Praktische tips bij chronische vermoeidheid, deel #1 (1 t/m 9)

chronische vermoeidheid

Praktische tips bij chronische vermoeidheid, deel #1 (1 t/m 9)

Of je nou een psychische of fysieke aandoening hebt; chronische vermoeidheid is iets waar vrijwel iedereen met een chronische aandoening last van heeft. Het hebben van een aandoening kost het lichaam veel energie, daarbij is het mentaal ook een lastige strijd waar nogal wat energie in gaat zitten. Daarom zijn we via Instagram en onze Facebook community op zoek gegaan naar tips om met chronische vermoeidheid om te gaan. En die delen we vandaag met je!

Chronische vermoeidheid, hoe ga je er mee om? #1

Vermoeidheid is erg lastig en vervelend; hoewel je (chronische) pijn tot een bepaald level wel even kunt negeren, is dat bij vermoeidheid geen mogelijkheid. Daar kun je enkel aan toe geven. Toch hebben de jongeren die ons volgen handige tips gedeeld om zo goed mogelijk met chronische vermoeidheid om te gaan. We kregen zoveel tips binnen, dat we het hebben opgesplitst in twee delen; bij deze deel 1!

1. Vaste tijd naar bed en vaste tijd opstaan

Voor je lichaam is ritme erg prettig, daarnaast wordt slapen ook makkelijker als je vaste tijden hebt om naar bed te gaan en om op te staan. Je lichaam raakt eraan gewend en weet hierdoor waar het aan toe is waardoor er ook optimaal gebruik gemaakt wordt van slaap. Daarbij heeft een vast ritme verschillende voordelen:

  • Het zorgt ervoor dat je overdag meer energie hebt
  • Je valt makkelijker in slaap (omdat je lichaam weet waar het aantoe is)
  • Opstaan gaat gemakkelijker (ook hier speelt gewenning van het lichaam een grote rol)
  • Een vast ritme kan bijdragen aan meer energie overdag

Als je van jezelf weet hoeveel uur slaap je gemiddeld nodig hebt, kun je aan de hand daarvan voor jezelf bepalen hoe laat je gaat slapen en hoe laat je op staat.

2. Mindfulness

Mindfulness houdt in dat je dingen met je volledige aandacht doet en in het hier en NU. Dit kan ondersteuning bieden om meer ontspanning en rust te ervaren. Daarnaast helpt dit je om aanwezig te kunnen én durven zijn bij de behoefte die je lichaam heeft en daaraan toe te geven. Vaak weten we wel wat het belangrijkste is om te doen als vermoeidheid optreed, maar is het moeilijk om daarnaar te handelen. Mindfulness kan hierbij ondersteuning bieden.

“Juist dingen doen die je niet wilt, kunt of waar je eigenlijk geen energie voor hebt vragen veel van je en kunnen je helemaal uitputten.”

3. ‘s Morgens vroeg al iets fysieks doen

Dit klinkt misschien tegenstrijdig, maar juist op tijd opstaan en iets fysieks doen in de ochtend kan zorgen voor een energie boost. Je hoeft niet meteen te gaan hardlopen of je uit te sloven in de sportschool – een rondje wandelen, yoga beoefenen of 20 minuten fietsen op de hometrainer kan voldoende zijn om je lichaam te activeren.

Hoewel dit in het begin best pittig kan zijn, zul je uiteindelijk merken dat het helpt om gedurende de dag meer energie te ervaren. Daarbij wordt er door beweging endorfine aangemaakt wat weer bijdraagt aan een betere gemoedstoestand – da’s dus mooi meegenomen!

4. Rustmomenten, middagdutjes en voldoende pauze

Dit is wellicht en wat meer voor de hand liggende tip, maar we delen hem toch omdat we weten dat veel jongeren dit een lastige vinden.

Om de dag goed door te komen kan het gunstig zijn om wat extra rust- of pauze momenten in te plannen zodat je de tijd hebt om even op te laden tussendoor. Ook het doen van een powernap of middagdutje kan een uitkomst bieden om daarna nog iets met je dag te kunnen doen zonder dat je je volledig uitgeput voelt.

Dit is niet stom of beschamend, dit is een vorm van zelfzorg. Als het jou helpt om door rustmomenten, extra pauze of een dutje tussen de middag beter de dag door te komen is het dat meer dan waard. Luister naar je lichaam en doe wat het nodig heeft.

chronische vermoeidheid

5. Leg de lat wat lager en ben minder streng voor jezelf

Als iets veel energie kost is het van alles willen doen wat eigenlijk niet haalbaar is en jezelf allerlei dingen voorleggen die je ‘moet’ doen. Het kan erg confronterend zijn om een chronische aandoening te hebben en misschien wíl je helemaal niet toegeven aan de vermoeidheid; dat is meer dan logisch.

Toch is het verstandig om de lat wat lager te leggen voor jezelf en minder streng te zijn. Je aandoening en vermoeidheid verdwijnen niet ineens door het te negeren en continu maar door te gaan; integendeel zelfs.

Juist door de lat lager te leggen en vaker toe te geven aan dat wat voor jou belangrijk is, kun je voorkomen dat je volledig uitgeput raakt.

6. Stel jezelf een aantal vragen

Teamlid Mandy heeft een hele handige manier om voor jezelf te bepalen of je iets wel of beter niet kunt doen, namelijk door jezelf een aantal vragen te stellen:

  • Wil ik dit?
  • Kan ik dit?
  • Heb ik hier de energie voor?

Beantwoord je ook maar één van de drie vragen met ‘nee’ is het uiteindelijke antwoord ‘nee’. Dit is een handige manier voor als je twijfelt wat het beste voor je is en hiermee kun je voorkomen dat je over je grenzen gaat. Juist dingen doen die je niet wilt, kunt of waar je eigenlijk geen energie voor hebt vragen veel van je en kunnen je helemaal uitputten. Bescherm jezelf door wat vaker ‘nee’ te zeggen als het voor jou eigenlijk niet haalbaar is.

7. Hoe is jouw mindset over nietsdoen en luieren?

Een belangrijk punt om je bewust over te zijn is hoe jij denkt over nietsdoen en luieren. Vind jij dit ‘nutteloos’ en geeft het je een negatief gevoel als je niets doet? Of zie je dit juist als een manier om te herstellen en op te knappen?

Velen hebben een negatieve mindset over het nemen van rust en zien dit als iets stoms. Op deze manier wordt het ook moeilijker om je rust te nemen en eventueel te slapen tussen de middag. Door je mindset hierover te veranderen, zul je merken dat het ook wat makkelijker wordt om de rust echt te nemen.

En onthoud:

“When I am resting because my body is weak, I need to remember that I’m not wasting the day doing nothing. I am doing exactly what I need to do. I am recovering.”

8. Controleer wat voeding met je doet

Voeding heeft veel invloed op de energiebalans, het kan daarom gunstig zijn om een tijdje bij te houden wat en hoeveel je eet, en hoe je energie is. Op deze manier kun je mogelijk achterhalen wat voor voeding je lichaam veel energie kost, en op welke soort voeding je beter reageert.

Als je hier een duidelijk inzicht in hebt kun je meer rekening houden met je voeding en via deze manier wellicht ook minder last hebben van vermoeidheid en energie wisselingen. Zo is voldoende drinken erg belangrijk en kun je suiker beter laten staan; dit geeft voor even wel energie maar zorgt ook snel genoeg weer voor een dip.

9. Maak gebruik van supplementen

Er zijn verschillende supplementen die baat kunnen bieden bij een laag energieniveau. Als eerste kan het gunstig zijn om bloed te laten prikken om te achterhalen of je misschien last hebt van een vitaminen of mineralen tekort. Kom je niets tekort, maar wil je toch graag supplementen gebruiken? Lees je dan goed in of overleg met je huisarts of een alternatief genezer.

Door één van onze lezers, Lianne, werden de supplementen D-Ribose en Q10 aangeraden. Beide supplementen met als belangrijkste doel: het leveren van energie.

Omgaan met chronische vermoeidheid

Chronische vermoeidheid is erg lastig, juist daarom is het belangrijk om het voor jezelf zo makkelijk mogelijk te maken. Door rekening te houden met je lichaam, de signalen te leren herkennen en te doen wat voor jou het belangrijkste is kun je de klachten wat beperken. Echter is dit een proces waar wel wat tijd in gaat zitten en die mag je er ook voor nemen.

Wil jij hier graag over sparren met lotgenoten? Meld je aan bij de ECJP Community en kom in contact met andere jongeren met een chronische aandoening!

Binnenkort delen we deel #2 met tips bij chronische vermoeidheid.

Heb jij nog een tip die absoluut niet mag ontbreken? Deel het met ons in een reactie!

 

Nog even verder lezen?

 

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Geef een reactie:
Meer artikelen

Hulp nodig?

App of mail ons:

More Posts

Of bericht ons op Facebook:

Ervaringscentrum Jong Perspectief...

is dé plek voor en door jongeren met een chronische aandoening of beperking.

Bij ECJP is kun je je vraag of situatie kwijt kunt en vind je praktische steun.

Lees herkenbare ervaringsverhalen en nuttige informatie die je verder helpt met jouw situatie! We zijn er om het het gemakkelijker te maken om keuzes te maken en om twijfels weg te nemen, zodat we met elkaar het maximale uit het leven kunnen halen.

Lettertype vergroten
Draai contrast om
Scroll naar top