Stage lopen met een chronische aandoening kan lastig zijn, want wat vertel je je stagebegeleider? Anderzijds is het een fijne manier om te ontdekken wat jij wel en niet kunt en wat voor werk het meest past bij jouw situatie. Maar wat vertel je je stagebegeleider? Je leest er meer over in deze blog.

Chronische aandoening en stage lopen: wat vertel je je stagebegeleider?

Stage is een voorbereiding op het werkveld. Een manier om ervaring op te doen in de praktijk. Het is een fijne leerschool om te ontdekken hoe het er nou werkelijk aan toe gaat in het werkveld maar ook om te ervaren wat bij jou past. Jouw stagebegeleider is er om jou te begeleiden in dit leerproces en oordeelt jou op hoe jij functioneert.

Wanneer je tijdens je stageperiode mogelijk belemmerd kan worden door je chronische aandoening is het raadzaam om eerlijk te zijn. Alleen op deze manier kunnen je collega’s ook rekening met je houden en je voorkomt dat je verkeerd beoordeeld wordt op jouw functioneren.

 

“Ik kreeg te horen dat als ik niet beter zou functioneren, mijn stage op zou houden. Mijn houding was vaak afwezig, ongeïnteresseerd en ik had weinig interactie met de cliënten.

Dat dit kwam omdat ik altijd pijn had en amper wist hoe ik de dagen vol moest houden wisten zij niet.”

Ervaring van Nathalie: stage en chronische pijn

“Tijdens mijn eerste jaar stage van de opleiding tot Persoonlijk begeleider gehandicaptenzorg had ik al continu pijn in mijn rug, nek en schouders en had ik minder energie. Ik was in die periode nog erg zoekende en heb mijn stagebegeleiders niets verteld.

Voor de herfstvakantie was de eerste evaluatie met mijn stagebegeleiders en docent, en deze was niet mis. Ik kreeg te horen dat als ik niet beter zou functioneren, mijn stage op zou houden. Mijn houding was vaak afwezig, ongeïnteresseerd en ik had weinig interactie met de cliënten.

Dat dit kwam omdat ik altijd pijn had en amper wist hoe ik de dagen vol moest houden wisten zij niet.

Uiteindelijk ben ik in tranen uitgebarsten en vertelde ik van mijn situatie. Drie verbaasde gezichten keken naar me: “Waarom heb je dit nooit verteld?” De reden was dat ik me schaamde en zelf niet wist hoe ik er mee om moest gaan. Daarnaast vond ik dat ik gewoon moest kunnen functioneren, net zoals iedereen.

Ik heb tot de kerstvakantie de tijd gekregen om mezelf te laten zien. Maar ook om aan te geven hoe het met me gaat en eerlijk te zijn. Na dit gesprek is mijn stage een stuk beter gegaan: ik kreeg meer begrip, het werd voor mezelf wat makkelijker omdat ik niet continu op mijn tenen hoefde te lopen en uiteindelijk heb ik de stage met een 8 afgerond.”

stage

Als jij begrepen wilt worden, moet je eerlijk zijn

Mensen kunnen niet weten waar jij last van of moeite mee hebt als je ze niets verteld. Pas als jij eerlijk bent, kunnen anderen begrip opbrengen voor jouw situatie. Zeker als je zelf al het idee hebt dat jouw aandoening invloed gaat hebben op je functioneren.

Als je niet net zoals ik bijna van stage gestuurd wilt worden omdat je niet goed functioneert, kun je maar beter eerder aangeven waar jij moeite mee hebt.

Het is misschien niet makkelijk om anderen te vertellen dat je niet volledig kunt functioneren, maar anderzijds kan er op deze manier wel gekeken worden naar eventuele aanpassingen en oplossingen.

Lees ook: Waarom praten over lichamelijke of psychische klachten zo belangrijk is >>

Bedenk vooraf wat je nodig hebt

Het wordt gewaardeerd als je zelf initiatief toont en aangeeft wat jou kan helpen om de stage zo goed mogelijk af te ronden. Hiervoor is het belangrijk om bij jezelf na te gaan wat jij nodig hebt om goed te kunnen functioneren, bijvoorbeeld:

Het aantal uren

  • Je kunt hierover in gesprek gaan met je decaan, het is mogelijk dat het maximaal aantal stage uren verminderd wordt als je een chronische aandoening hebt.
  • Bespreek dit met je stagebegeleider, geef eventueel aan dat je extra terugkomt in de vakantie.
  • Plan eventueel wat extra rustmomenten tussendoor als dit mogelijk is
  • Bij wisselende diensten is het een optie om afspraken te maken dat er geen avond- en ochtenddienst worden gepland na elkaar

Belastbaarheid

  • Bij welke taken heb je extra ondersteuning nodig of kan je sowieso niet alleen uitvoeren? Als je dit vooraf kenbaar kunt maken weet jouw stagebegeleider ook beter wat ze kunnen verwachten.

Functioneren

  • Welke taken kun jij wél heel goed uitvoeren (ook heel belangrijk om te benoemen! Je bent overigens meer dan je aandoening)
  • Waar heb jij moeite mee/ ondersteuning bij nodig?
  • Bedenk waar jij juist door je aandoening in uit blinkt! Bijvoorbeeld oog voor detail, doordat je autisme hebt. Probleemoplossend denkvermogen omdat je al vaker in een lastige situatie hebt gezeten. Of juist out of the box denken. Benoem deze kwaliteiten.
  • Laat zien dat je doelgericht bent ondanks dat je beperkt wordt door lichamelijke en/of psychische klachten. Dit toont aan dat je het graag wilt laten slagen; altijd positief!

Dit zijn een aantal voorbeelden van mogelijke aanpassingen tijdens je stage. Dit is natuurlijk bij iedere situatie anders en daarom ook belangrijk om vanuit jezelf in te vullen.

Regelingen vanuit school

Hoewel het absoluut mogelijk is dat je zelf het een en ander regelt, zijn er natuurlijk ook regelingen en wetten voor studenten met een chronische aandoening. Deze gelden ook tijdens stage.

In een PDF van Handicap en Studie over Recht op gelijke behandeling voor studenten met een handicap of een chronische ziekte las ik het volgende:

“De verplichting* om aanpassingen te verrichten geldt ook voor stages. Zo zal de onderwijsinstelling moeten onderzoeken of de student ook op een andere manier aan de stageverplichting kan voldoen. Het stagebedrijf en de onderwijsinstelling zullen dan overleggen wat de mogelijkheden zijn.”

*In de wet is bepaald dat wanneer een student met een beperking om een aanpassing vraagt, de onderwijsinstelling verplicht is deze te realiseren. Voorbeelden van aanpassingen zijn: aangepast studiemateriaal (bijvoorbeeld collegestof digitaal), een rolstoeltoegankelijk leslokaal en extra tijd voor examens. Soms zal de gevraagde aanpassing te veel van de onderwijsinstelling vragen. In dat geval mag de onderwijsinstelling de aanpassing weigeren. Bijvoorbeeld omdat de kosten te hoog zijn of omdat een bepaalde aanpassing technisch zeer moeilijk uit te voeren is. In de wet heet dat dan onevenredig belastend. De onderwijsinstelling moet in dat geval wel onderzoeken of een andere aanpassing wellicht ook doeltreffend kan zijn.

Bespreek daarom altijd met je decaan of trajectbegeleider wat de mogelijkheden zijn. Mocht je dit een lastig onderwerp vinden kun je eventueel bij de vertrouwenspersoon van je opleiding terecht.

Vergeet niet te genieten van deze leerzame periode!

Hoewel stage misschien pittig kan zijn als je een chronische aandoening is, is het tegelijkertijd ook onwijs leerzaam. Je leert meer over het werkveld, over wat bij je past maar ook zeker over jezelf.

Ben eerlijk en blijf communiceren, daar zul je het meeste mee bereiken!

Heb jij ervaring met stage lopen met een chronische aandoening? Wat is jouw gouden tip? Laat het weten in een reactie onder dit bericht!

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook & Instagram

Lettertype vergroten
Draai contrast om