Stress is iets waar veel jongeren last van hebben. Er wordt tegenwoordig veel van je verwacht en het kan moeilijk zijn om daaraan te voldoen. Het is belangrijk om deze stress te verminderen; stress kost het lichaam namelijk veel energie en zeker als je een chronische aandoening hebt kun je die energie wel beter gebruiken.

Stress verminderen: 9 Praktische tips die je direct kunt toepassen

Dat stress slecht voor ons is, dat is niets nieuws. De vraag is alleen: hoe kom je er vanaf? Een beetje stress is niet verkeerd, dit heb je soms zelfs nodig om beter te kunnen presteren. Maar wanneer je continu stress ervaart wordt het ongezond.

We hebben 9 praktische tips voor je om stress direct te verminderen.

1. Zorg voor voldoende slaap

Om zowel lichamelijk en geestelijk goed uit te kunnen rusten en herstellen is een goede nachtrust van belang. Slaap wordt vaak niet als prioriteit gezien terwijl het dit wel hoort te zijn. Zorg dat je gemiddeld 8 uur slaapt per nacht, zodat je lichaam de tijd heeft om tot rust te komen.

Wat kan helpen is een goede planning: zorg dat je ‘s avonds niet te veel plant en wen jezelf een vaste avond routine aan. Een rustige avond zorgt er vaak voor dat je beter kunt slapen. Daarnaast zul je de dag daarna ook productiever zijn en meer kunnen hebben als je goed en genoeg geslapen hebt.

“Vaak zijn we gefocust op de dingen die moeten en van ons verwacht worden maar vergeet niet om ook af en toe te genieten”

2. Ga de natuur in

Veel mensen komen in de natuur helemaal tot rust. Even een (korte) wandeling, of lekker op een bankje zitten staren naar alles om je heen kan erg ontspannend zijn. Plan wat vaker momenten dat je naar een bos of natuurgebied bij jou in de buurt gaat. Ga even een rondje wandelen en probeer je te focussen op de natuur om je heen zodat je niet te veel gaat nadenken.

Geniet van de rust, van wat je ziet en hoort, zodat je lichamelijk én geestelijk de ontspanning ervaart.

3. Lees een boek

Door te lezen kun je je gedachten makkelijker opzij zetten omdat je iets hebt om je op te focussen. Dwalen je gedachten alsnog af? Ga dan sneller lezen: je hersenen hebben behoefte aan meer prikkels. Een goed boek kan ervoor zorgen dat je de tijd even vergeet en lekker kunt ontspannen.

Hou je niet van lezen? Ga een serie of film kijken en zet je telefoon op stil zodat je niet wordt afgeleid.

Zowel bij het lezen als bij TV kijken: maak het jezelf comfortabel. Schenk een kop koffie of thee voor jezelf in, trek je trainingsbroek aan en geniet van het moment.

Stress

4. Ga naar een vriend(in) toe

Het kan zo fijn zijn om even met iemand te kletsen, te lachen en je verhaal te delen. Daarnaast zorgen goede vriendschappen er vaak ook voor dat je weer wat energie krijgt en op kunt laden. Stress verminderen hoeft niet perse met iets wat rustgevend is. Soms kan het juist helpen om mensen op te zoeken zodat je even met andere dingen bezig kunt zijn.

Geen mogelijkheid om te reizen? Vraag of je vriend(in) naar jou toe komt of spreek elkaar via Skype of de telefoon.

Lees ook: Hoe onderhoud je sociale contacten als je maar beperkte energie hebt? >>

5. Muziek luisteren

Muziek kan een heerlijke ontspanning bieden. Het kan er voor zorgen dat je meer rust ervaart, vrolijk wordt van wat je hoort of dat je alles even kunt loslaten. Muziek is een makkelijke en fijne manier om afleiding te zoeken.

TIP: Luister vrolijke muziek met positieve teksten zodat je humeur wat verbeterd. En als je er zin in hebt, zing dan lekker mee of dans op de muziek. Dit is zo fijn en het zorgt voor totale ontspanning.

6. Doe iets wat je leuk vindt

Om stress los te laten is het belangrijk om met dingen bezig te zijn die jou ontspanning geven of waar je blij van wordt. Neem een uur (of langer) de tijd om met je hobby bezig te zijn, zoals kaarten maken, tuinieren, paardrijden, schilderen, wandelen of creatief bezig zijn. Je zult merken dat je hiermee je hoofd even kunt leegmaken en de tijd vergeet.

Plan zo’n momenten een paar keer per week, zodat je vaak genoeg de tijd neemt om iets te doen waar je blij van wordt.

7. Maak een goede planning

Om stress permanent te verminderen kan een goede planning ondersteuning bieden. Als jij vooraf duidelijk hebt waar je aantoe bent kom je minder snel voor verrassingen te staan. Plan ook de momenten om iets te doen wat je leuk vindt of om even te rusten. Want deze momenten schieten er snel bij in wanneer je continu stress ervaart. Door dit vast te zetten in je agenda zal het ook makkelijker zijn om die tijd voor jezelf ook daadwerkelijk te nemen.

Lees ook: Jong en een chronische aandoening: 5 tips voor meer tijd voor jezelf

8. Mediteren

Het klinkt misschien wat zweverig, maar mediteren kan absoluut helpen om stress te verminderen. Het helpt je om je gedachten los te laten en in het NU te leven. Daarnaast kan het bijdragen aan een positieve mindset en meer rust. Je kunt mediteren door 5 minuten in stilte te gaan zitten en je te focussen op je ademhaling, maar er zijn ook verschillende gesproken meditaties te beluisteren via YouTube of apps zoals Headspace.

Het is iets wat je kunt leren en wat misschien ook bij je moet passen. Maar het is zeker het proberen waard.

9. Geef je grenzen aan

Door wat vaker ‘nee’ te zeggen tegen anderen en je grenzen aan te geven creëer je meer rust voor jezelf. Het helpt je om jezelf (en jouw energie en lichamelijke en psychische gezondheid) te beschermen tegen dingen die je eigenlijk niet wilt of kunt doen. In het begin zal dit lastig zijn en gepaard gaan met weerstand, maar juist door het vaker te doen wordt het makkelijker.

Jij bent niet verantwoordelijk voor anderen en door vaker nee te zeggen, kun je ook je stress verlagen.

Lees ook: Grenzen aangeven: 8 redenen waarom het je verder gaat helpen >>

Vergeet niet te genieten

Een chronische ziekte gecombineerd met de prestatiemaatschappij waarin we leven kan pittig zijn. Vaak zijn we gefocust op de dingen die moeten en van ons verwacht worden maar vergeet niet om ook af en toe te genieten. Om dingen te doen waar je blij van wordt en energie van krijgt zodat je momenten hebt om te ontspannen.

Check ook altijd waar je recht op hebt omtrent vergoedingen, regelingen of aanpassingen. Hierover vind je veel informatie op onze website. Kom je er niet uit? App ons dan gratis, dan kijken we even met je mee.

 

Wat helpt jou om stress los te laten? Laat het weten in een reactie onder dit bericht óf deel het via de ECJP Community!

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Lettertype vergroten
Draai contrast om