Laatst deelde we een artikel over de link tussen overprikkeling en een chronische aandoening. Om je ook op een praktische manier te ondersteunen delen we vandaag praktische tips voor overprikkeling. Zodat je weet wat je kunt doen als je merkt dat je overprikkeld raakt.

Eerste hulp bij overprikkeling: 10 Praktische tips om te ontprikkelen

Overprikkeling is erg vermoeiend en kan behoorlijk overweldigend zijn. Het is dus belangrijk om ook direct actie te ondernemen óf maatregelen te nemen om minder snel overprikkeld te raken. We delen 10 tips bij overprikkeling in dit artikel, maar belangrijk om te weten is wel dat ieder mens anders is, en dat het natuurlijk persoonlijk is waar je baat bij hebt. Bekijk de tips om te ontprikkelen en haal er een paar uit waar jij een goed gevoel bij hebt. Alleen door uit te proberen ga je merken wat voor jou het beste werkt.

1. Rust opzoeken

Overprikkeling kan je nogal overvallen; bijvoorbeeld op een feest, in de stad of op een andere plek. Belangrijk is om op zo’n moment even een moment voor jezelf te nemen. Ga even naar het toilet, zoek een rustige plek buiten of ga even naar een park waar minder mensen zijn.

Door je even af te zonderen en weer bij jezelf in te checken kan je weer wat meer tot rust komen. Je hoeft op zo’n moment niet in de menigte te blijven, of bang te zijn dat anderen het gek vinden dat je wegloopt. Denk aan jezelf en doe wat voor jou goed is.

2. Schud je even helemaal los

Aanvullend op tip 1 kan het fijn zijn om jezelf even helemaal los te schudden als je alleen bent. Dit is een makkelijke manier om stress en spanning los te laten en alles even van je af te schudden. Schud één voor één je armen en je benen, spring een paar keer op en neer en beweeg je hele lijf. Het klinkt misschien stom, maar het helpt echt. Probeer het maar eens ;).

3. Focus op je ademhaling

Door overprikkeling kun je last krijgen van stress met als gevolg dat je hartslag omhoog gaat en je lichaam gespannen staat. Om dit te verminderen kunnen ademhalingsoefeningen hulp bieden. Probeer je volledige aandacht te richten op je ademhaling; adem rustig in door je neus, en uit door je mond.

Als je rustig ademt is dit een signaal voor je lichaam dat er geen gevaar is en zal het sneller weer tot rust komen. Daarnaast is dit een mooi momentje om even tot jezelf te komen. Dit kun je doen als je op het toilet zit, als je even op een rustig plekje bent afgezonderd of gewoon op de plek waar je bent.

4. Schrijf op wat er in je omgaat

Ben je na een drukke dag, vol prikkels weer thuis? Neem een notitieboekje en schrijf daarin op wat je die dag gedaan hebt. Dit kan helpen om je emoties en gedachten te uiten en op een rijtje te zetten. Het geeft rust – je kunt het letterlijk uit je hoofd zetten. Daarbij werkt dit prettig om alles te verwerken en los te laten.

overprikkeling praktische tips

5. Neem naderhand voldoende tijd voor jezelf

Als je overprikkeld bent (geweest) is het belangrijk om de momenten (lees: dagen) daarna voldoende tijd voor jezelf te nemen. Het kan namelijk wel even duren voordat je weer hersteld bent van het overweldigende moment.

Je lichaam en geest hebben tijd nodig om weer tot rust te komen. Door jezelf deze rust te gunnen zul je merken dat je sneller herstelt van overprikkeling.

6. Onderneem actie bij het eerste signaal

Het is verstandig om je in te lezen in overprikkeling en de signalen leert kennen. Je kunt in het vervolg bij de eerste signalen van overprikkeling direct actie ondernemen. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt. Door direct actie te ondernemen kun je de gevolgen van overprikkeling wat beperken en ervoor zorgen dat het niet nog erger wordt.

7. Leg de focus op jezelf

Overprikkeling kan er voor zorgen dat je – onbewust – je hele omgeving in de gaten wilt houden. Dit komt omdat overprikkeling gepaard gaat met een stressreactie van het lichaam en stress = mogelijk gevaar = focus op omgeving.

Echter krijg je hierdoor nog meer prikkels binnen wat het alleen maar erger kan maken. Daarom is het belangrijk om de focus voornamelijk op jezelf te leggen en minder bezig te zijn met de omgeving.

8. Probeer positief te blijven

Hoe positiever je in het leven staat, hoe meer je kunt handelen. Als je overprikkeld raakt en dan ook nog heel negatief bent (‘ik kan dit niet aan’, ‘waarom overkomt mij dit nu?’, ‘ik wil dit helemaal niet!’) kan de situatie nog zwaarder worden.

Probeer je gedachten positief te houden en te kijken naar welke mogelijkheden en oplossingen er zijn, hiermee maak je het net wat draaglijker voor jezelf.

9. Visualiseer een bal om je heen

Misschien dat dit wat zweverig klinkt, maar het kan erg prettig zijn om een bal om je heen te visualiseren die jou afsluit van de rest van de wereld. Zorg dat je stevig op de grond staat zodat je goed geaard bent, en zie voor je hoe er een bal om jouw lichaam komt die je beschermt tegen alle prikkels en energieën om je heen.

10. Kies heel bewust voor jezelf

Merk jij dat het je allemaal teveel wordt? Kies dan voor jezelf. Je hoeft niet op een verjaardag te blijven omdat je vind dat dat moet. Je hoeft niet in de stad te blijven omdat je daar nu eenmaal bent met een vriend(in). En je hoeft ook niet in een menigte te blijven als je hele systeem schreeuwt om rust.

Kies voor jezelf: ga naar huis als dat voor jou beter is, zonder je even af als je dat nodig hebt, doe precies waar JIJ op dat moment behoefte aan hebt. Zonder je schuldig te voelen en zonder rekening met anderen te houden. Jouw belangrijkste taak is om goed voor jezelf te zorgen en dat doe je alleen door te kiezen voor dat wat voor jou het beste is.

Tips bij overprikkeling: wat helpt jou?

Wat ook belangrijk is, is om zulke lastige situaties te zien als leermomenten en niet als stom of mislukt. Je leert onwijs veel van momenten dat je overprikkeld raakt: je weet nu wat je beter niet kunt doen en hoe je het de volgende keer anders kunt aanpakken. Ook daarom kan het gunstig zijn om alles op te schrijven, het helpt je ontdekken waar jouw grenzen liggen en wat voor jou wel of niet haalbaar is.

Het kan daarbij ook zo zijn, dat je het ene moment meer kan hebben dan het andere moment. Als je veel pijn hebt, niet lekker in je vel zit of erg moe bent is de kans groot dat je sneller overprikkeld raakt. Door te ontdekken wat jou helpt op zo’n moment kun je sneller schakelen en de gevolgen beperken.

Hopelijk kunnen onze tips bij overprikkeling daar ondersteuning bij bieden!

 

Wat helpt jou als je overprikkeld begint te raken?

 

Nog even verder lezen?

 

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Reacties

Lettertype vergroten
Draai contrast om