Goede balans houden tussen tussen studeren, werk en vrije tijd kan lastig zijn als er veel van je verwacht wordt en jij door je chronische aandoening net wat minder kunt. Vaak gaat alle tijd en energie naar de dingen die ‘moeten’; logisch enerzijds. Maar niet echt ideaal. Het is namelijk ook belangrijk dat er tijd is voor leuke dingen of gewoon even niets. Balans houden: hoe doe je dat?

Balans houden tussen school, werk en vrije tijd: zo pak je het aan!

Je bent jong, hebt een chronische aandoening, je studeert, hebt een bijbaantje en eigenlijk wil je ook regelmatig je vrienden nog zien. Herken je dat, dat je uren te kort komt op een dag? Tijd voor verandering!

Om je stress level zo laag mogelijk te houden en ook nog te kunnen genieten van het leven is een goede balans van belang. Maar hoe zorg je ervoor dat de dingen die je moet en wilt in balans kunt houden? Om dit te realiseren is er wel het een en ander nodig:

  • Een goede, overzichtelijke planner
  • Zelfkennis en discipline
  • Het lager leggen van de lat
  • Nagaan waar je recht op hebt
  • Goede communicatie

Maak een duidelijke planning

Het maken van een goede planning kan ondersteuning bieden om meer balans te creëren. Het zorgt voor overzicht en de kans is kleiner dat je een taak vergeet. Wat belangrijk is, is dat je in deze planning ook je rustmomenten en vrije tijd indeelt zodat je niet al je tijd vol plant met school en werk. Tijd voor jezelf is net zo belangrijk!

Het kan helpen om bepaalde taken in blokken op te delen, zo kun je beter je focus behouden.

Heb je een drukke dag gepland? Zorg er dan voor dat de dag wat rustiger is zodat je jezelf ook de tijd geeft om weer bij te komen en op te laden.

Lees ook: Jong en een chronische aandoening; 5 tips voor meer tijd voor jezelf>>

balans houden

Kijk wat voor regelingen er voor jou mogelijk zijn

Wanneer je studeert wil je wellicht ook graag werken om wat extra bij te verdienen; net zoals alle andere jongeren. Toch kan dit net te veel zijn als je moet dealen met een chronische aandoening. Door te onderzoeken of je recht hebt op vergoedingen, regelingen of aanpassingen kan de (financiële) druk wellicht wat worden verlicht. We schreven al eens een artikel over studeren en waar je recht op hebt, wellicht handig om eens naar te kijken!

Niet alleen voor financiële zaken, maar ook voor aanpassingen zoals extra tijd voor toetsen of werkstukken of een aangepast rooster vallen hieronder. Ook deze zaken kunnen je helpen om net wat meer tijd voor jezelf over te houden.

Communiceer

Zowel bij je studie, op het werk als bij sociale contacten is het belangrijk om goed te communiceren om op deze banier de balans te behouden en niet over grenzen te gaan.

Geef duidelijk aan wat voor jou mogelijk is.

Balans houden op school:

Ga in gesprek met je decaan of loopbaanbegeleider en geef aan wat jouw functiebeperking inhoud en wat je wel en niet kunt. Zij kunnen met je meekijken wat de mogelijkheden zijn om het wat makkelijker te maken voor je.

Balans houden op het werk:

Bespreek met je leidinggevende wat jij nodig hebt om goed te functioneren, hoeveel uur je maximaal kunt werken en wat jouw beperkingen zijn. Je kunt eventueel voorzieningen of vervoersvergoeding aanvragen bij het UWV.

Balans houden bij sociale contacten:

Geef bij je vrienden en mensen die dicht bij je staan aan wat wel en niet gaat. Ben ook eerlijk als je een afspraak moet afzeggen. Door eerlijk te zijn kunnen anderen ook beter hulp bieden.

Lees ook: Hoe onderhoud je sociale contacten als je maar beperkte energie hebt? >>

Kies vaker voor jezelf

Het is niet erg om nee te zeggen of grenzen aan te geven. Als jij dit nodig hebt moet je dat doen. Makkelijker gezegd dan gedaan, dat weten we. Maar echt, het is zo belangrijk.

Juist in een maatschappij waar veel van je verwacht wordt en presteren voorop staat is het belangrijk om af en toe een stapje terug te nemen en voor jezelf te kiezen. Je zult hiermee misschien mensen teleurstellen maar je houdt nooit iedereen tevreden.

Geef prioriteit aan dat wat voor jou belangrijk is en besteed zo min mogelijk energie aan zaken die je liever niet doet (tenzij dit om studeren oid gaat natuurlijk 😉 en leg je focus op zaken die er voor jou echt toe doen. Dit geeft voldoening en energie.

Wanneer je een chronische aandoening hebt gaat dit vaak gepaard met het hebben van minder energie, besteed deze daarom zorgvuldig en geef je grenzen aan als dit nodig is. 🙂

Werk aan je mindset

Wanneer je positief in het leven staat kun je ook meer dragen, beter keuzes maken en kijken naar mogelijkheden. Echter; een chronische aandoening kan veel impact maken op je leven en is nou niet per se positief. Ben jij iemand die snel denkt ‘dat kan ik niet’, moeite heeft met het accepteren van een chronische aandoening en vaak negatief is? Probeer hier aan te werken.

Kijk vaker naar oplossingen en dingen die wél mogelijk zijn. Ben dankbaar voor wat er wel is en wat je wel kunt en geef je lichaam wat het nodig heeft. Dit is niet iets wat je zomaar even doet, maar als je jezelf hier de tijd voor geeft kan het je veel opleveren!

Wat kan helpen om je mindset te trainen is:

  • Iedere dag 3 dingen benoemen waar je dankbaar voor bent
  • Probeer negatieve gedachten om te buigen naar iets positiefs. Bijv: van ‘dit kan ik niet’ naar: ‘ik ga het proberen!’
  • Weet dat jij goed bent zoals je bent

Als jij optimistisch naar het leven durft te kijken zullen andere zaken, zoals: zelfvertrouwen, keuzes kunnen maken en voor jezelf opkomen ook verbeteren waardoor je ook makkelijker in balans blijft.

Geef jezelf de tijd

Balans houden heeft tijd nodig. Het is niet alleen een kwestie van oefenen, het gaat ook gepaard met confrontaties. Want je zult dingen opzij moeten gaan zetten of anders indelen zodat het voor jou allemaal wat gemakkelijker is. Geef jezelf hierin de tijd; uiteindelijk is het dit absoluut waard!

 

Wat helpt jou om in balans te blijven? Deel jouw tips in een reactie onder dit artikel!

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram
Of app ons gratis jouw vraag of dilemma

Lettertype vergroten
Draai contrast om