Ontspanning is belangrijk voor iedereen, alleen is het ook iets waar we soms ‘geen tijd voor hebben’. Hoewel ik denk dat het meer gaat om: tijd maken. Ontspanning is juist belangrijk in een periode wanneer je het gevoel hebt er geen tijd voor te hebben. Júist dan is ontspanning erg belangrijk. In dit artikel lees je 5 tips voor meer ontspanning én voorbeelden die je kunt toepassen.

Meer ontspanning: 5 tips om dagelijks toe te passen + voorbeelden

Veel stress kan uiteindelijk zorgen voor nog meer lichamelijke en/of psychische klachten en uiteindelijk soms zelfs voor een burn-out. Tijd om dit voor te zijn dus! Door regelmatig te ontspannen kan je lichaam weer even ‘op adem’ komen, herstellen en dingen verwerken. Doe je dit niet? Dan loop je op een gegeven moment over, voelt alles te veel en heb je geen idee waar te beginnen. Herkenbaar?

Dan is het tijd voor meer ontspanning in jouw leven!

1. Máák tijd voor ontspanning

Tijd voor ontspanning kun je het beste vooraf in je agenda inplannen zodat je er ook echt tijd voor maakt. Plan je dit niet in? Dan is de kans groot dat het wordt overgeslagen. Terwijl juist door iedere dag een moment van ontspanning te nemen, is de kans groter dat je stress makkelijker kunt loslaten.

Je hoeft geen uren vrij te houden om iets ontspannends te doen (hoewel daar niks mis mee zou zijn ;), een paar momenten in de week zijn vaak voldoende. Dit is natuurlijk afhankelijk van persoon tot persoon, de één heeft meer tijd nodig om op te laden dan de ander. Probeer hier zelf in te ontdekken wat voor jou het beste werkt.

Plan dus standaard in je agenda een paar uurtjes ‘tijd voor ontspanning’, en ga in die tijd iets doen wat jou helpt te ontspannen. Zoals een wandeling in de natuur, het beluisteren van een meditatie, tekenen of iets anders creatief, zingen, dansen; net wat bij jou past. (meer voorbeelden vind je onderaan in dit artikel)

Ontspanning

2. Creëer overzicht

Als iets stress kan opleveren is het het gevoel geen overzicht meer te hebben. Het gevoel dat je echt geen idee hebt waar je mee moet beginnen, wat het meest belangrijk is, en wanneer wat af moet zijn. Om zulke situaties te voorkomen, is het belangrijk tijd te nemen om overzicht te creëren. Dit kan bijvoorbeeld in een (uitgebreide) planner.

Als jij er voor zorgt dat je alle taken gepland en opgeschreven hebt, weet je ook in één oogopslag waar je aantoe bent, wat belangrijk is en wat er van je verwacht. Dit kan erg veel rust geven en het voorkomt dat je als een kip zonder kop met je werkzaamheden bezig bent. Houd bij deze planning ook ruimte voor ontspanning en tijd voor jezelf!

3. Zeg nee tegen anderen

Bewust kiezen voor meer ontspanning, gaat gepaard met vaker nee zeggen tegen anderen. Hoewel dit misschien een lastige is, is het ook een hele belangrijke tip. Juist door nee te zeggen tegen anderen en je grenzen aan te geven bewaak jij jouw eigen tijd en energie en dat is super positief. Als jij ergens geen zin, tijd of energie voor hebt, mag je dit best aangeven. Doe je dat niet? Dan is vaak het geval dat je mokkend of met tegenzin iets voor een ander gaat doen, en je raad het al: dat zorgt voor stress.

Je mag best vaker voor jezelf kiezen. Voor jouw tijd, jouw energie en jouw ontspanning. Dit heb je nodig, bewaak die grens dus ook goed.

4. Gun jezelf ontspanning

Herken je dat: dat je voorwaardes stelt aan ontspanning? Dat je bijvoorbeeld eerst nog ‘even’ 3 uur moet studeren voordat je een warm bad hebt verdient? We hebben allemaal wel zo’n stemmetje wat ons verteld dat we gewoon door moeten gaan. Dat er geen tijd is voor andere dingen. Dat werk/studie vóór ontspanning gaat. Enerzijds heel begrijpelijk hoor, ik betrap mezelf hier soms ook op.

Maar anderzijds: Als je werk en studie continu voor ontspanning verkiest, zal er uiteindelijk bar weinig tijd overblijven om te kunnen ontspannen. En als je weinig ontspant: hoe kun je dan straks nog je school en werk doen?!

Gun jezelf meer ontspanning. Ook als je nog geen 3 uur gestudeerd hebt, of nog wat taken open hebt staan op je to-do list. Juist door te kiezen voor ontspanning tussen bepaalde taken door, zul je merken dat je ze uiteindelijk een stuk gemakkelijker af kunt ronden. Soms kan afstand nemen en het even loslaten juist zorgen voor nieuwe inspiratie, ideeën en oplossingen.

5. Maak er een gewoonte van!

In het begin zal het even wennen zijn om tijdig je ontspanning te nemen, of om vaker tijd in te plannen voor jezelf. Zeker als je momenteel in een stressvolle periode zit en lange tijd weinig ontspanning hebt ervaren. Je zult dan wellicht nog wat weerstand voelen als je ‘niks’ gaat doen, of iets waardoor je kunt ontspannen zoals sporten of creatief bezig zijn. Je ego zorgt voor deze weerstand, die roept heel hard: ‘DIT KAN NIET. HIER HEB JE GEEN TIJD VOOR. GA DOOR MET WERKEN/STUDEREN!!!’ Dat komt omdat jij totaal iets anders gaat doen dan jouw lichaam al die tijd gewend is (stress).

Juist door er een gewoonte van te maken en iedere week opnieuw momenten voor ontspanning in te plannen zul je merken dat het steeds makkelijker wordt om ook daadwerkelijk die tijd voor jezelf te nemen. En hoe makkelijker het wordt om die tijd voor jezelf te nemen, hoe meer je ook kunt ontspannen. Je doorbreekt hiermee ook de weerstand. Laat je ego maar lekker schreeuwen en doe het dan alsnog.

Lees ook: Balans houden tussen school, werk en vrije tijd: zo pak je het aan!

Voorbeelden om te ontspannen:

Een aantal ideëen die je kunt toepassen om meer te ontspannen hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet. Het belangrijkste is dat jij iets doet waar jij je fijn bij voelt. Wat bij jou zorgt voor een gevoel van ontspanning, rust en wat misschien zelfs energie geeft.

  • Sporten / hardlopen
  • Lekker een warm bad (met een boek/tijdschrift, kaarsjes en muziek aan)
  • Een middagje naar de bioscoop
  • Een goed boek lezen met een lekkere kop thee of koffie on the side
  • Schrijven in een dagboek of bullet journal
  • Je favoriete maaltijd bereiden met aandacht
  • Een vriend(in) opbellen om even gezellig te kletsen
  • Mediteren of mindfulness
  • Het beoefenen van yoga
  • Tekenen, kleuren, schilderen, schetsen
  • Een heerlijke wandeling of fietstocht in de natuur
  • Koekjes, taart of een cake bakken
  • Naar de sauna (eventueel met partner/ vrienden)
  • Een serie of film kijken op de bank, met een lekker dekentje
  • Je laten masseren (door partner of masseur)
  • Luisteren naar je favoriete muziek terwijl je op bed ligt te staren naar het plafond

 

Hoe zorg jij voor voldoende ontspanning? En wat doe jij dan het liefste?

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Lettertype vergroten
Draai contrast om