Chronische pijn: 7 Tips om hier goed mee om te gaan

chronische pijn

Chronische pijn: 7 Tips om hier goed mee om te gaan

Het hebben van chronische pijn kan behoorlijk belemmerend zijn, het vraagt veel energie en daarbij word je beperkt in wat je kunt wat erg confronterend is. Er zijn veel chronische aandoeningen (zowel lichamelijk als mentaal) die gepaard gaan met (chronische) pijn. Daarom delen we graag een aantal tips hoe je er mee om kunt gaan.

Chronische pijn: 7 tips om hier goed mee om te gaan

Chronische pijn houdt in dat er lange tijd en met regelmaat pijn wordt ervaren. Er zijn verschillende aandoeningen waarbij chronische pijn op de voorgrond staat, maar er zijn ook veel aandoeningen waar het een bijverschijnsel is. Al met al komt chronische pijn dus bij veel mensen met een chronische aandoening voor. Ook als de klachten psychisch zijn kan zich dit uiteindelijk uiten in lichamelijke pijn.

1. Zorg voor een goede balans

Chronische pijn kost veel energie, na een periode van inspanning kan de pijn toenemen – net zoals vermoeidheid. Het is daarom heel belangrijk dat er een goede balans is tussen in- en ontspanning zodat het lichaam ook de tijd heeft om weer te herstellen en bij te komen. Te veel inspanning kan net zoals te weinig inspanning klachten geven. Balans is daarom het sleutelwoord. Wat die balans voor jou betekend? Dat is een kwestie van uitproberen, dit is per persoon verschillend.

Lees ook: Balans houden tussen school, werk en vrije tijd: zo pak je het aan! >>

2. Neem voldoende rustmomenten

Omdat chronische pijn (zeker in het begin) gepaard gaat met frustratie, wil je het negeren en gewoon alles blijven doen zoals je deed vóór dat je continu pijn had. Echter zul je zelf ook gaan ervaren dat dit je niet vooruit gaat helpen, in tegendeel.

Door continu je lichaam te overvragen zullen de pijnklachten toenemen en loop je telkens tegen de muur. Heb je ‘s middags behoefte aan rust? Ga even op bed liggen, lees een boek of doe iets anders waardoor jij kunt ontspannen en uitrusten. Door deze tijd bewust in te plannen en ook echt te nemen zul je ervaren dat je je daardoor net wat beter voelt.

Lees ook: Meer ontspanning: 5 tips om dagelijks toe te passen + voorbeelden >>

3. Durf nee te zeggen en grenzen aan te geven

Chronische pijn gaat gepaard met het afzeggen van afspraken, grenzen aangeven en ‘nee’ zeggen. Lang niet altijd makkelijk – wel noodzakelijk. Je grenzen aangeven geeft je de ruimte om je lichaam tot rust te laten komen zodat je daarna weer wat meer energie hebt en je wellicht wat beter voelt. Juist door duidelijk te zijn tegenover anderen is de kans op hevige pijn wat minder en weten anderen ook wat ze aan je hebben. Alleen jij voelt wat goed voor je is.

Lees ook: Grenzen aangeven: 8 Redenen waarom het je verder gaat helpen >>

4. Leer luisteren naar je lichaam & handel daarnaar

Als je nog niet zo lang last hebt van chronische pijnklachten is het zoeken naar wat wel en niet kan. Daarbij is het onwijs belangrijk dat je leert luisteren naar je lichaam. Dit begint met het herkennen en bewust worden van signalen wanneer het teveel is en je beter kunt stoppen. Als je deze signalen herkent, handel daar dan naar en neem rust als dit nodig is. Alleen op deze manier kun je voorkomen dat je je lichaam overbelast. Het kan wel even duren voordat je goed en wel de signalen van je lichaam herkent, gun jezelf hiervoor de tijd.

chronische pijn

5. Praat erover met je omgeving

Praten over pijn is moeilijk, maar uiteindelijk zal het ook opluchten. Het is niet niks om regelmatig of continu pijn te ervaren. Door hier met anderen over te praten kun je het wat verlichten en weten anderen ook beter wat je doormaakt waardoor ze meer begrip kunnen opbrengen. Praten over wat je voelt helpt ook bij het verwerkingsproces. Hoewel je misschien soms het gevoel hebt dat anderen het niet willen horen – is dit misschien een spiegeling van je eigen angst. Probeer je te uiten, maar let op dat je niet in negativiteit blijft hangen.

Lees ook: Waarom praten over fysieke en psychische klachten zo belangrijk is >>

6. Kijk naar dingen die wél mogelijk zijn

Als je continu pijn ervaart voelt het alsof niets meer mogelijk is, zeker als je nog niet helemaal kunt accepteren dat je continu pijn hebt. Toch zul je gaan merken dat niet alles onmogelijk is en dat jij dingen op je eigen manier kunt doen. Misschien is er soms een aanpassing nodig, maar vaak is er meer mogelijk dan je denkt. Probeer niet direct in problemen te denken, maar kijk juist naar mogelijkheden en oplossingen. Ben creatief.

7. Onderzoek waar je recht op hebt

Er zijn natuurlijk ook praktische zaken die aan bod komen wanneer je chronische pijn hebt. Het kan zijn dat je recht hebt op een uitkering, vergoedingen of bepaalde regelingen op school of werk. Via de artikelen op ecjp.nl kun je veel informatie vinden, maar vraag ook bij je decaan of werkgever na wat zij voor je kunnen betekenen. Ook kun je bij het UWV of je gemeente checken wat ze voor je kunnen doen.

Wil je dat er iemand met je meekijkt naar de mogelijkheden? Neem gratis contact met ons op, via WhatsApp.

Bonus: Tips van de ECJP Community

Via de ECJP Community vroeg ik welke tips zij hebben tegen chronische pijn, en dit waren de antwoorden:

  • Maak gebruik van een hittepit
  • Neem een warm bad
  • Met een warme kruik op de bank liggen
  • Rode warmte lamp
  • Informeer bij een revalidatiecentrum
  • Informeer voor een TENS apparaat
  • Mediteren om tot rust te komen en stil te staan in het NU
  • Niet te hard zijn voor jezelf
  • Bewust leven, leren aanvoelen wanneer je rust nodig hebt
  • Leren aanvoelen welke emoties gepaard gaan met pijn
  • Warme handdoek(en) op je lichaam leggen (of juist koude, net wat voor jou prettig is)
  • Werken aan je mindset om uit bewustheid keuzes te kunnen maken

Heb jij nog tips om aan het rijtje toe te voegen? Laat het ons weten!

Meer lezen? Check de ‘Lees ook’ linkjes die bij de tips vermeld staan om meer te lezen over dat onderwerp.

 

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Geef een reactie:
Meer artikelen

Hulp nodig?

App of mail ons:

More Posts

Of bericht ons op Facebook:

Ervaringscentrum Jong Perspectief...

is dé plek voor en door jongeren met een chronische aandoening of beperking.

Bij ECJP is kun je je vraag of situatie kwijt kunt en vind je praktische steun.

Lees herkenbare ervaringsverhalen en nuttige informatie die je verder helpt met jouw situatie! We zijn er om het het gemakkelijker te maken om keuzes te maken en om twijfels weg te nemen, zodat we met elkaar het maximale uit het leven kunnen halen.

Lettertype vergroten
Draai contrast om
Scroll naar top