Grenzen aangeven is voor iedereen belangrijk. Maar wanneer je een chronische aandoening hebt is het noodzakelijk. Tegelijkertijd is dit iets waar veel jongeren met een lichamelijke en/of psychische aandoening moeite mee hebben. Daarom geven we wat handige tips en delen we wat het je oplevert als je je grenzen wél aangeeft.

Grenzen aangeven: 8 redenen waarom het je verder gaat helpen

Waarom is grenzen aangeven, of nee te zeggen zo moeilijk? Nou, omdat je keihard geconfronteerd wordt met de werkelijkheid. Omdat je moet toegeven dat je iets niet kunt of iets niet haalbaar is. Het voelt misschien stom, zwak of als aanstellerij om je grenzen aan te geven. Maar ik kan je zeggen: dat is het absoluut niet.

Grenzen aangeven gaat je juist verder helpen.

Weet waar jouw grens ligt

Voordat je goed kunt aangeven wat je wel en niet kunt moet je weten waar jouw grens ligt. Wat is voor jou haalbaar en wat niet. Denk aan het aantal uur wat je actief kunt zijn op een dag, hoeveel uur je achter elkaar kunt studeren of tot hoe laat je ‘s avonds nog wat kunt plannen.

Zodra je dit in kaart hebt gebracht, kun je bedenken in welke specifieke situaties je meer alert mag zij op het aangeven van je grenzen.

Als je een behulpzaam typ bent kan het zijn dat je altijd klaar staat voor iedereen – ongeacht hoe jij jezelf voelt.

Heb je een groot verantwoordingsgevoel? Dan ben jij waarschijnlijk degene die ‘s avonds laat nog groepswerkstukken in elkaar zet of langer blijft op het werk terwijl je je hier eigenlijk te moe voor bent.

Alle je niet willen falen en alles perfect willen hebben is de kans groot dat je (te) veel tijd besteed aan school of werk door je perfectionisme of faalangst terwijl je lichaam overbelast wordt.

Zo zijn er nog meer situaties die een trigger kunnen zijn om over je grenzen te gaan.

Het is fijn als je dit voor jezelf duidelijk hebt zodat je ook weet wanneer je je grenzen moet aangeven.

grenzen aangeven

 

Wat levert het je (op lange termijn) op?

1. Je lichaam wordt niet continu overbelast

Als jij nee zegt tegen een ander, zeg je ja tegen jezelf. Door je grenzen aan te geven zul je je lichaam ook minder snel overbelasten. Hierdoor komen klachten minder snel tot het uiterste, houd je net wat meer energie over en zul jij je ook prettiger voelen.

2. Anderen leren wat ze kunnen verwachten

Pas als jij jouw grenzen gaat aangeven zullen anderen ook leren wat ze van jou kunnen verwachten. Als jij overal ‘ja’ op zegt gaan anderen er vanuit dat het voor jou geen probleem is. En de keer daarna zullen ze dit weer doen.

Als jij duidelijk aangeeft dat het voor jou niet haalbaar is zul je de vraag ook niet snel meer krijgen.

3. Je ervaart minder stress

Als jij binnen je grenzen kunt blijven en je lichaam minder belast zul je ook minder stress ervaren. In het begin zal er wel weerstand zijn áls je je grenzen aangeeft, of nee zegt tegen iemand. Maar uiteindelijk wordt dit makkelijker en geeft het je juist rust.

4. Het vergroot je zelfvertrouwen

Door je eigen keuzes te maken zul je je ook sterker gaan voelen. Je laat je niet langer leiden door anderen en in plaats van afhankelijk te zijn van verwachtingen, kies je nu duidelijk voor jezelf. Het heeft je zelfvertrouwen een boost als je vaker voor jezelf kiest, nee durft te zeggen tegen een ander of je grens aangeeft.

5. Je kunt doen wat voor jou écht belangrijk is

Doordat je niet continu van alles doet voor anderen waar je eigenlijk geen zin, tijd of energie voor hebt hou je tijd over voor jezelf waarin je kunt doen wat voor jou belangrijk is. Dit kan inhouden dat je meer tijd hebt voor rust en ontspanning, meer leuke dingen kunt doen of tijd hebt om bepaalde dingen eindelijk eens af te ronden.

Door je grenzen aan te geven kun je datgene doen wat er voor jou echt toe doet.

Lees ook: Jong en een chronische aandoening: 5 tips voor meer tijd voor jezelf >>

6. Je zorgt beter voor jezelf

Je grenzen aangeven betekent ook dat je beter voor jezelf gaat zorgen. Je laat anderen duidelijk weten wat wel en niet mogelijk is waardoor je jezelf niet steeds overvraagt en overbelast. Je houdt meer tijd over voor belangrijke zaken en voor ontspanning waardoor je de dingen kunt doen die voor jou en jouw gezondheid belangrijk zijn.

7. Het maakt je sterker als persoon

Nee zeggen tegen anderen en je grenzen aangeven is in het begin heel lastig. Toch maakt dit je uiteindelijk sterker als persoon. JIJ maakt de keuze, JIJ neemt het besluit, JIJ laat een ander weten wat je wel en niet kunt. Dit zorgt ervoor dat je zelfvertrouwen groeit en dat je een krachtige persoonlijkheid ontwikkelt. Het vergroot je zelfrespect en je eigenwaarde zal vergroten.

8. Mensen waarderen het veel meer als je wél ja zegt

Hoe vaker je ‘nee’ zegt tegen anderen, hoe blijer ze zullen zijn met de keer dat je wél ‘ja’ zegt! Als jij continu overal ‘ja’ op zegt en doet wat een ander vraagt, zal je hulp steeds minder gaan betekenen. Het wordt ‘gewoon’, anderen zijn gewend dat je het wel doet.

Het wordt steeds makkelijker

Hoewel grenzen aangeven in het begin best wel een dingetje is, kan ik je garanderen dat het steeds makkelijker wordt. Door gewoon te doen zul je gaan ervaren dat het je rust geeft, meer ruimte en minder stress. Daarnaast is het iets wat je moet leren en waar je in het begin wellicht nog weerstand voelt, ook dit zal steeds minder worden.

Hoe vaker jij je grenzen aangeeft en ‘nee’ zegt tegen een ander, hoe makkelijker het wordt. Het belangrijkste is dat je het gaat dóén. Want na een paar keer zul je ervaren dat het toch wel heel erg fijn is om niet continu over je grenzen te gaan, wat het uiteraard ook makkelijker maakt om dit door te zetten.

Oh, en handig om te onthouden: Je houdt nooit iedereen tevreden, dus doe altijd dat wat voor jou het beste is.

Nog even verder lezen?

 

Lukt het jou om je grenzen aan te geven? Wat helpt jou daarbij? Laat het weten onder dit artikel!

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Lettertype vergroten
Draai contrast om