Focus houden op positiviteit is soms best lastig als je een chronische lichamelijke en/of psychische aandoening hebt. Al snel gaat er veel aandacht naar je aandoening, naar de ongemakken en onmogelijkheden. Naar het negatieve randje wat om een chronische aandoening zit. Hoewel dit logisch is, kan het toch helpen om je focus meer te leggen op de positieve dingen. Hoe je dat doet? Dat delen we graag met je.

5 Tips: Focus houden op positiviteit met een chronische aandoening

Positief blijven in zo’n moeilijke, negatieve situatie. Hoe doe je dat?

1. Benoem iedere dag minstens één ding waar je dankbaar voor bent

Dankbaarheid vergroot je positieve gevoel en geluk. Het is heel waardevol om regelmatig stil te staan bij de dingen waar je dankbaar voor bent. Juist als je in een lastige situatie zit kan dit helpen om door alle donkerte heen, toch te kijken naar de (kleine) lichtpuntjes die er wél zijn. In het begin zal dit best lastig zijn, maar hoe vaker je het doet, hoe makkelijker het wordt.

Door te kijken naar waar je dankbaar voor bent denk je op een andere manier na over je dag. Je gaat niet kijken naar wat niet lukte en fout ging, maar juist naar wat wél goed ging en waar je wél blij mee bent. Hierdoor zie je dat je dag misschien toch minder stom was dan je in eerste instantie dacht.

Doe dit ‘s avonds voor je gaat slapen of ‘s morgens onder de douche; zoek een vast moment om jouw dankbaarheid uit te spreken of op te schrijven. Het helpt echt!

Focus positiviteit ecjp

2. Wat kun je wél doen?

De dingen die we niet kunnen of mogen kennen we maar al te goed. Maar hoe het dan wél kan; daar wordt vaak minder over nagedacht. Als je een chronische aandoening hebt zullen er zeker weten dingen op je pad komen die je niet kunt, en ja; dat is klote. Echter is het van belang om op zo’n moment te kijken naar hoe je het eventueel kunt aanpassen zodat het wél kan. Of hoe je op een andere manier toch mee kunt doen.

Door telkens te kijken naar wat je niet kunt, word je dood ongelukkig. Probeer daarom vaker in mogelijkheden en oplossingen te denken zodat het wél kan, in plaats van bij de pakken neer te gaan zitten omdat het niet gaat.

Zodra jij vaker optimistisch durft te denken, en kijkt naar oplossingen en mogelijkheden zul je merken dat je wereld weer wat groter wordt.

3. Omring je met mensen die je lief hebt

Wanneer je ziek wordt zijn er altijd mensen die je misschien niet zo begrijpen, of het moeilijk vinden om met je om te gaan. Wat ik geleerd heb sinds ik ziek ben is: filter je sociale contacten. Je hebt alle energie nodig voor jezelf, om te kunnen herstellen of überhaupt je dag door te komen. Vasthouden aan vriendschappen die eigenlijk verwaterd zijn, of blijven afspreken met mensen die je niet meer zo leuk vindt omdat je vindt dat dit moet. Doe het niet.

Ja, je zult mensen gaan verliezen als je ziek bent. Maar: daar komen uiteindelijk ook weer nieuwe mensen voor terug. Het is een lastig proces, je wilt natuurlijk niemand kwijt raken. Maar geloof me als ik zeg dat je uiteindelijk een paar échte vrienden overhoudt en dat er absoluut weer nieuwe mensen op je pad zullen komen.

Omring je met mensen die je lief hebt, die jou waarderen, begrijpen en er voor je zijn. Omring jezelf met mensen die iets toevoegen aan jouw leven en jou energie geven in plaats van dat het je energie kost.

Lees ook: Hoe onderhoud je sociale contacten als je maar weinig energie hebt? >>

4. Leer luisteren naar je lichaam

Het kan erg moeilijk zijn om dingen te doen die ‘binnen je beperking’ liggen zodat je niet te veel last krijgt van hetgeen wat je doet. Hetzelfde geldt voor afspraken afzeggen als het niet gaat, op tijd rust nemen en ga zo maar door. Naar je lichaam luisteren kan best lastig zijn als je eigenlijk helemaal niet wílt luisteren naar je lichaam.

Je wil leuke dingen doen, studeren, werken, ‘gewoon’ leven zoals leeftijdsgenootjes dat doen. Dat begrijp ik, en dat is logisch. Maar je kunt je voorstellen dat het niet makkelijker wordt door hier aan vast te houden. Juist als je leert luisteren naar je lichaam, en dingen doet op een manier die bij jou en jouw situatie past zul je merken dat het beter gaat.

Als je luistert naar je lichaam, zul je automatisch ook liever zijn voor jezelf. Door rust te nemen als dit nodig is, kun je vermoeidheid en andere klachten verlichten. Door afspraken af te zeggen als dit nodig is, gun je jezelf ontspanning en rust. Door vaker ‘nee’ te zeggen, kies je onbewust ook vaker voor jezelf. Het is heel lastig, zeker in het begin. Maar als jij leert luisteren naar je lichaam en inspeelt op de behoefte zul je veel minder weerstand ervaren.

5. Weet dat jij méér bent dan alleen je aandoening

Je hébt een aandoening, je bént het niet.

Weet dat jij een mooi mens bent die gezien en gehoord mag worden. Weet dat jij méér bent dan enkel dat labeltje dat je hebt. Het hebben van een chronische aandoening is moeilijk en het kan voelen alsof het je hele leven beheerst, jou verandert als persoon en nooit meer goed komt.

Toch wil ik je zeggen dat jouw beperking slechts een stukje is van jouw leven. Naast ‘ziek’ ben je ook nog steeds mens. Een mens met kwaliteiten, mooie eigenschappen, iemand die veel te bieden heeft. Durf jezelf ook zo te zien en laat je eigenwaarde niet omlaag halen omdat je misschien niet volledig kunt meedraaien zoals de maatschappij verwacht.

Jij doet dingen op jouw manier en dat is prima; overtuig jezelf daar ook van.

Gun jezelf de tijd hiervoor

Als je het zo leest klinkt het misschien allemaal logisch, maar het daadwerkelijk handelen naar deze tips is een ander verhaal. Gun jezelf de tijd om je aandoening te leren aanvaarden, om positief door het leven te kunnen gaan ondanks alle negativiteit. Het is niet iets wat je zomaar even doet, dit is een heel proces en daar mag jij de tijd voor nemen.

Leren leven met een chronische aandoening en ondanks alles kijken naar de positieve dingen is pittig, maar uiteindelijk brengt het je echt een stuk verder.

Wat helpt jou om ondanks je chronische aandoening positief te blijven?

 

Nog even verder lezen?

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Reacties

Lettertype vergroten
Draai contrast om