De feestdagen staan weer voor de deur, veel mensen kijken er naar uit maar tegelijkertijd zijn er velen die er juist tegenop kijken. Feestdagen met een lichamelijke of psychische aandoening kunnen best pittig en stressvol zijn. Hoe kom je hier het beste doorheen? En wat kan helpen om deze drukke dagen wat draaglijker te maken? We delen graag onze tips!

9 Tips voor feestdagen met een lichamelijke of psychische aandoening

We hebben in onze Facebook community en via Instagram story’s gevraagd naar jouw tips tijdens de feestdagen. Onderstaand rijtje is dus voornamelijk samengesteld door onze volgers. Dank daarvoor!

1. Maak een goede planning

Het kan handig zijn om vooraf te weten hoe je je dagen gaat invullen. Een goede planning kan daarom handig zijn, zo weet je vooraf waar je aantoe bent en kun je ook je rustmomenten inplannen. Maak een realistische planning; eentje waarvan je (bijna) zeker weet dat je het gaat volhouden (helemaal zeker weten doe je het met een chronische aandoening natuurlijk nooit ;)).

Dit geeft rust en duidelijkheid. Daarnaast hoef je minder bang te zijn dat het je niet gaat lukken omdat je jouw planning afstemt op wat jij aankunt.

2. Als je niet naar familie wilt, is dat prima

Misschien voel jij je verplicht om de feestdagen te vullen met familiebezoekjes – omdat dit zo hoort. Echter heb jij het recht om voor jezelf te kiezen; wil je niet naar je familie omdat dit teveel energie kost? Blijf dan dicht bij jezelf en maak de keuze om thuis te blijven en iets te doen wat beter bij je past. Feestdagen horen voor iedereen leuk te zijn, ook voor jou. Maak het voor jezelf zo comfortabel mogelijk.

Feestdagen

3. Geef op tijd door wat je niet mag eten

Kerstdagen draaien tegenwoordig vooral om lekker eten samen. Echter zijn er verschillende chronische aandoeningen die gepaard gaan met overgevoeligheid voor bepaalde producten. Ben je uitgenodigd om ergens te komen eten? Laat diegene dan op tijd weten wat je wel en niet mag eten, zodat hij/zij er rekening mee kunnen houden. Op deze manier kun jij zonder zorgen, lekker mee eten.

Heb je strikte regels en bereid je liever zelf je eten? Geef ook dit aan en zorg dat je vooraf jouw eten al deels bereid hebt zodat je het kunt meenemen en opwarmen.

4. Zorg dat je omgeving op de hoogte is

In de Facebook community kregen we een mooie tip toegestuurd:

“Voor de jaarwisseling heb ik wat afgesproken met de vriendin die het nieuwjaarsfeest geeft voor onze vriendengroep. Als ik moe ben, of ik voel me niet lekker, mag ik daar naar bed wanneer ik wil en maakt ze me wakker voor 12u zodat ik er toch bij ben.

Verder weten mijn ouders en schoonouders precies waar ik mee zit. Dus als ik eerder naar huis zou gaan of even op bed wil liggen dan is dat altijd goed. Ze weten ook dat ik bepaalde dingen met eten niet mag hebben dus daar word gelukkig ook rekening mee gehouden.”

Als je omgeving op de hoogte is, kunnen ze ook meer rekening met je houden. Daarnaast is het voor hen ook prettig als je duidelijk aangeeft wat voor jou belangrijk is en wat je nodig hebt.

5. Neem rustmomenten tussendoor

Het is heel verleidelijk om de hele dag maar door te gaan, maar misschien is dit voor jou net wat te zwaar. Als je een goede planning maakt, zoals we bij punt 1 beschreven, is het handig om ook voldoende rustmomenten in te plannen. Natuurlijk is het balen dat dit nodig is, maar als je op tijd rust neemt en even een moment hebt om bij te komen is de kans groter dat je het ook goed volhoudt. Ben lief voor jezelf en gun je lichaam wat het nodig heeft. Ook – of misschien wel juist – tijdens de feestdagen.

Als tip kregen we ook nog: Heb je iemand die met je meegaat en van jouw situatie afweet? Vraag diegene of hij/zij jou kan helpen/stimuleren om ook echt je rustmomenten te nemen.

En, nog een mooie toevoeging: zorg ook voor en na de kerstdagen voor voldoende rust!

6. Cadeautjes met kerst? Koop ze op tijd!

Wil je stress rondom het kopen van kerstcadeaus voorkomen? Dan is de beste tip om op tijd te beginnen met de inkopen. Je kunt gedurende het jaar cadeautjes verzamelen voor mensen of een maand (of twee) vóór kerst zorgen dat je alle cadeaus al klaar hebt liggen. Op deze manier voorkom je dat je in alle kerstdrukte nog langs verschillende winkels moet (met het risico dat bepaalde producten zijn uitverkocht).

Wat ook kan helpen is om je kerstinkopen online te doen. Tegenwoordig is vrijwel alles online te koop en het grootste voordeel: je hoeft er de deur niet voor uit. Kerstinkopen doen vanuit je bed, heerlijk!

7. Sondevoeding en lekker eten; gun het anderen

In de Facebook community kregen we een tip van een jonge meid die gebruik maakt van sondevoeding:

“Ik gebruik sondevoeding. Ik vind dat niet leuk maar het moet nou eenmaal. Als jij dat ook hebt wil ik je de tip geven: als je anderen een fijne kerst gunt met eten (wat je zelf niet kunt eten) geniet je zelf nog een beetje extra. Koop cadeaus en geef die aan elkaar laat zien hoe mooi de dagen zijn. Zit er bij het kerstontbijt gezellig bij en doe een leuk spel.”

8. Niks doen is ook prima!

Misschien voelt het een soort van verplicht om de feestdagen vol te plannen met uitstapjes, etentjes en familie, maar niets is minder waar. Vind jij het veel fijner om de feestdagen te vullen met films kijken in je pyjama, verstopt onder een dekentje met een warme kop chocomel on the side? Ook prima! Ga je met oud op nieuw liever gewoon op tijd naar bed? Wie houdt je tegen? 😉 Vier de feestdagen op een manier die bij jou past, je bent niets verplicht en het belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt.

9. Vergeet niet te genieten 😉

Als je last hebt van een lichamelijke en/of psychische aandoening is misschien ook waar je meeste aandacht naartoe gaat. Feestdagen kunnen stress met zich meebrengen waardoor je soms vergeet om ervan te genieten. Kerstdagen horen leuk te zijn, vol gezelligheid, liefde en warmte. Doe daarom lekker wat bij jou past, waardoor jij een fijne, leuke kerstdagen hebt.

Ondanks alle zorgen, maatregelen en uitdagingen:

Geniet van de feestdagen, op jouw manier!

 

Hoe zorg jij ervoor dat je de feestdagen volhoudt?

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Reacties

Lettertype vergroten
Draai contrast om