Sporten met een chronische aandoening: Zo pak je het aan

sporten chronische aandoening

Sporten met een chronische aandoening: Zo pak je het aan

Voor veel mensen met psychische en fysieke klachten is het belangrijk om voldoende in beweging te blijven (voor gezonde mensen overigens ook ;)). Maar hoe pak je sporten met een chronische aandoening aan? Welke sport past bij je? En hoe krijg je de juiste ondersteuning? Op deze vragen geven we je antwoord!

Sporten met een chronische aandoening: zo pak je het aan

Waarom is sporten met een chronische aandoening zo belangrijk? Als je fysieke klachten hebt kan beweging er voor zorgen dat de spieren en gewrichten soepel blijven of sterker worden. Dit kan bijdrage aan minder pijnklachten en meer bewegingsmogelijkheden. Daarnaast is het gunstig om je conditie op te bouwen, want hoe beter je conditie is, hoe makkelijker je je dag door kunt komen.

Als je psychische klachten hebt kan het fijn zijn om middels beweging even uit je hoofd te komen en je emoties om te zetten. Je kunt het er letterlijk allemaal even uitgooien. Daarnaast zorgt beweging voor de aanmaak van endorfine wat ook wel het ‘gelukshormoon’ wordt genoemd. In de meeste gevallen zul je daarom ervaren dat je je na het sporten of bewegen net wat beter voelt.

Wat ook meespeelt is dat ziek zijn veel stress kan geven, ook daar kan sport bij helpen. Door in beweging te komen kun je stress loslaten wat weer bijdraagt aan een betere gemoedstoestand.

Zoek iets wat past bij jouw mogelijkheden

Voldoende beweging hebben we allemaal nodig, maar wanneer je fysieke klachten hebt kan dit best wel een uitdaging zijn. Het is daarom belangrijk om een vorm van beweging te vinden die past bij jouw klachten. Misschien is het voor jou het beste om een rustige vorm van beweging te doen zoals wandelen of yoga. Maar voor een ander kan het weer goed zijn om juist spiertraining te doen, te zwemmen of cardio te doen.

Wat bij jou past is een kwestie van uitproberen. Soms denken we namelijk dat iets niet mogelijk is, maar dat wil niet altijd zeggen dat dat ook de waarheid is. Alleen door dingen te proberen (kies wel iets wat je ook leuk vindt, zo houd je het langer vol) kun je gaan ervaren wat bij jou past.

“Het voelt misschien suf en saai om op een laag tempo in te stappen, maar juist door dit wel te doen kun je het gaan opbouwen en zul je minder snel tegen de muur aanlopen.”

Vraag om extra begeleiding

Het is in veel gevallen mogelijk om bij de sportinstructeur of -docent aan te geven dat je klachten hebt en extra ondersteuning nodig hebt. Op deze manier dek je jezelf alvast wat in en weet je dat je het niet alleen hoeft te doen. Er is altijd iemand die met je meekijkt en ondersteuning kan bieden.

Je kunt bij fitness bijvoorbeeld ook een personal trainer in de hand nemen. Iemand die continu met je meekijkt, een plan maakt wat op jou is afgestemd en je helpt met de juiste houdingen. Je weet dan ook zeker dat je het op de juiste manier aanpakt en je lichaam niet overbelast wordt.

Sport in een warmtecabine

Tegenwoordig is het mogelijk om te sporten in een warmtecabine – niet om extra te zweten, maar om je spieren meer ondersteuning te bieden. Door in een warmtecabine te sporten is bewegen net wat makkelijker en houd je er ook minder spierpijn aan over. Ook hierbij wordt in de meeste gevallen een schema gemaakt wat op jou is afgestemd zodat het past bij jouw behoeften, klachten en mogelijkheden.

Via deze link lees je meer over de functie van warmte en infrarood tijdens het sporten.

Beweeg vanuit huis

Er zijn ook verschillende mogelijkheden om thuis meer te bewegen. Zo kun je ‘s morgens meedoen met Nederland in beweging, zijn er verschillende YouTube kanalen waarmee je yoga vanuit huis kunt doen of zijn er apps waarmee je een workout in elkaar kunt zetten. Ook kun je een hometrainer aanschaffen zodat je vanuit huis cardio kunt doen, bijvoorbeeld middels een fiets, crosstrainer of loopband.

Op deze manier kan het al wat makkelijker worden om in beweging te komen. Het voordeel is dat je lekker thuis kunt blijven maar het nadeel kan wel zijn dat je niet in een groep zit (wat weer goed is voor je sociale contacten).

Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om dagelijks voldoende te wandelen of wat vaker de fiets te pakken in plaats van de auto (indien mogelijk natuurlijk). Ook dit draagt bij aan je dagelijkse beweging.

Sport vanuit een rolstoel

Tegenwoordig zijn er veel verschillende sportmogelijkheden als je in een rolstoel zit. Zit jij in een rolstoel en wil je graag een sport gaan beoefenen? Zoek eens via het internet welke mogelijkheden er zijn bij jou in de buurt. Op deze manier kun je dus ook vanuit je rolstoel meedoen met een (team)sport en lekker in beweging blijven.

Twee organisaties die je kunnen helpen bij het vinden van een geschikte sport lees je verderop in dit artikel.

Bouw het rustig op

Als je net begint met sporten is het belangrijk om het rustig op te bouwen zodat je lichaam eraan kan wennen. Het voelt misschien suf en saai om op een laag tempo in te stappen, maar juist door dit wel te doen kun je het gaan opbouwen en zul je minder snel tegen de muur aanlopen.

Als het goed is kun je telkens een niveau omhoog wat een erg voldaan gevoel geeft. Geef jezelf en je lichaam de kans om eraan te wennen. En moet je even een stapje terug doen? Ook dat is oké en hoort erbij. Blijf naar je lichaam luisteren en speel daar op in.

Organisaties die hulp bieden bij het vinden van een passende sport

Er zijn verschillende organisaties die hulp kunnen bieden bij het vinden van de juiste sport als je een chronische aandoening hebt, we benoemen er drie.

Uniek Sporten

Via de website van Unieksporten.nl kun je zoeken naar sportmogelijkheden bij jou in de buurt waar begeleiding of ondersteuning is voor mensen met een chronische aandoening. Je kunt zoeken naar een sportvereniging bij jou in de buurt door je woonplaats, soort aandoening, leeftijd en sportcategorie in te vullen.

Daarnaast is er voor iedere regio een contactpersoon die je kunt benaderen voor persoonlijk sportadvies. Op deze manier kun je dus geholpen worden om een sport te vinden die bij jou aansluit.

Bekijk de website van Uniek Sporten >>

Gehandicaptensport Nederland

Ook via de site van GehandicaptensportNederland.nl kun je zoeken naar een passende sport of vereniging bij jou in de buurt. Op de website kun je aanvinken in welke regio je een vereniging zoekt en wat voor soort sport je wilt uitvoeren. Ook zij hebben een optie om telefonisch contact op te nemen om advies te geven of vragen te beantwoorden.

Bekijk de website van Gehandicaptensport Nederland >>

SportZorg

SportZorg is een voorlichtingswebsite van sportartsen in Nederland. Je kunt per aandoening bekijken wat voor manier van bewegen het beste is, waar je rekening mee dient te houden en welke mogelijkheden er zijn. Je klikt op de aandoening die je hebt en vervolgens zie je handige tips die gunstig zijn bij jouw aandoening.

Daarnaast vind je er handige oefeningen en informatie over voeding.

Bekijk de website van Sportzorg.nl >>

Financiële ondersteuning

Daarnaast is het ook mogelijk om financiële ondersteuning te krijgen als je zelf niet voldoende inkomen hebt om een sport abonnement te betalen.

Jeugdfonds Sport en Cultuur

Bij het Jeugdfonds Sport en Cultuur kun je een aanvraag doen om kosten voor sport en beweging te laten financieren als je zelf – bijvoorbeeld door een uitkering – weinig geld hebt om te kunnen gaan sporten. Dit is echter niet in iedere regio mogelijk. Bekijk de site of er voor jou een mogelijkheid is om financiering te ontvangen.

Bekijk de website van Jeugdfonds Sport en Cultuur >>

Sporten met een chronische aandoening, hoe pak jij het aan?

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er dus verschillende mogelijkheden om ook met een chronische aandoening te sporten en bewegen. Het belangrijkste is dat je blijft luisteren naar je lichaam en doet wat voor jou haalbaar is. Ook is het belangrijk dat je iets doet wat je leuk vindt zodat je er ook echt plezier uit haalt en niet met tegenzin naar de sportschool gaat.

Nu zijn we natuurlijk erg benieuwd naar het volgende:

Hoe pak jij sporten met een chronische aandoening aan? Heb jij iets gevonden wat helemaal bij je past? Laat het weten in een reactie!

 

Nog even verder lezen?

 

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Geef een reactie:
Meer artikelen

Hulp nodig?

App of mail ons:

More Posts

Of bericht ons op Facebook:

Ervaringscentrum Jong Perspectief...

is dé plek voor en door jongeren met een chronische aandoening of beperking.

Bij ECJP is kun je je vraag of situatie kwijt kunt en vind je praktische steun.

Lees herkenbare ervaringsverhalen en nuttige informatie die je verder helpt met jouw situatie! We zijn er om het het gemakkelijker te maken om keuzes te maken en om twijfels weg te nemen, zodat we met elkaar het maximale uit het leven kunnen halen.

Lettertype vergroten
Draai contrast om
Scroll naar top