Leer nee zeggen zonder schuldgevoel met deze 9 tips!

nee zeggen zonder schuldgevoel

Leer nee zeggen zonder schuldgevoel met deze 9 tips!

Als je een chronische aandoening hebt is het meer dan ooit van belang om je grenzen te kennen en aan te geven en je energie te bewaken. Nee zeggen is daar een belangrijk onderdeel van. Als je een chronische aandoening hebt, psychisch of lichamelijk, zul je namelijk keuzes moeten maken omdat simpelweg niet alles haalbaar is. Maar hoe doe je dat? Hoe ga je er mee om als je keuzes moet maken en daarmee mensen teleur moet stellen? Hoe kun je nee zeggen zonder schuldgevoel? Wat kan je helpen? Je leest het allemaal in deze blog.

Leer nee zeggen zonder schuldgevoel met deze 9 tips!

Nee zeggen tegen anderen is vaak ja zeggen tegen jezelf. Toch is dit, om meerdere redenen, niet altijd makkelijk. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je..

  • Geconfronteerd wordt met je aandoening omdat je dingen niet kunt
  • Anderen niet teleur wilt stellen
  • Bang bent dat mensen je minder leuk vinden omdat je afhaakt
  • Iets zo graag wilt dat je snel over je grenzen gaat
  • Niet goed weet waar je grenzen liggen en er daardoor makkelijk overheen gaat
  • Je schuldig voelt als je ‘nee’ zegt

Wat de reden ook is; nee zeggen is iets waar velen met een chronische aandoening moeite mee hebben. Toch is dit onwijs belangrijk, want juist als je vaker iets afwijst, houd je meer ruimte en tijd over voor jezelf die je misschien wel hard nodig hebt.

Waarom is nee zeggen zo belangrijk?

  1. Op deze manier kun je je grenzen bewaken
  2. Je zult minder snel overprikkeld raken als je vaker tijd neemt voor jezelf
  3. Oververmoeidheid kun je voorkomen als je af en toe nee zegt
  4. Je kunt meer tijd nemen voor rust en ontspanning
  5. Overvraging van je lichaam kun je beperken 

Er zullen vast nog meer redenen zijn waarom nee zeggen soms het beste is wat je kunt doen. De vraag is alleen: Hoe leer je nee zeggen zonder schuldgevoel? Daarvoor delen we graag wat tips.

1. Onthoud wat het je oplevert

Hoewel het lastig kan zijn om op het moment zelf iets af te wijzen, kan het je helpen om in gedachten te houden wat het je oplevert. Nee zeggen tegen een ander is vaak namelijk ja zeggen tegen jezelf.

Wat het je kan opleveren is bijvoorbeeld: minder vermoeidheid, tijd om te ontspannen, meer rust in je koppie, minder pijnklachten, tijd voor zelfzorg of tijd om die ene film of serie eindelijk te kijken.

2. Je bent niet minder waard als je nee zegt

Ben jij bang voor de reactie van anderen als je nee zegt? Bang dat ze je niet meer zullen uitnodigen of dat je ze teleurstelt? Probeer dit los te laten.

Het is namelijk onwijs belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, dit geldt voor iedereen maar als je een chronische aandoening hebt misschien net wat meer. Juist daarom is het belangrijk om los te laten wat anderen zullen vinden, daar gaat het namelijk niet om. Het gaat om jou.

Je bent een geweldig persoon, of je nou afhaakt of niet. Weet dat jij niet minder waard bent als je voor jezelf kiest.

3. Neem tijd om even na te denken

Misschien ben je geneigd om als iemand een vraag stelt, direct ‘ja’ te zeggen. Weet dat je de tijd mag nemen om te bedenken wat je écht wilt. Je kunt dit aangeven door te zeggen: ik kom er later op terug of ik laat je nog weten wat mijn keuze wordt.

Je kunt op deze manier de voor- en nadelen even bekijken en nadenken of het haalbaar is voor je. Hiermee geef je jezelf wat ruimte om af te wegen wat voor jou het beste is. 

nee zeggen zonder schuldgevoel

4. Je bent geen verklaring verplicht

Wanneer je ‘nee’ zegt tegen een ander kun je kort toelichten waar je keuze op gebaseerd is. Echter ben je de ander geen volledige verklaring verplicht. Stom eigenlijk dat we dat doen, want dat doe je toch ook niet als je ‘ja’ zegt? 😉

Nogmaals, kort toelichten waarom je ‘nee’ zegt is prima, maar waak ervoor dat je geen smoesjes gaat bedenken om jezelf goed in te dekken. Behoefte aan tijd voor jezelf mag er zijn, net zoals de behoefte om even alleen te zijn, op te laden, film te kijken of wat dan ook. 

Antwoorden die je kunt geven zijn:

  • “Nee, vandaag komt me niet zo goed uit.”
  • “Sorry ik heb even behoefte aan tijd voor mezelf.”
  • “Ik had het graag gedaan maar moet nu even aan mezelf nemen dus het wordt ‘m niet.”

5. Ben duidelijk in wat je wilt zeggen

Als je het lastig vindt om een antwoord te geven is de kans aanwezig dat je er omheen gaat draaien. Het gevaar hiervan is echter dat de ander jouw antwoord anders oppakt dan jij het bedoelt.

Probeer ook woorden als ‘misschien’ of ‘ik denk het niet’ te vermijden, zulke antwoorden kunnen ervoor zorgen dat de ander toch bepaalde verwachtingen heeft. Ben duidelijk, als je het niet wilt of kunt, zeg dan ‘nee’.

6. Onthoud dat het voor de ander ook niet prettig is als je half aanwezig bent

‘Ja’ zeggen terwijl het je eigenlijk niet uitkomt is zowel voor jou als voor de ander niet prettig. Het kan er namelijk voor zorgen dat je maar half aanwezig bent en met tegenzin naar een afspraak toegaat. Voor de ander is dit ook niet leuk, die heeft waarschijnlijk liever dat je alleen ‘ja’ zegt als je er ook écht zin en tijd voor hebt.

Ga bij jezelf na hoe jij het zou vinden als iemand ‘ja’ zegt op jouw uitnodiging maar met tegenzin komt. Niet leuk, he? Doe het zelf ook niet.

“Je mág voor jezelf kiezen, je mág je eigen tijd claimen en je mag áltijd nee zeggen zonder schuldgevoel.”

7. Heb respect voor de ander als hij of zij teleurgesteld is

Ja, je zult mensen teleurstellen als je ‘nee’ zegt. Maar hoe hard het ook klinkt: dat is niet jouw probleem. Wel kun je begrip tonen door te zeggen: “Ik snap dat je het vervelend vindt, dat vind ik zelf ook maar het is nu niet haalbaar voor me.” Je hoeft ook niet na te denken over een oplossing, dat is namelijk iets wat de ander zelf mag doen.

Je hebt ‘nee’ gezegd op een vraag die gesteld is, niet op wie de persoon is. Als de ander zich afgewezen voelt heeft dit dus meer met de ander te maken dan met jou.

8. Jouw gezondheid gaat ALTIJD voor

Je gezondheid is het allerbelangrijkste. Altijd. Zet deze dus ook echt op nummer 1. Over je grenzen gaan om anderen tevreden te houden daarmee maak je het voor jezelf alleen maar moeilijker. Jij bent namelijk degene die er last van heeft, niet de ander.

Daarbij: goed voor jezelf zorgen is voor iedereen belangrijk. Laat je gezondheid niet links liggen om een ander tegemoet te komen.

9. Je hebt vooral jezelf ermee als je geen nee zegt

Deze sluit mooi aan op de vorige tip: maar je hebt vooral jezelf ermee als je geen nee zegt terwijl dit wel het beste voor je is. Jij bent degene die oververmoeid raakt, meer pijnklachten krijgt of overprikkeld raakt. Je stelt dus misschien de ander niet teleur als je ja zegt, maar wel jezelf. 

En weet je, soms heb je het er voor over om over je grenzen te gaan bijvoorbeeld om naar dat ene concert te kunnen gaan, een vriend(in) na lange tijd weer te zien die toevallig in de buurt is of om iets anders te doen wat je echt super leuk vindt. Dat is helemaal prima natuurlijk, maar calculeer dan wel een rust dagje in om weer tot jezelf te komen.

Stel jezelf een aantal vragen

Ook vanuit de ECJP Community op Facebook kregen we nog een berichtje met erg goede tips:

“Wat mij helpt is bedenken wat voor mij waardevoller is: datgene waar ik voor gevraagd word of iets anders wat ik in die zelfde tijd kan doen. Voegt het iets toe? Word ik er beter van? Is de ander in nood? Kom ik, als ik dit doe, zelf in nood of kan ik het opvangen?

Dit soort vragen helpen me om vast te kunnen stellen of ik ja of nee zeg én helpen me om naar mezelf toe mijn ja of nee te verantwoorden. Op die manier sta ik achter mijn keuze en voelen beide antwoorden meer als een opluchting dan als druk. Het nee zeggen lukte me steeds beter naarmate ik mijn eigen keuzes durfde te maken.”

Nee zeggen zonder schuldgevoel

Voor velen blijft nee zeggen zonder schuldgevoel erg lastig. We hopen daarom dat bovenstaande tips je helpen om dit toch wat vaker te doen, zonder je schuldig te voelen. Jij hoeft je namelijk niet schuldig te voelen om de keuze die je maakt. Je mág voor jezelf kiezen, je mág je eigen tijd claimen en je mag áltijd nee zeggen zonder schuldgevoel.

Voor jezelf kiezen is lastig, maar uiteindelijk gaat het je wel verder brengen. Want nee zeggen tegen een ander, is ja zeggen tegen jezelf. En ik denk dat we dat allemaal wel wat vaker mogen doen.

Vind jij het lastig om nee te zeggen?

Nog even verder lezen?
Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram
Geef een reactie:
Meer artikelen

Hulp nodig?

App of mail ons:

More Posts

Of bericht ons op Facebook:

Ervaringscentrum Jong Perspectief...

is dé plek voor en door jongeren met een chronische aandoening of beperking.

Bij ECJP is kun je je vraag of situatie kwijt kunt en vind je praktische steun.

Lees herkenbare ervaringsverhalen en nuttige informatie die je verder helpt met jouw situatie! We zijn er om het het gemakkelijker te maken om keuzes te maken en om twijfels weg te nemen, zodat we met elkaar het maximale uit het leven kunnen halen.

Lettertype vergroten
Draai contrast om
Scroll naar top