Praktische tips bij chronische vermoeidheid, deel #2 (10 t/m 17)

chronische vermoeidheid

Praktische tips bij chronische vermoeidheid, deel #2 (10 t/m 17)

We vroegen een tijd terug via Instagram en onze ECJP Community naar persoonlijke tips bij chronische vermoeidheid. Veel jongeren met een chronische aandoening, zowel psychisch als lichamelijk, hebben hier namelijk last van. We kregen zo veel tips binnen, dat we de blog in twee delen hebben opgesplitst; deel 1 stond al online, en bij deze nu ook deel 2!

Chronische vermoeidheid, hoe ga je er mee om? #2

Ieder ontwikkeld en ontdekt zijn of haar eigen manieren om met vermoeidheid om te gaan, juist daarom is het zo waardevol om deze tips te bundelen en te delen want er zit er vast wel ééntje bij waar jij weer wat mee kunt.

10. Alternatieve therapie

Er zijn verschillende vormen van alternatieve therapie die ondersteuning kunnen bieden bij chronische vermoeidheid. Het voordeel van alternatieve therapie is dat er veelal gekeken wordt naar zowel het hele lichaam én naar de psyche; het hele systeem wordt bekeken en onderzocht omdat er bij alternatieve therapie vanuit wordt gegaan dat balans in het hele systeem het belangrijkste is.

Er wordt niet alleen gekeken naar vermoeidheid op zich, maar naar het totaalplaatje en dat kan veel inzichten opleveren. Onderstaande alternatieve therapievormen kunnen mogelijk ondersteuning bieden:

  • Haptotherapie: Aanraking tussen therapeut en patiënt staat centraal, via deze weg kun je in contact komen met gevoelens die opgeslagen zijn in het lichaam waardoor blokkades voelbaar kunnen worden. Bij deze vorm van therapie wordt je begeleid bij klachten die met denken, voelen en doen te maken hebben.
  • Bioresonantie therapie: Er wordt gesteld dat ieder orgaan een specifieke trillingsfrequentie heeft die bij ziekte of onbalans in het lichaam verstoord kan worden. Middels bioresonantie-apparaten kan onbalans worden vastgesteld. Dit kan vervolgens worden hersteld met specifieke trillingen.
  • Acupunctuur: In de Chinese geneeskunde wordt er vanuit gegaan dat er energie stroomt in bepaalde banen van het lichaam, dit worden meridianen genoemd. Als het lichaam niet in balans is, kan de energie geblokkeerd zijn. D.m.v. dunne naaldjes te plaatsen in de meridianen kan de energie weer stromen wat bijdraagt aan herstel van het lichaam.

11. Zelfsaboterende mindset leren herkennen

Herken jij dat? Dat je soms met jezelf in discussie gaat of zelfs gaat onderhandelen omdat je écht niet wilt toegeven aan vermoeidheid? Je staat jezelf in de weg maar wilt niet toegeven aan het feit dat je beter even rust kunt nemen – want dat wil je helemaal niet! Als je dit herkent, is het belangrijk om je vaker bewust te worden als je met zelfsabotage bezig bent.

Het is logisch dat je liever geen rust neemt als je van alles wilt doen, maar weet dat dat op zo’n moment soms wel het beste is. Je er tegen verzetten maakt het niet makkelijker, daarbij gaat zelfsabotage veelal gepaard met frustratie en irritatie wat ook niet goed is voor je energieniveau.

Houd jezelf minder voor de gek, en geef eraan toe als je merkt dat je rust nodig hebt.

12. Bewust zijn waarom je aandoening meer energie kost

Soms kan het al wat meer rust geven als je begrijpt wáárom je eigenlijk zo moe bent. Wat daarbij kan helpen is om je bewust te zijn waarom je aandoening zo veel energie kost.

Pijn bijvoorbeeld kost het lichaam veel energie. Als je last hebt van chronische pijn of door een aandoening vaker pijn hebt, is het vrij logisch dat je minder energie hebt. Je lichaam is druk bezig!

Dit geldt ook als je een aandoening hebt zoals bijvoorbeeld endometriose of de ziekte van Crohn als het lichaam het inwendig druk heeft met hetgeen wat niet goed functioneert, gaat ten koste gaat van je energie.

Ook bij psychische klachten is het verklaarbaar dat je minder energie hebt, het kost nou eenmaal veel energie als je niet goed in je vel zit, continu in je hoofd zit met van alles en veel bezig bent met overleven.

Begrijpen waarom je aandoening zo veel energie kost kan ondersteuning bieden bij het accepteren van chronische vermoeidheid. En zodra je het accepteert, kun je er beter mee omgaan en wordt zoeken naar oplossingen net wat makkelijker.

chronische vermoeidheid

13. Ritme en structuur, bewust plannen

Om je energie zo goed mogelijk te bewaken kan het helpen om ritme en structuur in te bouwen en een goede planning te maken. Hierdoor weet je beter waar je aantoe bent en kun je bewust je taken verdelen over de week zodat je een goede balans hebt tussen in- en ontspanning.

Soms kan het zelfs prettig zijn om je dag op een haalbare manier vol te plannen zodat je geen lege momenten hebt. Want niet weten wat te doen, kan ook vermoeiend zijn. Zorg er wel voor dat je planning haalbaar is en het een goed gevoel geeft; plan eventueel dingen tussendoor als meditatie, yoga of mindfulness.

14. Stel je grenzen en geef dit aan

We kregen een fijne tip over het aangeven van je grenzen: “Durf je grenzen te stellen, liever te hard en strikt dan te zacht. Dat we ons grenzen moeten kennen weten we allemaal maar hoe moeilijk is het (vooral in groepen) om je grenzen te stellen en je niet om te laten praten? In mijn ervaring, is het belangrijk om te oefenen hoe je het stellen van je grenzen formuleert. Als jij twijfel laat blijken of andere mensen niet tot last wil zijn, is het makkelijker voor mensen om je over te halen om wat langer te blijven als het gezellig is. Wees stellig in wat je wil en wat je gaat doen.”

Weten waar je grens ligt en deze aangeven is belangrijk als het gaat om het bewaken van je energie; zoals hierboven staat kan het helpen om er mee te oefenen, probeer dit uit bij mensen die je vertrouwd.

Lees ook: Grenzen aangeven, 8 redenen waarom het je verder gaat helpen >>

15. Ken de signalen van je lijf

Herken jij aan je lichaam wanneer het tijd is om even rust te nemen of iets ontspannends te doen? Door de signalen te leren kennen wordt het steeds makkelijker om tijdig bewuste keuzes te maken om bijvoorbeeld even een stapje terug te doen.

“Ken de signalen van je lijf! Niet alleen de signalen dat je jezelf hebt uitgeput, maar vooral de vroege subtiele signalen zodat je bewuste keuzes kan maken over je acties. Krijg je last van je voeten? Moeite met concentreren? Word je lacherig? Zware benen? Rugpijn?”

Dit zijn allemaal signalen die je kunt ervaren als het tijd is voor rust. Leer de signalen van je lichaam kennen zodat je ook sneller herkent wanneer het tijd is voor rust. Hoe beter je luistert naar de signalen, hoe meer je extreme vermoeidheid en uitputting kunt beperken.

“Het is logisch dat je liever geen rust neemt als je van alles wilt doen, maar weet dat dat op zo’n moment soms wel het beste is.”

16. Juist dingen gaan doen

Bij vermoeidheid wordt vaak gedacht dat het het beste is om rust te nemen en te ontspannen, terwijl het soms juist kan helpen om iets actiefs te gaan ondernemen. Echter is het de kunst om zelf te gaan herkennen wanneer je het beste kunt rusten, of juist beter iets kunt gaan ondernemen.

Dit is echt niet altijd makkelijk, want vaak wil je misschien het liefste even je ogen dicht doen of even serie kijken – een liefdevolle schop onder je kont kan hierbij wel eens helpen.

Het is een kwestie van uitproberen of dit voor jou werkt; ga de eerst volgende keer eens een rondje wandelen, bel een vriendin op om gezellig te kletsen of ga even naar de winkel om een leuk boek te kopen of ga iets anders leuks doen en kijk hoe je je daarna voelt!

In sommige gevallen geeft het juist energie om even actie te ondernemen, en voel je je daarna beter dan dat je voor de tv was blijven zitten.

17. Muziek luisteren (en dansen!)

“Bij mij werkt muziek met een goede beat. Maar eigenlijk gewoon elke muziek waar je vrolijk van wordt.” Deze sluit mooi aan op tip nummer 7, het luisteren van muziek en alles even los schudden door te dansen kan er aan bijdragen dat je in een hogere energie komt.

Muziek heeft een prettig effect, zeker als het lekker vrolijke muziek is! Daarbij zorgt het luisteren naar muziek en dansen ervoor dat je je fijner en vrolijker voelt; probeer het maar eens uit!

Ook dit is misschien iets waar je weinig trek in hebt als je moe bent, maar juist in beweging komen en lekker dansen op vrolijke muziek kan je helpen om je net wat energieker te voelen.

Wat helpt jou bij chronische vermoeidheid?

Dit was alweer het tweede deel over tips bij chronische vermoeidheid; deel 1 kun je hier lezen.

(Chronische) vermoeidheid is een vervelende bijkomstigheid als je een fysieke of psychische aandoening hebt. Juist daarom is het belangrijk om voor jezelf te ontdekken wat jou helpt om meer energie te ervaren en beter met vermoeidheid om te kunnen gaan.

Heb jij nog een tip die niet in deel 1 én deel 2 staat? Laat het dan zeker weten in een reactie!

 

Nog even verder lezen?

 

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Geef een reactie:
Meer artikelen

Hulp nodig?

App of mail ons:

More Posts

Of bericht ons op Facebook:

Ervaringscentrum Jong Perspectief...

is dé plek voor en door jongeren met een chronische aandoening of beperking.

Bij ECJP is kun je je vraag of situatie kwijt kunt en vind je praktische steun.

Lees herkenbare ervaringsverhalen en nuttige informatie die je verder helpt met jouw situatie! We zijn er om het het gemakkelijker te maken om keuzes te maken en om twijfels weg te nemen, zodat we met elkaar het maximale uit het leven kunnen halen.

Lettertype vergroten
Draai contrast om
Scroll naar top