De invloed van stress op psychische of fysieke klachten

stress fysieke psychische klachten

De invloed van stress op psychische of fysieke klachten

Stress; iedereen heeft er wel eens mee te maken en in lichte mate is dit ook geen probleem. Echter kan het een flinke blokkade zijn als je regelmatig stress ervaart en een chronische aandoening hebt en psychische of fysieke klachten ervaart. Stress kan dan namelijk de klachten verergeren en er voor zorgen dat jij je nog slechter voelt dan je al doet (terwijl je je misschien soms afvraagt of dat überhaupt nog mogelijk is ;).

Het is daarom belangrijk om zo veel mogelijk triggers die stress veroorzaken te vermijden. We geven je graag wat meer uitleg over de invloed van stress op psychische of fysieke klachten.

De invloed van stress bij psychische of fysieke klachten

Als je psychische of fysieke klachten zijn is de kans groot dat je regelmatig stress ervaart, bijvoorbeeld door zaken als:

  • Toenemen van klachten
  • Eenzaamheid
  • Het gevoel niet mee te kunnen draaien
  • Angst, frustratie, verdriet door je aandoening
  • Geen idee hoe je toekomst (school, werk) eruit gaat zien

Dat je dit zo ervaart is volkomen logisch. Toch is stress een aanslag op je immuunsysteem, op jouw geluksgevoel en op rust in je lijf. Door stress wordt namelijk het alarmsysteem van je lichaam geactiveerd; je wordt klaargemaakt om te vechten of vluchten. Dit houdt in dat je spieren worden aangespannen, er wordt cortisol aangemaakt, je spijsvertering komt op een lager pitje en je bent alert.

Dit is gunstig in situaties waarin het nodig is (bijvoorbeeld als je wordt aangevallen), maar niet als je stress ervaart om dingen waarbij je niet ‘in actie’ hoeft te komen. Dan is het juist erg belastend voor je lichaam en kan het er voor zorgen dat pijnklachten of psychische struggles toenemen.

Daarom is het zo belangrijk om stress zoveel mogelijk te vermijden. Dit geldt overigens voor iedereen, ook voor de mensen die geen fysieke of psychische klachten hebben. Maar juist als je deze klachten wel hebt ben je er gevoeliger voor en kan het veel schade aanrichten.

Herken de signalen van stress

Misschien heb je de eerste signalen van stress niet altijd in de gaten waardoor je pas weet dat je fout zit als het te laat is. Het is daarom gunstig om de signalen van stress te leren herkennen.

Dit is wat ik bij mezelf merk als ik dingen doe of ervaar die me stress opleveren:

  • Ik word prikkelbaar en kan minder hebben
  • Pijn in mijn spieren neemt toe (voornamelijk nek en schouders)
  • Ik krijg hoofdpijn
  • Emoties nemen sneller de overhand, zoals verdriet, boosheid of frustratie
  • Psychisch word ik onrustig
  • Mijn energie neemt in een rap tempo af
  • Ik krijg meer last van maag- en darmklachten

Als ik dit ervaar weet ik dat ik niet op de goede weg zit, dat ik beter even een stap terug kan doen of dingen beter kan afzeggen. Doe ik dat niet? Dan worden de klachten alleen maar erger en mijn gemoedstoestand wordt er niet beter op, integendeel ;).

Door op tijd te herkennen dat iets je stress oplevert wordt het ook makkelijker om het aan te pakken of andere keuzes te maken.

stress fysieke psychische klachten

Stress door school of werk

Wanneer je een chronische aandoening hebt en bezig bent met een studie of werk zijn dit twee zaken die ervoor kunnen zorgen dat je stress behoorlijk toeneemt. Misschien door de druk die je voelt, omdat het te veel voor je is, of omdat je het niet kunt bijbenen. Belangrijk is dan om in gesprek te gaan met je decaan of werkgever om samen te kijken wat de mogelijkheden zijn.

Persoonlijk heb ik ‘de luxe’ dat ik een eigen onderneming heb en dus zelf kan bepalen of ik even rust neem of juist door werk. Ik kan mijn eigen tijd indelen en opdrachten aannemen die bij mij passen. (Tegelijkertijd is een eigen onderneming ook hard werken – het is niet alleen maar lang leve de vrijheid).

Juist door het gesprek aan te gaan met je decaan of werkgever over wat jij ervaart kan er gekeken worden naar oplossingen en mogelijkheden. De kans is groot dat het mogelijk is om wat dingen aan te passen zodat je studie of het werk voor jou wat draaglijker wordt.

Ook is het mogelijk om te kijken naar welke regelingen, vergoedingen, voorzieningen of hulpmiddelen voor jou mogelijk zijn om het op praktisch vlak wat soepeler te laten verlopen.

Artikelen die hier op aansluiten zijn:

Stress door sociale contacten of thuissituatie

Niet alleen school of werk maar ook sociale contacten kunnen zorgen voor stress. Misschien ben je bang iets te missen waardoor je over je grenzen gaat om er tóch bij te kunnen zijn. Of heb je het gevoel dat je je beter voor moet doen dan dat je bent. Dit alles kan bijdragen aan een gevoel van stress en de vraag is of het dat waard is.

Ook in de thuissituatie kan stress toenemen doordat er dingen van je verwacht worden, doordat je door je ouders of broer(s) en/of zus(sen) niet begrepen wordt.

In alle situaties is het belangrijk om te praten over waar je mee zit. Om de ander uit te leggen wat een bepaalde situatie of stress met jou doet zodat ze hier ook rekening mee kunnen houden. Want als jij niets zegt, kan een ander ook niet weten wat er speelt of rekening houden met jouw behoeften.

Artikelen die hier op aansluiten zijn:

Stress door… jezelf?

Er zijn verschillende omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat je stress ervaart. Maar het kan ook zijn dat je juist meer stress ervaart omdat jij jezelf een hele boel oplegt, hoge eisen stelt aan jezelf, perfectionistisch bent of moeilijk voor jezelf kunt kiezen. Het is dus belangrijk om ook tegenover jezelf verwachtingen bij te stellen als ze niet haalbaar blijken te zijn en goed voor jezelf te zorgen om stress zo veel mogelijk op de achtergrond te houden.

In de ECJP Community stelde ik een vraag over stress en kreeg o.a. dit antwoord wat hier goed op aansluit:

“Het beste om stress te vermijden is voor mij om mijn verwachtingen over mezelf te verlagen. Veel werken, sporten of het huishouden tiptop proberen in orde te houden geeft me geen stress. Maar vinden dat ik dit moet geeft me stress. Dus ik hou de verwachtingen over mezelf flexibel. Gaat het goed, doe ik zoveel als kan, gaat het niet zo goed dan stel ik mijn verwachtingen mij en alles wat minder prioriteit heeft sla ik een weekje of desnoods een maandje over.”

Invloed van stress op klachten: handige tips

Wil jij nou graag handige tips die je direct kunt toepassen om te leren omgaan met stress? Dan verwijzen we je graag naar een eerder geschreven artikel waarin we 9 tips delen om stress te verminderen. We raden je ook zeker aan dit artikel even door te lezen als je momenteel veel stress ervaart.

Het is namelijk makkelijker om stress aan te pakken als je er nog niet zo mega veel last van hebt dan wanneer je tegen overspannenheid of een burn-out aanzit.

Zorg goed voor jezelf. Leven met een chronische aandoening kan pittig zijn dus het is belangrijk om de rest zo rustig en soepel te laten verlopen. Daar kun je stress natuurlijk niet bij gebruiken.

Wat helpt jou om de invloed van stress te verminderen? Laat het weten in een reactie!

 

Nog een verder lezen?

 

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Geef een reactie:
Meer artikelen

Hulp nodig?

App of mail ons:

More Posts

Of bericht ons op Facebook:

Ervaringscentrum Jong Perspectief...

is dé plek voor en door jongeren met een chronische aandoening of beperking.

Bij ECJP is kun je je vraag of situatie kwijt kunt en vind je praktische steun.

Lees herkenbare ervaringsverhalen en nuttige informatie die je verder helpt met jouw situatie! We zijn er om het het gemakkelijker te maken om keuzes te maken en om twijfels weg te nemen, zodat we met elkaar het maximale uit het leven kunnen halen.

Lettertype vergroten
Draai contrast om
Scroll naar top