Er zijn tegenwoordig onwijs veel verschillende app’s die ondersteuning kunnen bieden bij een chronische aandoening. Bijvoorbeeld een app om je symptomen te checken, om bij te houden hoe je gemoedstoestand is. Of app’s om te mediteren of je sportprestaties te tracken. In de ECJP Community vroegen we welke apps bij een chronische aandoening favoriet zijn en waarom en daar delen we graag een overzicht van.

Apps die ondersteuning kunnen bieden bij een chronische aandoening

We hebben een overzicht gemaakt van apps die gunstig zijn voor mensen met een chronische aandoening. In het overzicht hieronder hebben we de app’s opgedeeld per categorie. De meeste apps zijn gratis te downloaden maar velen hebben (zoals de meeste apps tegenwoordig) wel betaalde functies.

Meditatie en ontspanning

Behoefte om (vaker) te mediteren of even te ontspannen? Check onderstaande apps!

Meditation Moments

In deze app staan verschillende ingesproken meditaties, ademhalingsoefeningen en speciaal gecomponeerde muziek om beter tot rust te komen en te kunnen ontspannen. De meditaties zijn in het Nederlands ingesproken.

Headspace

Ook Headspace is een app waarin je meditaties kunt beluisteren. Je kunt zelf kiezen hoe lang je wilt dat de meditatie duurt en er zijn voor verschillende situaties, meditaties beschikbaar. Er zijn zelfs aparte meditaties voor als je wilt gaan slapen zodat je ontspannen in slaap valt.

VGZ mindfulness app

Deze app leert je meer in het nu te leven en om te gaan met stress. Je kunt losse mindfulness oefeningen doen (er staan er 40 in de app) maar de VGZ mindfulness app beschikt ook over een 5 weken programma (25 oefeningen in totaal).

Inzicht in voeding

Last van een intolerantie of allergie? Of wil je gewoon graag inzicht in wat en hoeveel je eet? Onderstaande apps kunnen daarbij helpen.

All I can eat

Bij de app All I can eat kun je checken wat je wel of niet mag eten bij bepaalde allergieën, en welke producten er een beetje tussen zitten, daarvan laat ie dan zien hoe veel van jou allergenen erin zitten. Super handig als je last hebt van een allergie of intolerantie.

Monash University FODMAP diet

Deze app is gunstig voor degene die een FODMAP dieet volgen. Via de app kun je precies zien welk product wel of niet geschikt is.

Sport en beweging

Vind je het lastig om voldoende te bewegen en wil je daar graag wat meer inzicht in? Er zijn verschillende apps waarmee je dit kunt tracken.

Sports Tracker

De Sports Tracker app is een fitness app waarin je eenvoudig je work-outs bijhouden. Denk aan wandelen, hardlopen, fietsen, skiën of andere activiteiten. Alles wat je doet wordt bijgehouden en uiteindelijk zie je een mooi overzicht van waar je bent geweest en hoe lang je bewogen hebt.

FitBit

FitBit is een digitale horloge waarmee allerlei zaken getrackt worden, zoals het aantal stappen dat je zet, je hartslag, hoe je slaapt, je menstruatiecyclus en je kunt in de app ook aangeven hoeveel je gedronken en gegeten hebt. Hierdoor krijg je een compleet overzicht. (Deze app is alleen te gebruiken in combinatie met een FitBit.)

Pijn en stemmingstrackers

Het kan fijn zijn om een duidelijk overzicht te hebben van hoe je je voelt, en wanneer je de meeste pijn hebt. Onderstaande apps helpen je om hier een goed overzicht van te krijgen.

Catch my pain

Catch my pain is een app waarbij je je pijn kunt tracken. Op een menselijk lichaam geef je aan waar op het lichaam je pijn hebt en hoe de intensiteit is, hij checkt dan van alles voor je en geeft je tips. Het is een fijne app om duidelijk inzicht te krijgen in je pijnklachten en het verloop daarvan.

Moodpath

Moodpath is een app die je 3x per dag even laat reflecteren op hoe je je voelt, welke gedachtes een rol spelen, welke gebeurtenissen er hebben plaatsgevonden en welk effect die hadden etc. In de app staan ook ademhalings- en meditatie oefeningen.

Daylio

Via de app Daylio kun je gemakkelijk je stemming tracken, invullen wat je die dag voornamelijk gedaan hebt en eventueel een notitie toevoegen. Via de kalender in de app zie je snel en overzichtelijk wanneer jij je goed of minder goed voelde. Het invullen van de app is snel en makkelijk.

Ada

In de app Ada kun je jouw gezondheidsgegevens invullen en symptomen checken. Je vult een symptoom in en krijgt dan een aantal vragen die je moet beantwoorden. Aan de hand daarvan wordt er een rapport gemaakt; dit kan gunstig zijn als je regelmatig verschillende klachten hebt. De app is wel volledig in het Engels.

DGT onderweg app

De DGT onderweg app is speciaal voor mensen met borderline of mensen die Dialectische gedragstherapie (DGT) volgen of hiermee willen beginnen. De app beschikt over 200+ vaardigheids- en mindfulness oefeningen en kan uitkomst bieden op moeilijke momenten via het ‘crisis onderdeel’ in de app. Ook voor therapeuten is deze app gunstig, het bevat een ‘denk aan’ schema met praktische aanwijzingen en afspraken tussen therapeut en cliënt kunnen in de app genoteerd worden.

L: “Ik geef eerlijk toe dat ik vrij kritisch ben als ’t gaat om apps. 1) Ik vind ‘m echt heel lelijk. 2) wat ik een belangrijke functie vind als ’t gaat over DGT is dagboekkaarten bijhouden. Deze functie is/was naar mijn idee niet makkelijk genoeg te gebruiken en ik miste dingen die je met papieren dagboekkaarten wel in kaart kan brengen. Wat wel echt super is aan de DGT onderweg app is dat er veel oefeningen in verzameld zijn, zowel met als zonder stembegeleiding.”

TracknShare (alleen via iOS)

Via TracknShare kun je veel gezondheidsgegevens bijhouden, bijvoorbeeld hoe je je voelt, of je pijn hebt, hoe je hebt geslapen, of je stress ervaart, hoe lang je bewogen/ gesport hebt, en of je medicatie genomen hebt en zelfs hoe het weer is (dit kan natuurlijk van invloed zijn op hoe je je voelt).

Overige apps

Onderstaande apps waren niet echt in te delen in één van bovenstaande categorieën maar onmisbaar in dit lijstje.

Calm Harm

Deze app is geschikt voor mensen die aan zelfbeschadiging doen. “De app biedt vier categorieën van taken om je te helpen om met de drang naar zelfbeschadiging om te gaan. ‘Distract’ helpt bij het leren van zelfbeheersing; ‘Comfort’ helpt je liever zorg dan kwaad; ‘Laat jezelf’ krijgt die gevoelens uit op een andere manier en ‘Vrijgeven’ biedt veilige alternatieven voor zelfverwonding.”

Het heeft daarnaast een functie om ademhalingsoefeningen te doen om tot rust te komen.

Samsung health

Bij Samsung health kun je heel veel dingen tracken, de tijd die je actief bent, de tijd die je slaapt, trainingen bijhouden, eten (calorieën etc.) bijhouden, het aantal glazen water, de tijd die je sliep, je gewicht, je hartslag, zuurstof en stress kun je meten. (Deze app staat standaard geïnstalleerd op apparaten met Google Play).

Gezondheid app iPhone

Via de Gezondheid app op de iPhone kun je zien hoeveel stappen je zet (en hoe groot de afstand is die je gelopen hebt en het aantal verdiepingen). Verder kun je verschillende apps koppelen aan de Gezondheid app zodat je alle gegevens op één plek kunt verzamelen. (Deze app staat standaard op apparaten met iOS).

Apps chronische aandoening

Er zijn dus verschillende apps die ondersteuning kunnen bieden als je een chronische aandoening hebt. Zowel bij lichamelijke als psychische klachten. Door verschillende factoren te tracken krijg je een duidelijk overzicht in bijvoorbeeld je gemoedstoestand, pijnklachten of je beweging. Daarnaast kan het fijn zijn om aan de hand van een app ontspanningsoefeningen te doen of te mediteren.

Apps bij chronische aandoening: wat is jouw favoriet? Laat het ons weten, dan vullen we het lijstje aan!

 

Nog even verder lezen?

 

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

 

Reacties

Lettertype vergroten
Draai contrast om