Het hebben van een chronische aandoening kan best wel wat invloed hebben op je zelfvertrouwen. Misschien schaam je je omdat je een fysieke of psychische aandoening hebt, of heb je het gevoel niet meer volledig mee te kunnen draaien waardoor je je minder voelt dan een ander. Terwijl juist als je meer zelfvertrouwen hebt, je ook beter kunt omgaan met onbegrip en moeilijkheden. Daarom delen we vandaag 9 tips voor meer zelfvertrouwen.

Zelfvertrouwen en een chronische aandoening, 9 handige tips

Zelfvertrouwen houdt in dat je vertrouwen hebt in jezelf. Je twijfelt minder over je eigen kunnen, vertrouwt erop dat je moeilijkheden aankunt en stapt makkelijker buiten je comfort-zone. Daarbij ben je minder afhankelijk van de mening van anderen omdat jij weet wat je wel en niet kunt. Hoe meer zelfvertrouwen je hebt, hoe meer vertrouwen je hebt in jezelf en hoe meer je aankunt.

Juist daarom is zelfvertrouwen erg belangrijk als je een chronische aandoening hebt. Ben jij (nog) erg onzeker? Geen paniek. Zelfvertrouwen is gelukkig iets wat je zelf kunt vergroten. Hoe je dat doet? Dat delen we graag met je.

1. Ben je bewust van jouw gedachten

Onzekerheid gaat gepaard met negatieve gedachten over jezelf, denk aan gedachten als:

  • Ik kan dit niet
  • Wat zullen anderen van me denken?
  • Wat als ik een fout maak?

Als jij zulke gedachten hebt over jezelf, wordt het moeilijk om volledig op jezelf te vertrouwen. Je twijfelt continu, bent bang om fouten te maken en staat vaak stil bij de mening van anderen. Het is daarom belangrijk om je bewust te zijn van hoe jij over jezelf denkt. Herken jij bovenstaande gedachten? Probeer deze dan eens om te zetten:

  • Ik kan dit!
  • Ik ga ervoor, ongeacht wat anderen denken
  • Fouten maken is niet erg, hier kan ik juist van leren

Misschien voelt het in het begin onwennig om zulke dingen te zeggen of te denken omdat je het zelf nog niet 100% geloofd. Maar juist door zulke dingen vaker te herhalen, zul je ervan overtuigd raken dat het gaat lukken.

Als jij vooraf al denkt dat het niet lukt, is de kans groot dat het inderdaad niet gaat lukken. Dit is wat je zelf al hebt ingecalculeerd. Terwijl als je positief durft te denken en vertrouwen hebt in jezelf is dát wat je ingecalculeerd hebt en is de kans dus ook groter dat het daadwerkelijk lukt.

2. Weet wat jouw kwaliteiten zijn

Iedereen heeft kwaliteiten die gezien mogen worden, ook jij! Schrijf daarom eens op wat jouw kwaliteiten en positieve eigenschappen zijn. Je zult merken dat er best wel wat dingen zijn waar jij in uitblinkt of goed in bent. Door dit zwart op wit te noteren voor jezelf zul je merken dat er meer dingen zijn dan je in eerste instantie denkt. Bijvoorbeeld:

  • Ik ben zorgzaam en behulpzaam
  • Ik ben goed in organiseren
  • Ik ben erg creatief
  • Ik heb een goed gevoel voor humor
  • Ik ben goed in denken in oplossingen

Ben bij het maken van zo’n lijstje niet te bescheiden, maar durf uit te komen voor jouw kwaliteiten en positieve eigenschappen. Lees dit lijstje regelmatig over en vul het aan als er iets ontbreekt.

3. Omarm complimenten

Ben jij ook zo iemand die complimenten maar ongemakkelijk vindt en ze wegwuift met een: ‘Ah joh, valt wel mee!’? Ik wil je vriendelijk verzoeken hier vandaag nog mee te stoppen. Als iemand je een compliment geeft, omarm dit dan. Zeg: ‘Dankjewel! Wat fijn dat je dit zegt!’ en voel wat het met je doet.

De ander geeft je niet zomaar een compliment, je mag ervan uit gaan dat hij of zij dit meent en jou wil laten zien hoe goed je iets gedaan hebt.

Niet alleen het ontvangen, maar ook het geven van complimenten is bevorderend voor je zelfvertrouwen. Dus 1) omarm de complimenten die je krijgt en bedankt de ander en 2) geef zelf wat vaker complimenten aan anderen. Je zult merken dat dit een goed gevoel geeft!

zelfvertrouwen

4. Vergelijk jezelf niet met anderen

We vergelijken onszelf vaak met anderen, niet alleen in het echte leven, maar ook via social media kanalen. Het lijkt er altijd op dat een ander het beter of mooier doet dan jij. Dat een ander een perfect leven heeft terwijl jij opgescheept zit met een chronische aandoening. Maar hoe reëel is dit?

Ieder heeft z’n eigen leven, en z’n eigen obstakels. Probeer je vooral te focussen op jouw eigen proces zonder dit te vergelijken met anderen. Richt je op jouw proces, jouw leermomenten en jouw persoonlijke groei.

Jezelf vergelijken met anderen is niet alleen onrealistisch, het maakt je ook nog eens verdrietig en teleurgesteld en hiermee bevestig je je eigen onzekerheid; ‘zie je wel, de ander doet dat veel beter dan ik! Ik kan ook niks.’ Zo’n gedachten is niet helpend – integendeel.

Probeer dit daarom los te laten. Jij leeft jouw leven op jouw manier, net zoals de ander dat doet, en dat is oké.

5. Straal zelfvertrouwen uit met je houding

Onzekerheid valt van iemands houding af te lezen; oogcontact wordt vermeden, zit- of sta houding is wat meer in elkaar gedoken en de houding is veelal gesloten. Probeer daarom op je houding te letten:

  • Maak oogcontact
  • Als je zit of staat: recht je rug, zorg voor een open houding, doe je schouders wat naar achter en je kin iets omhoog
  • Lach met je hele gezicht (weg met dat onzekere lachje! ;).

Hierdoor kom je een stuk zelfverzekerder over en niet alleen dat, het zorgt er ook voor dat jij je zelfverzekerder vóélt. Probeer het maar eens!

6. Kijk wat je van fouten kunt leren

Veel mensen die onzeker zijn, zijn ook bang om fouten te maken. Echter: wat is het ergste wat kan gebeuren als je een fout maakt..? Vaak is er niet veel aan de hand, maar voelt het als falen of afgaan waardoor onzekerheid gestimuleerd wordt. Het is daarom belangrijk om ‘fouten’ anders te benaderen.

Probeer de volgende keer als iets niet helemaal gaat zoals je gepland had, te kijken wat je ervan kunt leren. Wat brengt dit je? Hoe kun je het de volgende keer aanpakken zodat het wél lukt?

Door zulke situaties te zien als leermomenten voelt het een stuk minder zwaar en in plaats van te blijven hangen in het feit dat het fout ging, kun je nu jezelf weer makkelijker herpakken omdat je weet: dit is een leermoment, niet alles hoeft in één keer goed te gaan. Ben wat milder voor jezelf, wat minder streng.

7. Noteer en vier je successen

Zelfvertrouwen wordt gestimuleerd door dingen die goed gaan. Het is daarom belangrijk om deze momenten te vieren en te noteren in een notitieboekje. Hoe groot of klein het succes ook is: besteed er aandacht aan.

Dit zijn de momenten die zorgen voor groei, die jou laten zien dat je het wél kunt. Je hoeft zulke momenten niet weg te wuiven met ‘ah joh, was gewoon geluk’. Nee, je mag dit vieren!

Door zulke momenten bij te houden in een boekje kun je hier in terug kijken als de onzekerheid het overneemt. Daarbij zul je zien, dat er meer dingen goed gaan dan dat je in eerste instantie denkt.

“Probeer de volgende keer als iets niet helemaal gaat zoals je gepland had, te kijken wat je ervan kunt leren. Wat brengt dit je? Hoe kun je het de volgende keer aanpakken zodat het wél lukt?”

8. Ga uitdagingen aan, stap uit je comfortzone

Het is als je onzeker bent heel makkelijk om binnen je comfortzone te blijven, dat is lekker veilig natuurlijk! Toch is het – als je je zelfvertrouwen wilt vergroten – gunstig om uitdagingen aan te gaan en stappen te zetten buiten je comfortzone. Juist daar ligt de mogelijkheid om te groeien.

Door uitdagingen aan te gaan, en te ervaren dat het lukt groeit je zelfvertrouwen en zul je merken dat je eigenlijk meer kunt dan je dacht! (Dit zijn weer mooie momenten om te noteren in je successen boekje :).

9. Accepteer jezelf zoals je bent

Jij bent precies goed zoals je bent. Ook met een fysieke of psychische aandoening. Als jij jezelf kunt accepteren, met al je goede en minder goede kanten zal je zelfvertrouwen groeien. In plaats van negatief te denken over jezelf, is het belangrijk om juist positief naar jezelf te durven kijken.

Jij bent niet minder omdat je een aandoening hebt, je bent precies goed zoals je bent. Durf dat zelf ook in te zien en leer jezelf accepteren. Dit is niet altijd makkelijk en het heeft zeker tijd nodig, maar onmogelijk is het niet.

  • Denk positief over jezelf en herhaal dingen als: ik ben goed zoals ik ben, ik mag er zijn, ik zie er goed uit, ik accepteer mijzelf volledig.
  • Draag kleding waarin jij je goed en zelfverzekerd voelt over jezelf, dit maakt het makkelijker om jezelf te laten zien en tevreden in de spiegel te kunnen kijken
  • Lach naar jezelf in de spiegel en vertel jezelf dat je er goed uit ziet
  • Zie moeilijkheden en fouten als leermomenten en probeer te kijken naar wat je kunt leren van zo’n situatie
  • Weet dat iedereen z’n minder goede kanten heeft, dat is menselijk!

Zelfvertrouwen vergroten kun je zelf

Hoewel onzekerheid erg belemmerend kan zijn, is het erg fijn dat je zelf de mogelijkheid hebt om je zelfvertrouwen te vergroten. Door bovenstaande tips toe te passen zul je merken dat jij je zoetjes aan wat zelfverzekerder voelt.

Het grootste voordeel? De mening van anderen maakt minder impact (jij weet immers wel beter), je kunt jezelf makkelijker laten zien, het geven van je mening wordt minder moeilijk en je zult jezelf leren zien als volwaardig persoon. Of je nou een chronische aandoening hebt of niet, jij bent precies goed zoals je bent en je mag er zijn.

Wat helpt jou om je zelfvertrouwen te vergroten?

 

Nog even verder lezen?

 

Blijf op de hoogte van ECJP via Facebook en Instagram

Reacties

Lettertype vergroten
Draai contrast om