Re-integratie: 8 Tips om je werk weer op te pakken

re-integratie

Re-integratie: 8 Tips om je werk weer op te pakken

Wanneer je een tijdje uit de running bent geweest op je werk door een chronische aandoening kan het lastig zijn dit weer op te pakken. Bij re-integratie is het belangrijk dat je het voorzichtig aanpakt, op een manier die passend is voor jou om opnieuw uitval te voorkomen. Maar hoe pak je werk weer op na een ziekteperiode? Hoe weet je wat je wel en niet aankunt? Wat zijn de mogelijkheden? We delen naar aanleiding van een WhatsApp bericht die we binnenkregen graag meer over dit proces inclusief handige tips.

Re-integratie: 8 Tips om je werk weer op te pakken

“Ik ben mijn werk voorzichtig weer aan het oppakken, maar ik vind het zó lastig om te bepalen, wat is een uitdaging en wat is de grens? Wat is het balans daartussen? En hoe voel ik optijd aan wat te veel is of gaat worden?! Wat is te doen? Wat is te veel? Hoe kan ik voorkomen dat het mis gaat? En hoe kan ik m’n energie goed verdelen?! Welke tips hebben jullie?!”

Deze vraag kregen we binnen via WhatsApp en het leek ons goed om het antwoord ook in een blog uit te lichten omdat we merken dat velen hier tegenaan lopen.

Wat is re-integratie?

Re-integratie houdt in dat je na een (langdurige) ziekte periode weer opnieuw aan het werk gaat. Dit kan zijn bij je huidige baan maar ook bij een nieuwe werkgever. Bijvoorbeeld omdat je huidige functie niet meer haalbaar is. Het lastige aan re-integratie is vaak dat je opnieuw moet gaan ontdekken wat bij je past, wat je aankunt en waar je grenzen liggen.

In dit artikel gaan we in op re-integratie bij de huidige werkgever (hoewel de tips kunnen ook worden toegepast als je een nieuwe werkgever hebt).

8 Tips om re-integratie te laten slagen

Als je gaat re-integreren wil je natuurlijk dat de re-integratie goed verloopt. Onderstaande tips kunnen daarbij helpen. Deze tips zijn ook gebruikt als reactie op het WhatsApp bericht waarmee de persoon die een app’je stuurde erg blij was.

1. Gebruik een kleurenschema

Hoewel dit misschien wat kinderachtig klinkt, kan het heel verhelderend zijn om een kleurenschema te gebruiken met 3 kleuren; groen, oranje en rood.

  • In groen schrijf je waaraan je kunt merken dat het goed met je gaat op alle mogelijke gebieden, zoals emoties, gedrag, lichamelijke klachten, werk, sociale contacten en eten. Bijvoorbeeld: veel sociaal contact gehad, goed gegeten, weinig pijn, goed geslapen, plezier op het werk.
  • In oranje schrijf je op als het wat minder gaat, op dezelfde gebieden. Bijvoorbeeld een paar keer per week minder goed geslapen, meer pijnklachten, vermoeidheid, dagen op het werk voelen lang.
  • In rood schrijf je op wat er op die gebieden te merken is als het niet goed met je gaat, zoals: veel lichamelijke klachten, geen zin om iets te ondernemen, opzien tegen het werk,  snel gefrustreerd en emotioneel zijn.

Door het op deze manier te doen kun je bij jezelf veel beter signaleren in welke ‘kleur’ je zit. Als je merkt dat je in oranje of rood zit is het tijd om een stap terug te doen, meer tijd voor jezelf te nemen en te ontspannen. Als je merkt dat je voornamelijk in groen zit weet je dat het goed met je gaat. Het biedt veel overzicht voor jezelf en je weet sneller wanneer het tijd is om een stapje terug te doen.

De gedragingen die bij een bepaalde ‘kleur’ horen kun je gaandeweg aanvullen omdat de kans groot is dat je steeds meer gaat ontdekken waar je je nog niet bewust van was.

2. Praat erover

Praat over hoe je het werk ervaart met collega’s, je partner of vrienden. Juist door erover te praten kun je tot nieuwe inzichten komen.

Tegenover je werkgever en collega’s is erover praten belangrijk omdat ze dan goed weten wat ze van je kunnen verwachten en waar je nog ondersteuning bij nodig hebt. Het kan lastig zijn om je kwetsbaar op te stellen maar juist dit gaat je uiteindelijk verder helpen.

Vind je het moeilijk om te praten? Lees dan: Waarom praten over psychische en fysieke klachten zo belangrijk is >>

re-integratie

3. Reflecteer hoe je werkdag verlopen is

Om inzicht te krijgen in hoe het met je gaat, waar je op het werk nog tegenaan loopt of wat je lastig vindt kan het goed zijn om na iedere werkdag kort te reflecteren. Schrijf na een werkdag op wat er goed ging, wat minder goed ging (en waardoor), wat je nog lastig vindt of welke signalen je bij jezelf herkende. 

Op deze manier kun je goed in kaart brengen wat al wel goed gaat, en wat minder goed gaat. Juist als je dit weet kun je ook beter rekening houden met jezelf en naar je werkgever en collega’s uitspreken wat je nog moeilijk vindt of waar je graag hulp bij wil.

Merk je dat je even uit balans bent omdat het allemaal niet lekker loopt of te veel is? Probeer dan meteen actie te ondernemen door afspraken af te zeggen en meer rust in te plannen. Juist door direct actie te ondernemen kun je er voor zorgen dat je sneller weer terug in balans komt.

Daarbij is het voor je zelfbeeld ook erg belangrijk om stil te staan bij de dingen die wél goed gaan. Juist omdat het na een ziekteperiode of langdurige afwezigheid best lastig kan zijn om de draad weer op te pakken en je misschien erg onzeker bent over jouw kunnen. Zien dat er ook van alles goed ging, is goed voor je zelfvertrouwen.

4. Vraag een jobcoach voor ondersteuning bij je re-integratie

Een jobcoach is er om jou te begeleiden bij je werkzaamheden. Dit kan een interne jobcoach zijn: bijvoorbeeld een collega die tevens als jobcoach werkt. Of een externe jobcoach, bijvoorbeeld via het UWV. Een jobcoach is aanwezig bij gesprekken en begeleid je op de werkvloer.

Het kan prettig zijn om een jobcoach te hebben omdat je er op deze manier niet alleen voor staat. Er is iemand bij je die jou ondersteuning biedt, samen met jou je grenzen bewaakt en je helpt bij vraagstukken. Daarnaast krijg je ondersteuning om de zelfredzaamheid te optimaliseren, aanleren van handelingen en ontwikkelen van kennis en vaardigheden.

Meer hierover lees je in het artikel: Werken met een chronische aandoening: Een jobcoach biedt uitkosmt! >>

5. Weet wat je aankunt

Om je grenzen te bewaken en te weten wat je wel en niet kunt, is het belangrijk dat jij je belastbaarheid in kaart kunt brengen. Als jij helder hebt wat je wel en niet kunt, wordt het ook makkelijker om je grenzen aan te geven, voor jezelf te kiezen en ‘nee’ te zeggen. 

Maar wat als je dit helemaal niet weet? Als je geen idee (meer) hebt wat je wel en niet aankunt? Dan is het belangrijk om dingen op te bouwen. Je kunt beter in het begin iets minder doen en ervaren dat het goed gaat, in plaats van volmondig ja zeggen op een taak waarvan je niet weet of het je lukt en uiteindelijk tegen de muur loopt omdat toch te zwaar is. 

Juist door te experimenteren en uit te proberen kun je gaan ervaren wat haalbaar is. Ook hierbij kun je de kleurenkaart gebruiken; hou goed in de gaten hoe het lichamelijk gaat, hoe jij je voelt en of er iets verandert in je stemming. Merk je dat je in oranje of rood zakt? Dan weet je dat het toch te zwaar voor je is en dat je het beter aan een ander kunt overdragen.

“Hoe meer jij leert luisteren naar je lichaam, doet wat voor jou het beste is en accepteert dat het soms langer duurt dan je wenst, hoe beter het zal gaan. Want juist die weerstand en boosheid kost onwijs veel energie.”

6. Ga jezelf na waarom je iets wil

De lijn tussen een uitdaging en jouw grenzen kan erg dun zijn. Soms is het goed om uitdagingen aan te gaan, maar niet als je daarbij over je grenzen gaat. Hoe weet je het verschil?

Vraag jezelf af waarom je iets wil:

  • Is het prestatiedrang?
  • Haal ik er voldoening uit?
  • Vind ik het leuk om te doen?
  • Kost het veel energie?
  • Vind ik dat het van mezelf moet?
  • Zou ik zonder deze uitdaging willen?
  • Wat zou ik een ander adviseren?

Als je iets echt heel leuk vindt en je het graag wil doen zou ik zeggen: ga ervoor. Maar als je het wil doen omdat het verwacht wordt, of omdat je wil laten zien wat je allemaal kunt, kun je het beter niet doen. Door jezelf heel bewust zulke vragen te stellen kun je ook beter inschatten of je hiermee over je grenzen gaat of niet. Je bent je daarbij een stuk meer bewust van de keuzes die je maakt en laat je niet zomaar meer meeslepen.

7. Gun jezelf wat tijd om te re-integreren

Belangrijk om te realiseren is dat uitval door ziekte vaak veel met zich meebrengt. Het kan een hele klap zijn die je dient te verwerken en daarbij gaat het veelal gepaard met de nodige emoties. Dit is niet niks en zo’n periode kan als erg heftig worden ervaren. Het is daarom belangrijk om lief voor jezelf te zijn en jezelf ook echt de tijd te gunnen om weer op te bouwen.

Word niet boos op jezelf als het allemaal niet zo snel gaat als je zou willen, maar accepteer dat het zo is en weet ook dat het beter is om het langzaam maar goed op te pakken dan dat je te snel van stapel loopt en uiteindelijk weer onderuit gaat.

Het is niet erg om een stap terug te doen als het toch te veel blijkt te zijn allemaal. Hoe meer jij leert luisteren naar je lichaam, doet wat voor jou het beste is en accepteert dat het soms langer duurt dan je wenst, hoe beter het zal gaan. Want juist die weerstand en boosheid kost onwijs veel energie. En die kun je wel beter gebruiken.

8. Mijn re-integratieplan (online)

Het is mogelijk om online, gratis een programma te volgen die ondersteuning biedt bij re-integratie. Dit is te vinden via Mijnreintegratieplan.nl. Zoals ze op de website zelf vermelden:

“Mijn Re-integratieplan is gebaseerd op vele ervaringen van zieke werknemers, deskundigen, onderzoek, bijeenkomsten en trainingen. In de toekomst kan dit steeds verder aangevuld en uitgebreid worden.”

Het is geschikt voor vrijwel iedereen met een chronische aandoening of beperking. Voor enkele ziektebeelden is extra informatie omdat ze samenwerken met patiëntenverenigingen. Via mijn re-integratieplan kun je online een programma volgen waarin jij meer leert over re-integratie en hoe je dit het beste kunt vormgeven.

Je kunt er aan deelnemen als je wel of geen werkgever hebt. Ook als je jonggehandicapt bent kun je dit programma gratis volgen.

“Alles in Mijn Re-integratieplan is erop gericht om jou te ondersteunen. Zodat jij grip krijgt en de stappen kan nemen die bij jou passen. Het gaat immers om jouw toekomst!”

Hieronder staat een korte introductie video over Mijn Re-integratieplan:

Re-integratie: wat is jouw ervaring?

Hoewel re-integratie erg pittig kan zijn, is het tegelijkertijd ook erg prettig dat je weer kunt deelnemen aan de maatschappij en meer de deur uit komt. Probeer je ook vooral te focussen op wat wél goed gaat en wat je wél lukt. Doe het stapje voor stapje, blijf communiceren en luister vooral heel goed naar jouw lichaam.

Wat is jouw ervaring met re-integratie? En heb je nog tips die ontbreken in dit artikel? Laat het ons zeker even weten!

Nog even verder lezen?
Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram
Geef een reactie:
Meer artikelen

Hulp nodig?

App of mail ons:

More Posts

Of bericht ons op Facebook:

Ervaringscentrum Jong Perspectief...

is dé plek voor en door jongeren met een chronische aandoening of beperking.

Bij ECJP is kun je je vraag of situatie kwijt kunt en vind je praktische steun.

Lees herkenbare ervaringsverhalen en nuttige informatie die je verder helpt met jouw situatie! We zijn er om het het gemakkelijker te maken om keuzes te maken en om twijfels weg te nemen, zodat we met elkaar het maximale uit het leven kunnen halen.

Lettertype vergroten
Draai contrast om
Scroll naar top