my pain

Catch my pain is een app waarbij je je pijn kunt tracken. Op een menselijk lichaam geef je aan waar op het lichaam je pijn hebt en hoe de intensiteit is, hij checkt dan van alles voor je en geeft je tips. Het is een fijne app om duidelijk inzicht te krijgen in je pijnklachten en het verloop daarvan.


Moodpath

Moodpath is een app die je 3x per dag even laat reflecteren op hoe je je voelt, welke gedachtes een rol spelen, welke gebeurtenissen er hebben plaatsgevonden en welk effect die hadden etc. In de app staan ook ademhalings- en meditatie oefeningen.


Daylio

Via de app Daylio kun je gemakkelijk je stemming tracken, invullen wat je die dag voornamelijk gedaan hebt en eventueel een notitie toevoegen. Via de kalender in de app zie je snel en overzichtelijk wanneer jij je goed of minder goed voelde. Het invullen van de app is snel en makkelijk.


Ada

In de app Ada kun je jouw gezondheidsgegevens invullen en symptomen checken. Je vult een symptoom in en krijgt dan een aantal vragen die je moet beantwoorden. Aan de hand daarvan wordt er een rapport gemaakt; dit kan gunstig zijn als je regelmatig verschillende klachten hebt. De app is wel volledig in het Engels.


TracknShare (alleen via iOS)

Via TracknShare kun je veel gezondheidsgegevens bijhouden, bijvoorbeeld hoe je je voelt, of je pijn hebt, hoe je hebt geslapen, of je stress ervaart, hoe lang je bewogen/ gesport hebt, en of je medicatie genomen hebt en zelfs hoe het weer is (dit kan natuurlijk van invloed zijn op hoe je je voelt).


Psychisch welbevinden

Heb je last van psychische klachten? Er zijn verschillende apps die ondersteuning kunnen bieden om je mentale welbevinden te bevorderen.

Calm Harm

Deze app is geschikt voor mensen die aan zelfbeschadiging doen. “De app biedt vier categorieën van taken om je te helpen om met de drang naar zelfbeschadiging om te gaan. ‘Distract’ helpt bij het leren van zelfbeheersing; ‘Comfort’ helpt je liever zorg dan kwaad; ‘Laat jezelf’ krijgt die gevoelens uit op een andere manier en ‘Vrijgeven’ biedt veilige alternatieven voor zelfverwonding.”

Het heeft daarnaast een functie om ademhalingsoefeningen te doen om tot rust te komen.


G-Schema app

Mediant 5G is een app die zich richt op het ‘G-schema’. Er is aandacht voor Gebeurtenis, Gedachtes, Gevoel, Gedrag en Gevolg. De app gaat uit van de principes van cognitieve gedragstherapie (CGT).


NiceDay

NiceDay is een coachingsapp: je leert je problemen te begrijpen en krijgt inzicht in je eigen valkuilen, je leert wat je er aan kunt doen en krijgt laagdrempelig toegang tot professionals die je begeleiden wanneer je wat extra ondersteuning nodig hebt!


The Journey

The Journey is een app voor zelfmanagement en biedt ondersteuning om grip te houden op je dagelijkse spanningsniveaus, te werken aan je eigen doelstellingen en inzicht te krijgen in je acties zodat je grip op jouw leven krijgt en behoudt. Door doelen te behalen in de app word je beloond. Wanneer je een doel nog niet hebt behaald word je door de app gestimuleerd om door te gaan. Het is de bedoeling dat je de app na verloop van tijd niet meer nodig hebt.


Apps voor specifieke diagnoses

Voor verschillende diagnoses zijn apps gemaakt om bijvoorbeeld gegevens bij te houden en vorderingen inzichtelijk te maken.

Astmaatje

Astmaatje is gericht op het vergroten van het inzicht in astma bij patiënten tussen de 12 en de 17 jaar. Daarnaast verschaft de app tips over hoe je met astma kunt omgaan in situaties die mogelijk een astma-aanval of benauwdheid kunnen veroorzaken. De patiënt kan via deze app een astma-controle test afnemen en resultaten meenemen op het spreekuur bij de arts.

Ook is er sprake van een luchtbrug naar de poli longziekten waarbij de behandelende arts de patiënt op afstand kan monitoren of waarmee de patiënt vragen aan de arts kan stellen.


One drop (diabetes)

One Drop is een app gemaakt voor en door zorgvragers met diabetes. De app kan gebruikt worden om glucosemetingen, voeding, activiteit en medicatie te tracken en op te slaan op één plek.


Migraine buddy

In deze app houd je een dagboek bij over je dagelijkse hoofdpijn/migraine. De app helpt gebruikers met het identificeren en vastleggen van migrainetriggers, symptomen, medicatie, frequentie en duur; pijnintensiteit en -locatie, medicatie en andere lifestyle-factoren.


Untire ((ex)kankerpatiënten)

De Untire app is er om (ex)kankerpatiënten te helpen om te gaan met vermoeidheid bij kanker en energie terug te winnen.


Temstem (bij het horen van stemmen)

Wanneer je stemmen hoort kan dit erg belemmerend zijn. Als je er last van hebt kan de app Temstem ondersteuning bieden om dagelijks minder last te ondervinden van de stemmen. De app is een hulpmiddel en helpt je om om te gaan met de stemmen die je hoort en beidt ondersteuning om gewoon deel te kunnen nemen aan de maatschappij. O.a. door stemmen tijdelijk te laten stoppen, stemmen minder indrukwekkend te maken en om jou als gebruiker sterker en zelfverzekerder te laten voelen.


DGT onderweg app (borderline, mensen die DGT volgen)

De DGT onderweg app is speciaal voor mensen met borderline of mensen die Dialectische gedragstherapie (DGT) volgen of hiermee willen beginnen. De app beschikt over 200+ vaardigheids- en mindfulness oefeningen en kan uitkomst bieden op moeilijke momenten via het ‘crisis onderdeel’ in de app. Ook voor therapeuten is deze app gunstig, het bevat een ‘denk aan’ schema met praktische aanwijzingen en afspraken tussen therapeut en cliënt kunnen in de app genoteerd worden.

L: “Ik geef eerlijk toe dat ik vrij kritisch ben als ‘t gaat om apps. 1) Ik vind ‘m echt heel lelijk. 2) wat ik een belangrijke functie vind als ‘t gaat over DGT is dagboekkaarten bijhouden. Deze functie is/was naar mijn idee niet makkelijk genoeg te gebruiken en ik miste dingen die je met papieren dagboekkaarten wel in kaart kan brengen. Wat wel echt super is aan de DGT onderweg app is dat er veel oefeningen in verzameld zijn, zowel met als zonder stembegeleiding.”


Overige apps

Onderstaande apps waren niet echt in te delen in één van bovenstaande categorieën maar onmisbaar in dit lijstje.

Samsung health

Bij Samsung health kun je heel veel dingen tracken, de tijd die je actief bent, de tijd die je slaapt, trainingen bijhouden, eten (calorieën etc.) bijhouden, het aantal glazen water, de tijd die je sliep, je gewicht, je hartslag, zuurstof en stress kun je meten. (Deze app staat standaard geïnstalleerd op apparaten met Google Play).

Gezondheid app iPhone

Via de Gezondheid app op de iPhone kun je zien hoeveel stappen je zet (en hoe groot de afstand is die je gelopen hebt en het aantal verdiepingen). Verder kun je verschillende apps koppelen aan de Gezondheid app zodat je alle gegevens op één plek kunt verzamelen. (Deze app staat standaard op apparaten met iOS).

Apps chronische aandoening

Er zijn dus verschillende apps die ondersteuning kunnen bieden als je een chronische aandoening hebt. Zowel bij lichamelijke als psychische klachten. Door verschillende factoren te tracken krijg je een duidelijk overzicht in bijvoorbeeld je gemoedstoestand, pijnklachten of je beweging. Daarnaast kan het fijn zijn om aan de hand van een app ontspanningsoefeningen te doen of te mediteren.

Apps bij chronische aandoening: wat is jouw favoriet? Laat het ons weten, dan vullen we het lijstje aan!

Nog even verder lezen?

Op de hoogte blijven? Volg ons op Facebook en Instagram.

Geef een reactie:
Meer artikelen

Verder lezen over een specifiek onderwerp?

Hulp nodig?

App of mail ons:

Of bericht ons op Facebook:

Ervaringscentrum
Jong Perspectief

is dé plek voor en door jongeren met een chronische aandoening of beperking.

Bij ECJP is kun je je vraag of situatie kwijt en vind je praktische steun.

Lees herkenbare ervaringsverhalen en nuttige informatie die je verder helpt met jouw situatie! We zijn er om het  gemakkelijker te maken om keuzes te maken en om twijfels weg te nemen, zodat we met elkaar het maximale uit het leven kunnen halen.

Jongeren leren kennen in
dezelfde situatie als jij?

Zodat je ervaringen met elkaar kunt uitwisselen, tips kunt delen
en een veilige plek hebt om je verhaal te doen?

Meld je dan aan voor ECJP Community, de besloten Facebookgroep
voor en door jongeren met een chronische aandoening.

Zodat je ervaringen met elkaar kunt uitwisselen, tips kunt delen en een veilige plek hebt om je verhaal te doen?

Meld je dan aan voor ECJP Community, de besloten Facebookgroep voor en door jongeren met een chronische aandoening.

Lettertype vergroten
Draai contrast om
Scroll naar top