Balans: Hoe richt ik mijn week goed in met voldoende rust?

balans creëren

Balans: Hoe richt ik mijn week goed in met voldoende rust?

Balans en voldoende rust zijn twee belangrijke pijlers als je last hebt van een chronische fysieke of psychische aandoening. Juist omdat het hebben van een fysieke of psychische aandoening al veel energie vraagt, is het van groot belang om de energie die nog over is, ook goed te verdelen en ondertussen voldoende rust te nemen zodat je jezelf niet overvraagt.

Maar hoe doe je dat? Hoe zorg je voor een gebalanceerde week met voldoende rust? We geven graag wat tips in dit artikel.

Balans: Hoe richt ik mijn week goed in met voldoende rust?

Het belangrijkste om mee te beginnen is dat balans voor iedereen persoonlijk is. De één heeft baat bij iedere middag een uurtje slapen, de ander maakt alleen plannen in de ochtend zodat de middag vrij is en weer iemand anders doet het misschien totaal anders.

Het is dus erg persoonlijk en afhankelijk van meerdere zaken, zoals:

  • Hoeveel energie heb je om te verdelen?
  • Wat zijn jouw vaste taken per week? En hoeveel tijd heb je hiervoor nodig? (Denk aan school, werk etc.)
  • Hoeveel tijd heb je nodig om tussendoor te rusten?
  • Wat doe je iedere week aan vrijetijdsbesteding en wil je behouden? (Zoals sport, muziek maken, creatief bezig zijn)
  • Hoeveel tijd heb je dagelijks voor jezelf nodig?

Het is voor jezelf gunstig om zulke vragen te beantwoorden zodat je een duidelijk overzicht krijgt in wat je wekelijks moet doen, hoeveel rust je nodig hebt en hoeveel tijd je nog kunt besteden. Aan de hand van deze informatie kun je een planning maken die bij je past.

Het belangrijkste is om dingen uit te proberen om op deze manier te ontdekken hoe jij je taken het beste kunt verdelen zodat je een goede balans behoudt.

Zorg voor een goede planning

Eén van de meest belangrijke onderdelen van balans is het maken van een goede planning. Als jij vooraf zorgt dat je al jouw taken (dus ook de rustmomenten en dingen die je in je vrije tijd wilt doen) noteert in een overzichtelijke planner, kun je veel beter bepalen wanneer je wat doet zodat je een goede balans kunt creëren tussen in- en ontspanning.

TIP: Wat kan helpen is om voor een taak die gemiddeld één uur duurt, anderhalf tot twee uur te plannen. Op deze manier weet je zeker dat je voor alles wat je moet doet voldoende tijd hebt en mocht dit uitlopen of heb je tussendoor behoefte aan een kwartiertje rust, dan is dit geen probleem – je hebt die tijd toch al vrij gehouden.

Het inplannen van rustmomenten en je vrijetijdsactiviteiten is belangrijk omdat je op deze manier makkelijker kiest voor rust of iets leuks, omdat dit immers al gepland stond. Plan je dit niet, dan zijn dit zaken die er snel bij in schieten terwijl dit juist heel belangrijk is.

Marieke, eigenaar van Lichterleven.nl gaf als tip:

“Voordat ik een weekplanning maak, schrijf ik eerst op wat ik allemaal wil doen die week. Dat alleen al helpt zoveel. Dus een weekplanning maken heeft mij al veel inzicht gegeven. Op basis van wat ik wil en hoeveel tijd het kost wat ik wil. Dat blijft inschatten, maar als ik het geheel kan overzien, zie ik vaak al bij voorbaat knelpunten. Daar kan ik dan op anticiperen en e.e.a. schuiven of schrappen.”

balans creëren

Ben je bewust van zaken die veel energie kosten

Veel jongeren met een chronische aandoening lopen tegen het feit aan dat ze weinig energie hebben. Juist daarom is het heel erg belangrijk om je bewust te zijn van de taken die jou energie geven én kosten. Als je dit overzichtelijk hebt, kun je gaan kijken of je de energievreters ook kunt minderen in je planning en vervangen door energiegevers.

TIP: Pak een A4 en vouw dit doormidden. Schrijf links: energiegevers en rechts: energievreters. Vul deze in met alle taken, handelingen en momenten die jou energie geven en kosten zodat je een duidelijk overzicht hebt.

Energievreters kunnen ook handelingen zijn waar je soms niet eens bij stil staat, denk aan:

  • Meldingen van berichten of social media
  • Boodschappen doen
  • Het eten bereiden
  • Ergernissen aan bepaalde mensen
  • (Harde) geluiden
  • Veel drukte
  • Geen overzicht hebben, piekeren

Bekijk eens op wat voor manier je deze energievreters kunt vervangen of kunt aanpassen zodat het minder energie kost, zoals:

  • Meldingen op je telefoon uitschakelen (dit verlaagt ook het gevoel te ‘moeten’ reageren of de melding te bekijken). Leg af en toe je telefoon weg en gebruik ‘m bijvoorbeeld niet meer na 20.00u ‘s avonds.
  • Bestel boodschappen online of doe dit op een tijdstip dat het minder druk is in de supermarkt of met iemand samen.
  • Zorg ervoor dat je bijvoorbeeld in het weekend een groot deel van het eten voorbereid of zorg voor een voorraadje in de vriezer.
  • Probeer minder aandacht te geven aan mensen waaraan jij je irriteert.
  • Investeer in een noise canceling headphone (of koop oordoppen) voor momenten dat geluid te veel energie kost.
  • Als het mogelijk is: probeer drukte zo veel mogelijk te vermijden.
  • Zorg voor een duidelijke planning en schrijf al je taken en to-do’s op een lijstje als je het overzicht verliest zodat je het uit je hoofd kunt zetten en zwart op wit kunt zien wat er moet gebeuren.

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden, maar door helder te krijgen welke taken of handelingen veel energie kosten, kun je ook bewust gaan kijken hoe je dit kunt veranderen.

Zie de dingen die je energie geven als reminders om dit juist vaker te doen!

Hoe pakken anderen dit aan?

We vroegen in de ECJP community wat zij doen om een gebalanceerde week met voldoende rust te creëren en dit waren enkele antwoorden:

“(..) Nog steeds leer ik hoe het nog beter voor mezelf kan. In de praktijk gaat werk vaak voor bijvoorbeeld bewegen. Ik zorg dat ik vooral lief ben voor mezelf hierin. Telkens zeg ik: het is goed zoals het nu is en het kan nog beter. Ik heb een blok tussen 12-14 uur als rustpauze en verder nog blokken voor gewone pauzes en ik gebruik de app BeFocused.”

“Elke dag mediteren en deze afwisselen. Mantra maandag, metta meditatie, bodyscan, muziek van Karen Drucker luisteren (gentle with myself bijv.). Visualisatie meditatie, commit happiness (YouTube), ochtendmeditatie, hartopeners uit de yoga combineren met ademhalen.. elke dinsdagavond naar restorative yoga.”

“Goede vraag! Vind ik moeilijk, ik merk dat ik eigenlijk alleen maar door dender, geen rust pak, totdat ik in ‘t weekend een dag heb dat ik wel rust moet pakken.”

“Voldoende slaap. (…) Voldoende rustmomenten > Videoland kijken op de bank.”

Een aantal tips voor balans en voldoende rust

  • Ga vooral uitproberen om te kijken wat het beste bij jou past; weet dat dit niet in één keer goed zal gaan maar dat er best wel wat tijd in gaat zitten om te ontdekken wat voor jou een goede balans is en wanneer en hoe je het beste kunt rusten.
  • Maak een planning waarin álle taken vermeld staan, ook de tijd die je voor jezelf wilt nemen en rustmomenten.
  • Regelmatig momenten van ontspanning inplannen zoals meditatie, yoga of mindfulness kan ondersteuning bieden om meer rust te ervaren.
  • Probeer meer aandacht te geven aan de dingen die jou energie geven en minder aan de dingen die energie kosten.
  • Maak duidelijke keuzes en stel prioriteiten; niet altijd makkelijk, maar wel onwijs belangrijk om je energie te bewaken.
  • Neem regelmatig tijd voor jezelf en voor ontspanning zodat je je lichaam niet overvraagt. Leg op deze momenten ook je telefoon weg zodat je geen afleiding hebt.
  • Zorg voor een goed evenwicht tussen inspanning en ontspanning. Neem na het werken of studeren tijd om even wat ontspannends te doen, zodat je vervolgens weer iets kunt doen wat meer energie kost. Of plan je taken in blokken met tussendoor telkens 10 minuten pauze.
  • Communiceer duidelijk met anderen en ben helder over jouw grenzen. Op deze manier weten anderen ook hoe ze rekening met je kunnen houden en wat voor jou haalbaar is. Niet alleen met vrienden en familie, maar ook op school met docenten of op je werk met je werkgever en collega’s.
  • Lees vaker een boek in plaats van tv te kijken of op je telefoon te scrollen. Lezen kan erg rustgevend zijn en je kunt hierbij beter ontspannen dan bij het kijken naar een scherm of zoeken naar interactie via je telefoon.

Balans is persoonlijk

Hoewel we goed weten dat balans persoonlijk is, hopen we je via deze weg toch wat inspiratie te geven om zelf te ontdekken hoe je een gebalanceerde week kunt plannen met genoeg rustmomenten. Ga vooral uitproberen om te ontdekken wat bij je past, zodat je uiteindelijk een planning kan maken die goed bij jou en jouw situatie aansluit.

Heb je hier nog vragen over? Stuur ons gratis een WhatsApp berichtje, we kijken graag met je mee hoe jij het beste voor balans kunt zorgen.

 

Nog even verder lezen?

 

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Geef een reactie:
Meer artikelen

Hulp nodig?

App of mail ons:

More Posts

Of bericht ons op Facebook:

Ervaringscentrum Jong Perspectief...

is dé plek voor en door jongeren met een chronische aandoening of beperking.

Bij ECJP is kun je je vraag of situatie kwijt kunt en vind je praktische steun.

Lees herkenbare ervaringsverhalen en nuttige informatie die je verder helpt met jouw situatie! We zijn er om het het gemakkelijker te maken om keuzes te maken en om twijfels weg te nemen, zodat we met elkaar het maximale uit het leven kunnen halen.

Lettertype vergroten
Draai contrast om
Scroll naar top