De scholen zijn overal in het land weer begonnen na een heerlijke, tropische zomervakantie. Naar school gaan wanneer je een lichamelijke of psychische aandoening hebt kan behoorlijk lastig zijn; een chronische aandoening is al een fulltime job op zich en kost veel energie. Tips hoe je school met ziek zijn kunt combineren lees je in deze blog.

7 tips: School of studie met een lichamelijke of psychische aandoening

Zit jij momenteel op school maar weet je niet helemaal hoe je dit het beste kunt aanpakken? Of twijfel je over een opleiding maar weet je nog niet precies wat je moet doen? In deze blog lees je onze tips over school of studie met een lichamelijke of psychische aandoening.

1. Kies een school dicht bij huis

Voor het geval je nog een studie moet uitzoeken: kies de school die het dichtst bij is (en de opleiding biedt die jij wilt volgen natuurlijk ;). Reizen kan zowel voor lichamelijke als psychische klachten erg vermoeiend zijn. In dit geval geldt vaak: hoe korter je hoeft te reizen, hoe beter.

Of – als je al oud genoeg bent – kan het prettiger zijn om met de auto naar school te gaan zodat je niet met de bus of trein hoeft te gaan, er zijn regelingen die je kunt aanvragen om vergoeding te krijgen voor het reizen met eigen auto.

2. Ben eerlijk tegen je studiebegeleider

In de ECJP COMMUNITY werd de vraag gesteld of je nou wel of niet aan je LOB’er verteld over je klachten. Ons antwoord is: ja.

Je trajectbegeleider, studiebegeleider of LOB’er is degene die jou het meest gaat begeleiden op school. Waar je terecht kunt met je vragen of problemen. Het is raadzaam om ook gauw genoeg met je studiebegeleider in gesprek te gaan over jouw lichamelijke of psychische klachten. Hoe eerlijker jij bent, hoe beter zij met jouw situatie kunnen omgaan en mee kunnen denken over mogelijkheden. Als jij niets verteld (uit angst, schaamte of omdat je vindt dat het niet nodig is) kun je ook niet verwachten dat ze op welke manier dan ook rekening met je houden.

Het is misschien lastig om te praten over je klachten, maar zeker met je studie wel belangrijk. Hoe eerlijker jij bent, hoe meer hulp je kunt verwachten en hoe groter de kans dus is dat jij je studie kunt afmaken.

3. Zoek naar mogelijkheden en oplossingen

Het is heel makkelijk om bij bepaalde dingen te roepen dat je iets niet kunt, of te klagen over een situatie. Maar het is veel meer helpend om te kijken naar mogelijkheden en oplossingen. Duren de schooldagen te lang? Overleg met je begeleider(s) of het mogelijk is een aantal taken vanuit huis te doen. Of regel op stage dat je net wat minder uur stage hoeft te lopen. Vaak zijn er wel mogelijkheden om dingen net wat anders te doen, maar je zult er zelf om moeten vragen.

Als jij kunt aangeven wat je nodig hebt (en waarom!) zijn leraren of stagebegeleiders vaak wel geneigd om met je mee te denken. Gooi het balletje gewoon op, nee heb je, ja kun je krijgen!

4. Plan voldoende tijd in voor jezelf

Heel verleidelijk misschien om het grootste deel van je tijd te besteden aan school en studie, maar er is méér in het leven dan alleen dat. Zeker wanneer je lichamelijke en/of psychische klachten hebt is het heel belangrijk om voldoende tijd voor jezelf in te plannen, zodat je lichaam ook weer kan herstellen. Ga na school even een uurtje op bed liggen, kijk even een serie of lees een boek. Doe iets waardoor jij kunt ontspannen en bijkomen.

Door deze tijd voor jezelf voldoende in te plannen kun je het waarschijnlijk allemaal ook beter volhouden. Een goede balans tussen in- en ontspanning is heel belangrijk voor je lichaam, zeker wanneer je maar beperkte energie hebt.

“Velen zijn snel geneigd om zichzelf ergens onderaan het prioriteitenlijstje te zetten, maar het is juist de bedoeling dat je zelf bovenaan komt te staan!”

5. Praat met een vertrouwenspersoon

Bijna iedere school heeft wel een vertrouwenspersoon beschikbaar waar je onder schooltijd mee kunt praten. Dit kan gaan over jouw situatie op school maar ook over je lichamelijke en/of psychische klachten. Een vertrouwenspersoon kan met jou meekijken om wat meer overzicht te creëren en te kijken wat voor jou haalbaar is.

Het kan heel fijn zijn om met een vertrouwenspersoon in gesprek te gaan, om gewoon even je verhaal te kunnen doen. School kan zwaar zijn als je ook nog ziek bent. Probeer daarom alles wat aangeboden wordt aan te nemen om het net wat makkelijker te maken, zoals het in gesprek gaan met een vertrouwenspersoon.

6. Zet jezelf op de eerste plaats

Velen zijn snel geneigd om zichzelf ergens onderaan het prioriteitenlijstje te zetten, maar het is juist de bedoeling dat je zelf bovenaan komt te staan! Jij bent de belangrijkste persoon in je leven en zo hoor je ook voor jezelf te zorgen. Als het niet goed met je gaat: meld je dan ziek. Moet je iets doen wat voor jou niet haalbaar is? Laat het weten.

Kom voor jezelf op en bewaak jouw grenzen. Denk eerst aan jezelf en handel vanuit die situatie. Het is misschien lastig, maar wel iets wat belangrijk is. Want hoe meer jij aan jezelf denkt, hoe minder je over je grenzen gaat.

Bekijk alle praktische informatie over school en studie met een lichamelijke of psychische aandoening >>

7. Praat met klasgenoten

Waarschijnlijk heb je niet met iedereen in de klas een goede band, dat is ook bijna niet te doen. Je kunt de mensen uit jouw klas die je wel aardig vindt, vertellen over jouw aandoening. Niet om aandacht te vragen, maar om hen op de hoogte te stellen zodat ze rekening met je kunnen houden. Vaak schept het een hoop duidelijkheid wanneer je vertelt over jouw aandoening. Je kunt dit heel selectief doen; begin bij de mensen die je leuk vindt, voor wie het belangrijk is om te weten.

Je hoeft niet te koop te lopen met je verhaal, maar juist door het te delen komt er soms net wat meer begrip.

Vergeet niet te genieten

Naast het feit dat het zwaar kan zijn om een studie te volgen met een chronische aandoening is het vooral ook erg leuk. Als het goed is heb je een richting gekozen die bij jou aansluit en wat jij leuk vind om te doen wat het natuurlijk al makkelijker maakt om naar school te gaan. Geniet van je studietijd en probeer er het beste van te maken, voor je het weet heb je je diploma alweer op zak!

 

Wil jij nou met jongeren kunnen praten of zulke situaties? Meld je aan voor de ECJP Community op Facebook!

 

Op de hoogte blijven van ECJP? Volg ons via Facebook & Instagram

Lettertype vergroten
Draai contrast om