Ik durf niet te praten over mijn psychische klachten: 9 Tips!

praten over psychische klachten

Ik durf niet te praten over mijn psychische klachten: 9 Tips!

Praten over zowel fysieke als psychische klachten kan erg prettig zijn omdat je op deze manier de klachten niet alleen hoeft te dragen. Toch is het voor velen een drempel; niet iedereen durft over zijn of haar klachten te praten. Bijvoorbeeld door schaamte of angst voor onbegrip. We delen daarom graag wat tips die jou kunnen helpen om toch te praten over psychische klachten.

Ik durf niet te praten over psychische klachten: 9 Tips!

Als je dit artikel leest, is de kans groot dat ook jij momenteel moeite hebt met praten over je klachten. Misschien durf je niet omdat je niet weet wat je te wachten staat, ben je bang om niet begrepen of afgewezen te worden of schaam je je voor wat je voelt. Je bent niet de enige, uit onderzoek is gebleken dat 55% (!) van de jongeren met psychische klachten het als een taboe ervaart om erover te praten.

Wat we je willen meegeven is: je hoeft je nergens voor te schamen en je mág praten over je emoties, gevoelens en klachten. Onderstaande tips hebben we opgesteld om het praten over je klachten iets makkelijker te maken. We hopen oprecht dat dit je wat kracht en een zetje in de goede richting mag geven.

1. Realiseer je wat de voordelen zijn

Praten over je klachten kan je veel opleveren. Het geeft rust en ruimte omdat je het niet meer alleen hoeft te dragen, er kan met je worden meegedacht over mogelijke oplossingen, oefeningen of tips die jou kunnen helpen, je hebt iemand achter je staan die er voor je is en naar je wil luisteren. Daarnaast is de kans groot dat het je veel verlichting biedt en jij je weer een beetje beter zult voelen.

Het is niet alleen maar stom en eng, het kan je juist helpen om jezelf en de situatie beter te begrijpen, om te leren omgaan met wat je voelt en ervaart waardoor je weer stappen kunt zetten in de goede richting.

2. Anderen willen je vaak alleen maar helpen

Er zullen altijd wel een paar mensen zijn die je niet begrijpen, maar het merendeel, de mensen die om je geven en van je houden, willen je alleen maar helpen. Hetzelfde geldt voor professionals. Het zijn geen mensen die jou de grond in boren, ze zijn er juist om jou weer verder te helpen. Om te luisteren naar jouw verhaal, om je gevoelens te erkennen, om je tips, oefeningen en opdrachten te geven die jou weer verder gaan helpen.

Hetzelfde geldt voor vrienden en familie: hoewel ze je minder professioneel advies kunnen geven, zullen ze bereid zijn om naar je te luisteren en je te helpen. En voor jou is het een hele opluchting om je verhaal niet meer alleen te hoeven dragen.

En als er mensen zijn die jou niet (willen) begrijpen, dan kun je hen maar het beste links laten liggen.

In dit artikel lees je 6 praktische tips om met onbegrip om te gaan >>

3. Het is logisch dat je praten over psychische klachten eng vindt

Je mág het eng of spannend vinden om met iemand te praten over je klachten, daar is niets raars aan. Het is ook niet niks om je hele verhaal bij iemand neer te leggen. Echter is het belangrijk om je te realiseren dat dit wel iets is wat je verder gaat brengen. Dat dit er mogelijk voor gaat zorgen dat je meer rust in je hoofd ervaart, dat er een last van je schouders valt omdat je het allemaal niet meer alleen hoeft te dragen en dat het je verder gaat helpen.

Met volle angst vooruit! 😉

4. Vraag iemand om bij je te zijn

Praten over je klachten kan veiliger voelen als er iemand bij is die je vertrouwt. Iemand die jou kan steunen. Dit kan één van je ouders zijn, een goede vriend(in) of een begeleider. Vraag of hij/zij bij je wil zijn als je het gesprek aangaat, of dit nou met een professional is of bijvoorbeeld op school met je decaan. Als het voor jou prettiger voelt dat iemand bij je is en dit je helpt om de stap te zetten, moet je dat zeker doen.

praten over psychische klachten

5. Schrijf op wat je wilt vertellen

Het kan prettig zijn om voor jezelf op te schrijven wat je graag wilt vertellen. Op deze manier heb je het al een keer uit je hoofd gezet en je kunt het papier meenemen naar het gesprek voor het geval dat praten te lastig is, je niet meer weet wat je wilt zeggen of als je liever laat lezen wat er met je aan de hand is. Zie het als een soort back-up voor jezelf.

6. Geef aan dat je het lastig vindt

Heb je eenmaal een gesprek staan? Geef bij de ander aan dat je het lastig vindt. Je zult merken dat er vrijwel altijd begripvol gereageerd wordt en dat je de ruimte krijgt om jouw verhaal te vertellen. Op deze manier stel je je kwetsbaar op en maak je de ander duidelijk dat het een hele stap voor je is om dit gesprek aan te gaan, met als gevolg dat de ander hier ook rekening mee kan houden.

7. Je bent niet de enige met psychische klachten

Er zijn onwijs veel jongeren met psychische klachten. Alleen het probleem is dat er zelden over gepraat wordt waardoor je lang niet altijd in de gaten hebt hoe veel anderen tegen dezelfde dingen aanlopen als jij doet.

Om dit aan te pakken is het van groot belang dat er meer over gepraat wordt, zodat het steeds normaler wordt en jongeren niet bang hoeven te zijn om te praten over klachten. Weet ook dat een professional er juist voor je is om je te helpen, om naar je te luisteren en dingen aan te reiken waardoor je leven weer wat aangenamer wordt.

“Je mág het eng of spannend vinden om met iemand te praten over je klachten, daar is niets raars aan. Het is ook niet niks om je hele verhaal bij iemand neer te leggen.”

8. Oefenen met praten

Wat ook kan helpen om een gesprek met je ouders of professional makkelijker te maken is om te oefenen met praten over je klachten. Hoe vaker je bijvoorbeeld met vrienden of anderen mensen die dicht bij je staan in gesprek gaat over hoe jij je voelt, hoe makkelijker het wordt om ook met anderen te praten.

Kies mensen uit waarbij jij je op je gemak voelt, die je begrijpen en naar je luisteren. Als je ervaart hoe fijn het kan zijn en merkt dat anderen je willen helpen zorgt dit voor een succeservaring waardoor de volgende stap net wat makkelijker wordt – je weet nu immers al dat het ook goed kan gaan.

9. Laat je niet gek maken

Praten over je klachten doe je puur en alleen voor jezelf, voor jouw welzijn en jouw gezondheid. Probeer de mening van anderen los te laten en sta niet te veel stil bij wat anderen zullen denken, want weet je: “Wat jij denkt dat anderen denken, denk je zelf”.

Je kunt niet invullen voor anderen hoe ze reageren, wat ze denken of wat ze zullen zeggen. Laat deze angst los en probeer 100% voor jezelf en jouw toekomst te kiezen. Wil jij af van je klachten en stappen zetten richting een goede, gezonde toekomst? Dan is het belangrijk dat je aan jezelf denkt en praat over wat je bezig houdt.

Praten over psychische klachten

Psychische klachten komen veel voor onder jongeren. Daarnaast kan het hebben van fysieke klachten uiteindelijk óók voor psychische klachten zorgen. Het is belangrijk om over je klachten te praten; delen is helen. Het kan je veel inzicht geven in jezelf, het geeft rust en ruimte en daarnaast helpt het je om weer een stap in de goede richting te zetten.

Weet jij niet zo goed bij wie je moet zijn om te praten over je klachten? We schreven een tijdje terug een artikel waarin we 8 verschillende specialisten toelichten voor psychische hulp. Daarin geven we ook tips voor online instanties waar je terecht kunt als je de stap nog te groot vindt om offline hulp te zoeken.

 

Wat helpt jou om te praten over psychische klachten?

 

Nog even verder lezen?

 

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Geef een reactie:
Meer artikelen

Hulp nodig?

App of mail ons:

More Posts

Of bericht ons op Facebook:

Ervaringscentrum Jong Perspectief...

is dé plek voor en door jongeren met een chronische aandoening of beperking.

Bij ECJP is kun je je vraag of situatie kwijt kunt en vind je praktische steun.

Lees herkenbare ervaringsverhalen en nuttige informatie die je verder helpt met jouw situatie! We zijn er om het het gemakkelijker te maken om keuzes te maken en om twijfels weg te nemen, zodat we met elkaar het maximale uit het leven kunnen halen.

Lettertype vergroten
Draai contrast om
Scroll naar top